2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא מזמן טיפלתי בצעירה שלומדת לתואר שלישי בביולוגיה ובשיחה שהתפתחה שאלתי אותה מה היא יודעת על מדע האבולוציה. "שמעתי שיש דבר כזה, אבל אני לא יודעת עליו", הייתה תשובתה הנחרצת. הידע בנושא של האוטוטו-דוקטור-לביולוגיה היה אפס עגול.
זה זמן מצוין להעלות בפני שרת החינוך הטרייה, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, את הנתון שלפיו ישראל - יחד עם איראן, אפגניסטן, עירק וקומץ ישויות "נאורות" אחרות - נמנית על המדינות שבהן האבולוציה היא טאבו שהס מלהזכירו במערכת החינוך. יש מדינות שמלמדות על האבולוציה במקביל לתאוריות בריאתנות ואחרות, אבל לפחות מלמדות בנושא.
זו לא רק מנת חלקם של תלמידי ותלמידות הזרמים הדתיים והחרדיים. צעיר ישראלי ממוצע שלומד בתיכון ואף באוניברסיטה לא נחשף לשום מידע בנושא, למעט גיחוך בסגנון "אומרים שסבא שלך היה קוף. נכון מצחיק?". בשום שלב בבתי הספר הממלכתיים בישראל אין לימוד סדור של האבולוציה. גם ילדה חילונית ממוצעת לא לומדת על אחת המהפכות הגדולות ביותר במדע ב-200 השנים האחרונות.
איפה התועלת ליהדות בכך שמסתירים את עצמות הדינוזאורים במוזיאון וטוענים שדברים כאלה לא קיימים? הנזק שמסבים מכחישי המדע ליהדות יתברר רק בעתיד, אם לא נמנע אותו היום
רק בלימודי ביולוגיה, בחלק מהאוניברסיטאות בארץ (לא בכולן, חלילה) יש קורס קטן (רשות, לא חובה) על עקרונות האבולוציה. כלומר, בוגר אוניברסיטה בביולוגיה, כימיה, פיזיקה או רפואה יהיה על פי רוב חסר כל ידע בסיסי פורמלי על האבולוציה.
כתלמיד תיכון באיראן שלפני המהפכה האיסלמית למדנו קורס חובה מפורט ביותר באבולוציה, שעזר לי מאוד להבין את מיקומי ביקום ולעצב את תמונת עולמי. למדנו את מבנה כדור הארץ ועל התפתחותו, על שינויים במבנה היצורים החיים מאז שנוצר, ואת ההוכחות שהתלוו אליהם. זה היה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, וההוכחות המדעיות התעצמו מאז. מדע האבולוציה חרג מזמן מתחום של תאוריה אזוטרית של מדען גאון, והפך להיות תחום עם הוכחות ברורות בביולוגיה מולקולארית, גנטיקה וכימיה.
להתעלם כיום ממדע האבולוציה ומההוכחות לקיומו דומה להתעקשות שכדור הארץ שטוח ושהשמש סובבת אותו. מי שרוצה להתקדם ולהבין את עולמו חייב ללמוד, ולו באופן בסיסי, על אבולוציה. לנער ישראלי ב-2021 מגיע לדעת יותר על עולמו מאשר לנער איראני לפני 50 שנה.
תפקידה של הדת איננה שלילת המדע. אין סתירה בין הדת למדע, ובכל מקום שיש חשש סתירה כזאת, על חכמי הדת והמדענים לעבוד יחד כדי לפתור אותה. הכנסייה הקתולית למדה את זה על בשרה באופן הכואב ביותר כשהתנגדה לתאוריות של גלילאו וקופרניקוס. הוכחות לטעות בעמדתה ובצדקת דרכו של המדע הסבו נזק לאמונתם הדתית של מיליוני נוצרים מאז ועד היום, והציבו את הנצרות כולה באור מגוחך.
על טעות כזאת חוזרים היום גורמים ביהדות בשלילתם את מהפכת מדע האבולוציה ואת ההוכחות לקיומה. איפה בדיוק התועלת ליהדות בכך שמסתירים את עצמות הדינוזאורים במוזיאון וטוענים שדברים כאלה לא קיימים? הנזק שמסבים מכחישי המדע ליהדות יתברר רק בעתיד, אם לא נמנע אותו היום.
ד"ר מהרן פרהדיאןד"ר מהרן פרהדיאן
השרה שאשא-ביטון חברה בממשלה שמשוחררת לכאורה מלחצים קואליציוניים של מפלגות וגורמים דתיים. אם יש זמן לשינוי מהותי במערכת החינוך, הרי זה היום. השינוי לא יתבטא רק בשיפור מעמדם של המורים ושיפור מבני הוראה. יש גם צורך דחוף להתאים את תכני הלימודים למה שקורה בעולם, ואבולוציה היא חלק בלתי נפרד מזה. ראוי להקים גוף שיקבע את תכני הלימוד בנושאים האלה, ולגשר בינם לבין האמונות הדתיות.
שכן שלי, אדם חרדי מסביר פנים, מילא פעם את כל השכונה שלנו בסטיקרים בלשון: "אם באנו מהקוף, אז מאיפה באים הדולפין והג'ירפה? גם מהקוף?". אכן, טיעון מנצח שאי אפשר להתווכח איתו. בואו נקווה שיותר ויותר ילדים ילמדו את הנושא הזה ויוכלו להתווכח באופן תרבותי ומשכיל מבלי להצטרך לטיעונים מגוחכים.
  • ד"ר מהרן פרהדיאן הוא רופא
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com