שר המודיעין אלי כהן ביקר לאחרונה בחרטום, בירת סודן, וחזר משם אופטימי - ועם נשק M-16 שקיבל במתנה. בריאיון באולפן ynet סיפר השר כהן כי "הגעתי לשם והבאתי להם מכל טוב הארץ - פרי הדר ושמן. הופתעתי, אבל הם החזירו לי במתנה M-16 אמיתי, לא משחק. כדי להעלות אותו לטיסה היינו צריכים לפרק את המכלול".
2 צפייה בגלריה
שר המודיעין אלי כהן וראש מועצת הריבונות של סודן אל-בורהאן
שר המודיעין אלי כהן וראש מועצת הריבונות של סודן אל-בורהאן
"המשטר בסודן הולך לכיוון פרו-מערבי". השר כהן עם אל-בורהאן
2 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
"נסגור מוסדות". בדרך ללימודים במודיעין עילית
(צילום: שמוליק דודפור)
לדברי כהן, הנשק החדש שקיבל נמצא אצלו במשרד. "אני אומר לכל מי שמגיע אליי לא לדאוג, שפרקתי את המכלול והכול בסדר אז אפשר לבוא לבקר. אבל הביקור היה אירוע היסטורי".
עם מי נפגשת שם? "בין היתר פגשתי את המנהיג עבד אל-פתאח אל-בורהאן. דיברנו על סוגיות ביטחוניות ומודיעיניות, והם מבינים שהיציבות האזורית היא חיונית גם לכלכלה. אתה לא יכול לדבר על משקיעים אם אין ביטחון. כשאתה רואה בכיר בסודן ותת-אלוף מצה"ל יושבים ומדברים על אסטרטגיית הגנת גבולות, צריך לשפשף את העיניים".
כהן סירב להשיב אם תיפתח שגרירות בקרוב, אך אמר כי "אנחנו מדברים על עוד כמה חודשים - אין עדיין תאריך מדויק. מנהיג סודן אומר בצורה ברורה שהסכם עם ישראל הוא אינטרס שלהם ושהוא מתכוון להוביל אותו. אמרתי לו שלישראל יש יחסי מסחר עם מצרים ואתיופיה, אבל לא עם סודן".
לדברי כהן, "המשטר בסודן הולך לכיוון פרו-מערבי, וזונח את הדרך הקודמת של מי שהיה לפניו שתמך בטרור, במיליציות ובחמאס. התקבלתי שם בחמימות גדולה מאוד. זה ביקור ראשון אי פעם של שר מישראל". כהן הוסיף כי המשלחת הישראלית דנה עם הסודנים בשלושה פרויקטים כלכליים, ואמר כי הוא צופה שההסכמים עם סודן ייחתמו בשלושת החודשים הקרובים.

ובחזרה לישראל - נתוני תחלואת הקורונה עדיין גבוהים, והיום תדון הכנסת בהחמרת הכנסות - עניין שמצוי במחלוקת עזה בין הליכוד והחרדים לכחול לבן. בעוד בליכוד מנסים למצוא פשרה ולהקל את החוק, בכחול לבן דורשים שיעבור כלשונו וללא הקלות - כדי שהאכיפה אכן תוחמר ומוסדות חינוך שנפתחים בניגוד לתקנות ייסגרו. כהן, שהודיע שיתמוך בהארכת הסגר, אמר כי "מי שהחליט בזמנו על סגירת בתי הכנסת וגרם להתפטרות של יעקב ליצמן היה הליכוד. מי שאמר למשטרה לפעול בדין שווה לכולם היה ראש הממשלה. אנחנו מקבלים את ההחלטות באחריות, ונכון שרוצים ירידה מהירה יותר בהדבקה - אבל בואו נתאזר בסבלנות. אנחנו לא אירופה, אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה".
השר כהן נשאל על דבריו של ראש זק"א יהודה משי זהב, שתקף את החרדים שאינם נשמעים להנחיות, ואמר כי "יהודה משי זהב ביקש להפסיק עם ההסתה, ואמר ש-90% מהאוכלוסייה החרדית נשמעת להנחיות. קל מאוד ללכת לשיח משסע ומפלג, אבל אני חושב שרואים את הנחישות של המשטרה בשבועות האחרונים".
בצל ניסיונות הליכוד למצוא פשרה לחוק הקנסות - שנוסחו המקורי זכה לתמיכה גדולה בקריאה ראשונה בכנסת - אמר כהן כי "מוסד שיפר את הכללים ולא יישמע להנחיות ייסגר. אנחנו עושים את זה כדי לצאת מהסגר כמה שיותר מהר".