שש מפלגות אופוזיציה בהונגריה הודיעו אתמול רשמית שהן יאחדו כוחות, במטרה להדיח את ראש הממשלה ומפלגת השלטון בבחירות 2022. שש המפלגות יסכימו על מועמדים שיתחרו במועמדי "פידס" של ויקטור אורבן ב-106 מחוזות הבחירה בהונגריה. המפלגות ירוצו כרשימה אחת, ויקיימו פריימריז כדי לבחור מועמד לראשות הממשלה שינסה להחליף את אורבן - שזכה בשלוש כהונות רצופות ומנהיג את הונגריה מאז 2010.
למפלגות שמאחדות כוחות מול השלטון הלאומני יש פערים אידיאולוגיים מהותיים. הן כוללות בין השאר את מפלגת הימין הקיצוני "יוביק", את "מומנטום" הליברלית ואת מפלגת "הדיאלוג" של הירוקים. בהצהרה הרשמית על האיחוד הן אמרו ששיתוף הפעולה ביניהן הוא לא מיזוג של המפלגות, אלא ניסיון לשים בצד את המחלוקות כדי להביא "עידן חדש" להונגריה. "אחרי עשור יש לעם ההונגרי הזדמנות לטלטל את השלטון המושחת והרמאי של 'פידס'", אמרו שש המפלגות. יו"ר מפלגת "מומנטום", אנדרש פקטה-יור, אמר שהסכם האיחוד מבשר על "יום היסטורי" ומהווה "ביטוי לאחדות האומה".
2 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה
ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה
ויקטור אורבן. כבר 10 שנים ברציפות בשלטון
(צילום: AP)
הסקרים האחרונים מלמדים שהאיחוד עשוי להוכיח את עצמו. סקר שנערך בנובמבר מראה שלשש המפלגות יחד יש יתרון של 4% על "פידס" (טווח הטעות הסטטיסטית בסקר היה 3.1%). לפי סקר שנערך החודש שיעור התמיכה במפלגתו של אורבן עומד על 30%, ירידה של 6 אחוזים מחודש אוגוסט.
"פידס" היא עדיין המפלגה הפופולרית ביותר בהונגריה. מתנגדיה טוענים שהשינויים שביצעה בחוקי הבחירות הפכו את איחוד המפלגות מהאופוזיציה לדרך הדמוקרטית היחידה לנצח אותה. "פידס" הובילה כמה שינויים בחוקי הבחירות, האחרון שבהם אושר בפרלמנט בשבוע שעבר. לפי מתנגדיה החוקים שהיא מחוקקת מאפשרים לה לשלוט עם מספר לא פרופורציונלי של מחוקקים. ב-2014 היא נהנתה מרוב של שני-שלישים בפרלמנט למרות שקיבלה פחות מ-45% מהקולות.
משקיפים בינלאומיים אמרו שהבחירות שנערכו ב-2014 לפרלמנט ההונגרי היו "חופשיות, אך לא הוגנות". לפי הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, הבחירות שהתקיימו ב-2018 היו מלוות ב"רטוריקה של הפחדה ושנאת זרים", סיקור תקשורתי מוטה ומימון מפוקפק של הקמפיין. כל אלה פגעו ביכולת של ההונגרים לבצע בחירה מושכלת בקלפי.
אורבן כיהן כראש ממשלת הונגריה בין 1998 ל-2002. אחרי שמונה שנים עלה שוב לשלטון, ובסוף נובמבר שבר שיא של 130 שנה והפך לראש הממשלה שמכהן הכי הרבה זמן בהונגריה. מתנגדיו של אורבן טוענים שאיש הימין פוגע כבר שנים בשלטון החוק בהונגריה ומנהיג "דמוקרטיה לא ליברלית".
הארגון האמריקני Freedom House קבע השנה שהונגריה היא כבר לא דמוקרטיה אלא "משטר כלאיים", וציין בין השאר את הפגיעה של השלטון במערכת המשפט, בעצמאות כלי התקשורת ובענף התרבות.
בהצהרתן מפלגות האופוזיציה שהתאחדו הן התחייבו לנקות את המדינה משחיתות, להחזיר את חופש העיתונות, לחוקק חוקה חדשה ולשכתב את חוקי הבחירות – שורת נושאים שבהם פעלה "פידס" ועוררה מחלוקת רבה. המפלגות הבהירו שהן יבחרו רק מועמדים שלא מעורבים ב"קנוניה חסרת מצפון" עם מפלגת השלטון.