האם מערכת בתי המשפט ימשיכו לפעול כרגיל גם במהלך הסגר ההדוק שייכנס לתוקף הלילה? לפי המגמה המסתמנת, הפעילות תתנהל במתכונת מצומצמת מאוד - לאחר שגם שופטים וגם עורכי דין הביעו חשש לבריאותם.
מוקדם יותר אתמול אמר שר המשפטים, יו"ר כחול לבן בני גנץ, כי פעילות בתי המשפט לא תיפגע במהלך הסגר. גנץ גם הגיב לידיעה ב-ynet על בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו (שלא התקבלה), לדחות את מועד הגשת המענה לכתב האישום נגדו, וכתב: "נתניהו, אל דאגה. בתי המשפט יישארו פתוחים - עליי". ביום רביעי אמור להתקיים דיון בנוכחות נתניהו.
בהמשך התעוררה מחאה. לאחר פנית לשכת עורכי הדין לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, לצמצם את הדיונים ולקיים רק דיונים דחופים, פנתה אתמול יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד אורית קורין, והביעה תמיכה במעבר למתכונת של דיונים דחופים בלבד.
אחר כך הצטרפו השופטים לקריאה לעבור למתכונת חירום. יו"ר נציגות השופטים, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ירון לוי, כתב למנהל בית המשפט, יגאל מרזל כי יש "תחושה עמוקה של חשש לבריאות השופטים והעובדים".
לוי הוסיף כי "בעקבות הדיווחים על קצב ההדבקה הגבוה והגובר, אף בקרב שופטים ועובדי המערכת, ועל מנת להגן על בריאות השופטים, העובדים וכלל באי בתי המשפט, סבורה נציגות השופטים הארצית כי יש הצדקה מלאה לעבור למתכונת חירום של דיונים דחופים בלבד בתקופת הסגר, כפי שהיה בסגר הראשון".
לדבריו, "בשים לב להשפעה המיטיבה הצפויה של קצב חיסון האוכלוסייה המהיר, הנציגות סבורה שיתרונות המעבר למתכונת חירום גוברים על החסרונות".
לפני כן חתמו מאות עורכי דין על מכתב ובו ביקשו מחיות ומרזל לצאת בדחיפות לנוהל פגרה בבתי המשפט עד לסוף הסגר. עורכי הדין, שאף איימו להיעדר מדיונים ולפתוח בשביתה, טענו כי ישנה סכנת הידבקות בבתי המשפט והוסיפו: "דם עורכי הדין אינו הפקר". במקרה של מעבר לנוהל פגרה, עשוי להידחות דיון במשפט נתניהו שנקבע ל-13 בינואר.
4 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
בתי המשפט יעברו לנוהל פגרה בעקבות הסגר? אסתר חיות
(צילום: אורן בן חקון)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"בתי המשפט יישארו פתוחים". גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי עורכי הדין, "הנגיף איננו מבחין בין התקהלות של מעל חמישה אנשים בחלל סגור שהינו אולם בית משפט, לבין התקהלות של יותר מחמישה אנשים בחלל שאיננו אולם בית משפט...חלק מהשופטים מקפידים בתוך האולם על מספר סביר של מתדיינים, כשמחוץ לאולם יש עשרות אנשים שנאלצים להתקהל במסדרון. במקרים אחרים, אין הקפדה גם בתוך האולם, ולעיתים יש מקרים קיצוניים של התעקשות של שופטים לסרב לבקשות לביטול דיונים שבהגדרה אמורים להיות בהם יותר מ-30 אנשים"
"לפיכך, אנחנו מבקשים כי תפעלו להכריז על נוהל פגרה, כפי שהיה בסגר הראשון", קראו. "המשמעות היא שדיוני המעצרים, בשל היותם דחופים, יימשכו, וכל יתר ההליכים יידחו לתקופה שבה ניתן יהיה לקיימם בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כמו כן, תינתן ארכה אוטומטית בהגשת ערעורים וכתבי טענות אחרים, שכן מערכת החינוך מושבתת כולה - וציבור עורכי הדין שבו גם הורים לילדים צריך להיות בבית ולא יכול להתמקד בעבודה ולקדמה באופן הרגיל".
בסיום המכתב איימו עורכי הדין: "ככל שלא יוכרז על נוהל של פגרה, ובתי המשפט ימשיכו לקבוע מועדים לדיונים שאינם דיוני מעצר ואין חיוניות לבצעם תוך כדי הסגר, אנו מתכוונים להכריז על שביתה ולא להגיע לדיונים שאינם דיוני מעצר - וזאת על מנת להגן על חיינו ועל חיי בני משפחתנו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בית משפט המחוזי ירושלים
בנימין נתניהו בית משפט המחוזי ירושלים
הדיון יידחה? נתניהו בבית המשפט בחודש מאי
(צילום: קונטקט)
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
"לא להקריב את עורכי הדין על מזבח משפטו של נתניהו". אבי חימי
(צילום: מוטי קמחי)
גם יו"ר ארגון הפרקליטים, עורכת הדין אורית קורין, הביעה תמיכה במעבר למתכונת של דיונים דחופים בלבד בבתי המשפט. "אנו מחויבים לבריאותם של הפרקליטים", אמרה. "ישנה עלייה קיצונית בתחלואה, ולכן אין מנוס ממעבר למתכונת חירום, תוך תקווה שההגבלות והחיסונים יובילו לחזרה לשגרה במהרה".
שלשום התבטא בנושא גם יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, שאמר כי "בריאותם של עורכי הדין אינה הפקר, ואם הוחלט על סגר מלא הוא חייב לכלול גם את בתי המשפט, שאליהם מגיעים מדי יום מאות ואלפי עורכות ועורכי דין, לצד מתדיינים ואזרחים. אנו עדים למצב לא הגיוני בעליל שבו משביתים את המשק באופן מלא, אך ממשיכים להפקיר ולסכן את בריאותם של עורכי הדין והציבור הרחב, ולהקריב אותם על מזבח משפטו של ראש הממשלה. לשכת עורכי הדין מתנגדת למהלך רשלני זה ופועלת לשינוי החלטתה של הממשלה".
אתמול כבר שלחה הלשכה מכתב מטעמה לשר המשפטים בפועל, בני גנץ, שבו דרשה למצות את ההליכים לפני עתירה בנושא. במכתב דורשת לשכת עורכי הדין לעבור לנוהל חירום בבתי המשפט. לטענת הלשכה, "השיקול היחיד המונח בעמדה ובדרישה להותיר את פעילות מערכת בתי המשפט כסדרה הוא חלק ממאבק פוליטי ורצון לוודא את קיום משפט ראש הממשלה במועדו".
פורסם לראשונה: 21:59, 06.01.21