היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, הביע "חששות חמורים" מפני העימותים האלימים שהתרחשו בירושלים בימים האחרונים, במהלך שיחת טלפון שקיים הלילה (בין ראשון לשני) עם מקבילו הישראלי, ראש המל"ל מאיר בן שבת.
כך הודיע הבית הלבן, שהוסיף כי "סאליבן גם חזר על כך שארה"ב מודאגת מפני הפינוי האפשרי של משפחות פלסטיניות מבתיהן בשכונת שייח ג'ראח". על פי ההודעה, השניים הסכימו על כך ששיגור רקטות ובלוני תבערה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל הם מעשים לא מקובלים ויש לגנותם.
בתגובה לדברי סאליבן אמר ראש המל״ל בן שבת כי "ישראל מנהלת את האירועים מתוך עמדה ריבונית, באחריות ובשיקול דעת - ולמרות ההתגרויות". הוא הוסיף כי התערבות בינלאומית היא פרס לפורעים ולשולחיהם שקיוו להפעלת לחץ על ישראל. לדברי בן שבת, סיוע למאמץ יוכל להיות אם הלחץ יופנה אל הגורמים המסיתים וערוצי ההסתה.
5 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
"מודאג מהעימותים האלימים בירושלים". סאליבן
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, העולם הערבי ממשיך לעמוד לצד הפלסטינים בכל הנוגע להסלמה בגזרות השונות, ובמרכזן בירושלים. סגן שגריר ישראל בירדן, סמי אבו ג'נב, זומן אמש לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני בשל האירועים בבירה. מנכ"ל משרד החוץ הירדני, יוסף אל בטאיינה, ציין כי "התקפות ישראל נגד מסגד אל אקצה וההתקפות על המתפללים מנוגדות לדין הבינלאומי ומהוות הפרה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי ויש להפסיקן באופן מיידי".
הוא הזהיר מההשלכות של ההפרות, וטען כי כל מה שמשטרת ישראל עשתה בימים האחרונים היה "פרובוקטיבי ומגונה". במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה שבמהלך היום היא תקיים דיון בנוגע למהומות במזרח ירושלים. שני שליש מהמדינות החברות במועצת הביטחון ביקשו לקיים את הדיון.
5 צפייה בגלריה
פלסטינים מהומות שער שכם ירושלים
פלסטינים מהומות שער שכם ירושלים
המהומות בשער שכם, אמש
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
הממונה על שגרירות ישראל זומן לשיחת נזיפה. נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
אל בטאיינה הדגיש כי יש לכבד את קדושת המסגד ואת חופש הפולחן ולא לפגוע בהם. במשרד החוץ הירדני ביקשו מסגן השגריר הישראלי להעביר מסר לשלטונות בירושלים, ולפיו עליהם "לעמוד בהתחייבויותיהם ככוח כובש במזרח ירושלים על פי החוק הבינ"ל ולהפסיק את ההפרות וההתקפות על מסגד אל אקצה". סגן השגריר אבו ג'נב השיב לגורמים במשרד החוץ הירדני ואמר כי "ישראל שומרת על חופש הפולחן והדת לכל הדתות", וקרא למנוע פגיעה בתפילת יהודים בכותל המערבי.
כמו כן, בירדן קראו להפסיק את הליכי העקירה של תושבי שכונת שייח ג'ראח מבתיהם שמהווים כלשונם "הפרה של החוק הבינ"ל". מוקדם יותר, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הודיע בית המשפט העליון כי הדיון בנושא שתוכנן להיום בוטל, ומועד חדש ייקבע תוך 30 יום.
5 צפייה בגלריה
 השגרירה במצרים אמירה אורון
 השגרירה במצרים אמירה אורון
השגרירה במצרים אמירה אורון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במצרים העבירו מסרים דומים לישראל. עוזר שר החוץ המצרי, נזיה א-נג'ארי, קיים שיחה עם שגרירת ישראל בקהיר, אמירה אורון, והביע בפניה את התנגדות מצרים ל"הסתערות הישראלית על אל אקצה". מצרים העבירה מסר לישראל לפיו יש להגן על המתפללים ולאפשר להם להתפלל בחופשיות.
בתוך כך, סגן מנהיג חמאס, סאלח אל-עארורי, אמר אמש כי "הקרב הבא הוא הקרב על ירושלים ועל המקומות הקדושים, כשכל העם הפלסטיני ישתתף בקרב הזה". לדבריו, "המתקפה על ירושלים היא התחלה של מערכה בה ישראל תפסיד". אל-עארורי מסר לצעירים הפלסטינים ש"עליהם לעשות כל שביכולתם כדי לתמוך בירושלים ולפגוע באויב בכל מקום".
5 צפייה בגלריה
סאלח אל עארורי ואסמאעיל הנייה בעזה
סאלח אל עארורי ואסמאעיל הנייה בעזה
"ישראל תפסיד בסוף המערכה". סגן מנהיג חמאס אל-עארורי
(צילום: EPA)
במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה שבמהלך היום היא תקיים דיון בנוגע למהומות במזרח ירושלים. שני שליש מהמדינות החברות במועצת הביטחון ביקשו לקיים את הדיון.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס הלילה למתיחות בירושלים ואמר כי "ישראל צריכה לנקוט באיפוק מירבי ולכבד את הזכות לחופש ההתקהלות השלווה". כך הודיע דובר האו"ם, שהוסיף כי "גוטרש הביע דאגה עמוקה מהאלימות המתמשכת במזרח ירושלים הכבושה, כמו גם מהפינוי האפשרי של משפחות פלסטיניות מבתיהן. הוא קורא לישראל להפסיק עם ההריסות ועם הפינוי". עוד נמסר כי גוטרש קורא לשמור על הסטטוס קוו באתרים הקדושים ולכבד אותם.
פורסם לראשונה: 23:35, 09.05.21