לרגל חודש הגאווה, התקיים במשרד החוץ בירושלים אירוע ראשון מסוגו בהשתתפות סגן שר החוץ עידן רול, שאליו הוזמנו השגרירים הזרים שמשרתים בישראל ועובדי משרד החוץ בארץ ובעולם - שלקחו חלק באמצעות זום. באירוע דנו הנוכחים בשינויים שעברה החברה הישראלית לאורך השנים ביחס לקהילה הגאה בכלל ובשירות הציבורי בפרט.
3 צפייה בגלריה
אפרת טילמה ועידן רול
אפרת טילמה ועידן רול
אפרת טילמה ועידן רול
(צילום: משרד החוץ)
אפרת טילמה, טרנסג'נדרית ואקטיביסטית פורצת דרך, חלקה עם המשתתפים מניסיונה והאתגרים בדרכה להתנדב במשטרת ישראל ולהיות השוטרת הטרנסג'נדרית הראשונה. "אני לא השוטרת הטרנסג'נדרית היחידה במשטרת ישראל. אחריי הצטרפו עוד שלוש: שוטרת אחת עובדת בסיור, אחת עובדת בתחנה ואחת בגיוס".
טילמה סיפרה על הפתיחות הרבה שיש היום בישראל כלפי קהילת הלהט"ב, אך בשנים קודמות "היו מסלקים אותנו מכל מקום, מפטרים ממקומות עבודה ומהצבא; אך מאז חל שינוי גדול". לדבריה, "אני לא הטרנסית הראשונה שנעצרה והוכתה בישראל, אבל נאבקנו והצלחנו לשחרר את עצמנו. אני שמחה שאני הולכת ברחוב ורואה את מצעד הגאווה. זה משמח אותי מאוד. ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה חיים בגאווה אנשים גאים, אפילו בממשלה".
3 צפייה בגלריה
אירוע הגאווה במשרד החוץ
אירוע הגאווה במשרד החוץ
אירוע הגאווה במשרד החוץ
(צילום: משרד החוץ)
טילמה סיפרה על הנתון העגום שלפיו כמחצית מהטרנסג'נדרים בישראל שמים קץ לחייהם. "נדרשת עדיין עבודה", היא אמרה. "צריך לעזור להם. הם יכולים להתגייס למשטרה, לצבא ואפילו להיבחר לפרלמנט. יש שופטת כדורגל טרנסג'נדרית, עורכי דין, חיילים, שוטרים".
באירוע הוקרנו סרטונים ממצעדי הגאווה בישראל וכן ראיונות עם זוגות להט"בים - גם דתיים. אחד הדוברים אמר שבישראל מתקיימים מצעדי הגאווה הרבים בעולם וכי משרד החוץ פועל רבות למען עובדיו החברים בקהילה הגאה ובני משפחותיהם והוא ממשרדי הממשלה הראשונים שהכירו בזוגות מאותו המין.
באירוע לקחו חלק נציגים מאירלנד, קוסובו, מלטה, מקסיקו, מיאנמר, נפאל, הולנד, נורבגיה, רומניה, סרביה, ספרד, סרי לנקה, תאילנד, ארה"ב, זמביה, פנמה, בולגריה, שבדיה, סלובניה, אקוודור, דנמרק, פרו ולטביה.
נושא קידום הזכויות של קהילת הלהט"ב הוא אחד מנושאי הליבה בתחום קידום זכויות אדם הנמצאים במיקוד של אגף ארגונים בין-לאומיים במשרד החוץ. ישראל פועלת בהקשר זה במספר מסגרות בזירה הבינלאומית ובהן פורום ה-ERC – הקואליציה לשוויון זכויות - Equal Rights Coalition והיא מהחברות הראשונות והפעילות בקבוצת הליבה לנושאי LGBTQ בניו יורק ובג'נבה. בשבוע הבא יתכנס לראשונה הפורום בדרג מיניסטריאלי, ואת ישראל ייצג שם סגן השר רול.
3 צפייה בגלריה
עידן רול
עידן רול
סגן שר החוץ עידן רול
(צילום: משרד החוץ)
"כדי ליצור שינוי צריך אנשים רבים מכלל זירות החיים", אמר סגן השר רול. "שינוי יכול להיעשות על-ידי מחוקקים ודיפלומטים, עיתונאים ואמנים, אבל לא פחות מכך על ידי אנשים שעובדים בהיי-טק או במשרות שונות ומבקשים ממנהלי משאבי האנוש שלהם לערוך אירוע גאווה במשרד. אתה לא חייב להיות אקטיביסט חברתי כדי להיות חלק חשוב בשינוי".
בשבוע שעבר, יצוין, הונף לראשונה בהיסטוריה דגל הגאווה במשרד החוץ בהנחיית שר החוץ יאיר לפיד. רול אמר: "אני זוכר את עצמי כנער בן 16, עם חששות לגבי העתיד, ומקווה שהרגע הזה נוסך ביטחון בנערים ונערות ברחבי ישראל והעולם ושולח מסר של סובלנות וקבלה לחברה הישראלית כולה".