עימות בין משרד החינוך למשרד הבריאות בעקבות ההודעה שחמישה תלמידים מבתי ספר שונים אובחנו עם הווריאנט ההודי: לאחר שבמשרד הבריאות האשימו את משרד החינוך בחוסר שיתוף פעולה בנושא הדיגום בבתי הספר, הגיב בכיר במשרד החינוך באומרו כי "משרד הבריאות נכשל בנתב"ג ומייצר דרמה ללא כיסוי במערכת החינוך".
אתמול אחר הצהריים ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שיגרה מכתב למנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי על הצורך הדחוף בדיגום נרחב בבתי הספר שבהם אותר הווריאנט ההודי. "חשוב לציין שבבתי הספר האלה הייתה לאחרונה התפרצות שהובילה לגילוי וכעת נדרשת בחינה נרחבת יותר כדי לזהות תחלואה חבויה ולמנוע את התפשטות הנגיף", נמסר.
1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
שר החינוך גלנט ושר הבריאות אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
כמה שעות אחר כך הגיב גורם בכיר במשרד החינוך: "משרד הבריאות נכשל בנתב"ג, בהתנהלות בל"ג בעומר בשליטה על מניעת התפשטות הקורונה, ומייצר כותרות ודרמה ללא כיסוי במערכת החינוך".
לפי אותו בכיר, הדיווח למשרד החינוך הגיע באמצעות ווטסאפ באקראי ולא באופן מסודר ורשמי, ושלושה מתוך חמשת התלמידים שאומתו לפי משרד הבריאות כנושאים את הווריאנט אובחנו למעשה לפני יותר מעשרה ימים. הוא ציין גם כי שלושה מבתי הספר נדגמו ושני האחרים לא נדגמו כי משרד הבריאות ביקש לא לדגום אותם.

ירידה במספר התלמידים המאומתים

מנתוני משרד החינוך שפורסמו אתמול עולה כי בכל מערכת החינוך יש נכון לעכשיו 484 תלמידים ו-23 עובדי הוראה מאומתים לקורונה. 37 מהם בגני הילדים, 174 בבתי הספר היסודיים, 273 בבתי הספר העל יסודיים וחמישה בחינוך המיוחד.
מנתוני המשרד עולה כי מדובר בצניחה של 66% בשיעור התלמידים המאומתים במערכת החינוך מאז סיום חופשת הפסח. ב-29 באפריל הראו נתוני התחלואה כי מספר התלמידים המאומתים לנגיף עמד על 1,452, ומספר עובדי ההוראה המאומתים עמד אז על 112. "מאז החזרה למערכת החינוך אחרי פסח יש ירידה בתחלואה, אבל במשרד הבריאות מחפשים לעשות כותרות מיותרות", אמר הבכיר במשרד החינוך.
לאחר השתהות של כמה ימים, חתם אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על תיקון לצו ולפיו כל מי שחוזר מאוקראינה, אתיופיה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו וטורקיה ייכנס לבידוד. גם מחוסנים ומחלימים יהיו חייבים בבידוד למשך 14 ימים או 10 ימים בביצוע שתי בדיקות קורונה שליליות. התיקון לצו ייכנס לתוקף ביום שני הקרוב, וטעון אישור הועדה המסדרת של הכנסת שתקבע באיזו ועדה ידון ויאושר.
במקביל, בסיכום ישיבת קבינט המומחים הלאומי, גוף הממליץ למשרד הבריאות, נאמר כי אם תימשך המגמה הנוכחית של ירידה בתחלואה בקורונה, ניתן יהיה להתיר אי עטיית מסכה באירועים בחלל סגור המתנהלים תחת "תו ירוק".
אף שקבינט המומחים התכנס ביום שלישי - היום שבו פורסמו ההמלצות לגבי כניסה לבידוד למגיעים לארץ מאותן מדינות - חבריו מתחו ביקורת על ההתמהמהות בקבלת ההחלטות בעניין זה, כמו גם על העיכוב הממושך בהכנסת הצמידים האלקטרוניים לשימוש, יותר מחודשיים לאחר שהפרויקט היה אמור לצאת לדרך.
קבינט המומחים קרא "ליישם מיידית את הצעדים שהוסכמו בדיוני משרד הבריאות לעיכוב והקטנת הסיכון לייבוא וריאנטים לישראל (נתב"ג ומעברי גבול יבשתיים וימיים) והתפשטות מקומית שלהם, לרבות מניעת הגעה של תיירים ממדינות בסיכון מיוחד, המשך ביצוע בדיקות לנכנסים לפני ולאחר נחיתתם ללא תלות בסטטוס החיסון שלהם, ויישום התוכנית לווידוא הרמטי של בידוד לחוזרים (כולל צמיד אלקטרוני). כל יום שעובר ללא וידוא אמצעים אלה נושא בחובו סיכון שניתן לצמצמו. זהו הסיכון המשמעותי ביותר לפגיעה בהישגי החיסון ובקרת ההתפשטות שהושגו".
פורסם לראשונה: 19:55, 29.04.21