הנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן מסר הערב הצהרה לאומה האמריקנית, שעות אחרי שמינה מומחים לצוות המיוחד של הממשל הנכנס למאבק בנגיף הקורונה. בהצהרה התייחס ביידן לפריצת הדרך בחיסון של חברת "פייזר", ואמר שכאשר החיסון יופץ הוא יינתן לאמריקנים בחינם. בינתיים הזהיר את האזרחים שממתין לארה"ב חורף קשה, ושהחיסון יהיה מוכן רק בעוד כמה חודשים.
"החיסון לא יהיה זמין בחודשים הקרובים", אמר ביידן. הוא קרא לאמריקנים להקפיד על ההנחיות ולהמשיך לעטות מסכה ולשמור מרחק. "אפשר להציל רבבות. אולי את הילדים של המורה או את הילדים שלכם. עשו את זה עבורכם, עבור השכנים שלכם", אמר הנשיא הנבחר. ביידן אמר פעם נוספת שמסכה "היא לא הצהרה פוליטית", וביקש: "אולי זה יציל את החיים שלכם. בבקשה, אני מפציר בכם, תעטו מסכה".
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
הנשיא הנבחר ביידן בהצהרה הערב
(צילום:רויטרס )
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
"מסכה זו לא הצהרה פוליטית"
(צילום: AP )
בסיום דבריו אמר הנשיא הנבחר לאומה: "אנחנו יכולים לשקם את הכלכלה ולהפוך אותה לטובה יותר ממה שהייתה. אנחנו יכולים לטפל בפערים שקשורים לגזע. זה בסמכות שלנו. אז בואו נעטה מסכות ונתחיל בעבודה".
ביידן מסר את ההצהרה בתום תדריך שקיבל מחברי הוועדה החדשה למאבק בקורונה. גם סגניתו, קמלה האריס, השתתפה בשיחה. הקמת הוועדה, יומיים בלבד אחרי ההכרזה על ניצחונו של ביידן בבחירות, מלמדת על כוונתו לשים את משבר הקורונה בראש סדר העדיפויות כבר מהיום הראשון בבית הלבן. "המאבק בקורונה הוא אחד הקרבות החשובים ביותר שיהיו לממשל שלי, ואני אקבל עדכונים ממדענים ומומחים", אמר ביידן, שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר 2021.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ג'ו ביידן הנשיא הנבחר
ביידן. "מסכה יכולה להציל את החיים שלכם"
(צילום: רויטרס)
צוות המעבר של ביידן הודיע שלוועדה המייעצת לנשיא יהיו שלושה ראשים: דייויד קסלר, אפידמיולוג ולשעבר נציב מנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA), ויווק מרת'י, שהיה בתפקיד הרופא הראשי של ארה"ב (מקביל לראש שירותי בריאות הציבור) ומרסלה נונייז-סמית, פרופסור לבריאות הציבור מאוניברסיטת ייל.
בנוסף לשלושת ראשי הוועדה יהיו לה גם עשרה חברים, מאימונולוגים ואפידמיולוגים ועד למומחים ובכירים במערכת הבריאות. אחד מחברי הוועדה הוא ד"ר ריק ברייט, שמונה למנהל הרשות האמריקנית למחקר ופיתוח ביו-רפואי מתקדם (BARDA) בחודש מאי 2016 - חצי שנה לפני ניצחון טראמפ בבחירות. בשנה האחרונה המשרד הפדרלי של ברייט היה מעורב בפיתוח החיסון לקורונה.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וקמלה האריס
ג'ו ביידן וקמלה האריס
ביידן וסגניתו קמלה האריס. "מהקרבות החשובים ביותר"
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
קמלה האריס ו ג'ו ביידן שיחת ועדה עם ועדת ה קורונה של הממשל החדש ארה"ב
קמלה האריס ו ג'ו ביידן שיחת ועדה עם ועדת ה קורונה של הממשל החדש ארה"ב
האריס וביידן בשיחת ועידה עם המומחים שמונו לוועדה
(צילום: רויטרס)
באפריל 2020 הודיע ברייט שהוא הודח בפתאומיות מתפקידו - וטען שהסיבה היא התנגדות למאמצי הנשיא לקדם "תרופות פלא" למלחמה בנגיף. התרופות שעליהן דיבר ברייט הן "כלורוקווין" והנגזרת שלה "הידרוקסיכלורוקווין".
ברייט טען אז: "הועברתי מהתפקיד בתגובה לכך שהתעקשתי שהממשלה תשקיע את מיליארדי הדולרים, שהוקצו מהקונגרס, כדי לטפל במגפה בעזרת פתרונות בטוחים ומאושרים מדעית. לא על-ידי תרופות, חיסונים וטכנולוגיות אחרות שלא הוכחו". כשטראמפ נשאל באפריל על הדחתו של ברייט הוא השיב: "מעולם לא שמעתי עליו. מתי זה קרה?".
8 צפייה בגלריה
ד"ר ריק ברייט
ד"ר ריק ברייט
ד"ר ריק ברייט
כאמור, הצהרת ביידן והקמת הוועדה היו על רקע ההודעה של חברת "פייזר" על התפתחות משמעותית בחיסון לקורונה. חברת התרופות האמריקנית מסרה שמניתוח ראשוני של נתוני המחקר עולה שהחיסון שהיא מפתחת יעיל ב-90% מהמקרים.
במערכת הפוליטית בארה"ב בירכו על ההודעה. הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שעדיין לא הודה בהפסד והצהיר שינהל מאבק משפטי על תוצאות הבחירות, בירך והתייחס גם לבורסות שרשמו זינוק בעקבות ההודעה. "שוק המניות עלה בגדול. חיסון מגיע בקרוב עם 90% יעילות. חדשות כה נהדרות", אמר טראמפ.
8 צפייה בגלריה
בארה"ב מעודדים מההודעה של פייזר
בארה"ב מעודדים מההודעה של פייזר
בארה"ב מעודדים מההודעה של פייזר
(צילום: רויטרס)
הנשיא הנבחר ביידן התייחס בצהריים להודעת "פייזר" ואמר כי אמנם "מדובר בחדשות נהדרות, אבל ייקח עוד חודשים רבים עד שיהיה חיסון רחב היקף". ביידן הוסיף: "האמריקנים יצטרכו להסתמך על עטיית מסכות, שמירת מרחק, מעקב אחר שרשראות ההדבקה, שטיפת ידיים וצעדים אחרים שישמרו על בריאותם בשנה הבאה. החדשות של היום נהדרות, אבל לא משנות את העובדה הזאת".
"אני מברך את הנשים המבריקות והגברים המבריקים שעזרו לפתח את פריצת הדרך הזאת ולתת לנו כזאת תקווה. במקביל, חשוב להבין שסוף המאבק בקורונה נמצא במרחק של חודשים", הבהיר הנשיא ה-46 של ארה"ב.
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ משחק גולף
דונלד טראמפ משחק גולף
טראמפ בירך: "החיסון מגיע בקרוב, חדשות נהדרות"
(צילום: AFP)
בקמפיין הבחירות תקף ביידן את הגישה של הנשיא למאבק בקורונה. אירועי הבחירות של השניים המחישו את הפערים הגדולים ביניהם: ביידן הגיע עם מסכה לאירועי בחירות מצומצמים שבהם הקהל היה בקפסולות. טראמפ, שנדבק בקורונה והחלים, ערך עצרות המוניות שבהן אלפים הצטופפו כדי לצפות בו. כמו טראמפ גם הקהל בעצרות, ברובו, לא עטה מסכות.
התפשטות הקורונה בימים האחרונים בארה"ב קשה במיוחד, ומדי יום מדווחים על יותר מ-100,000 נדבקים חדשים. מתחילת המגפה מתו יותר מ-237,000 אמריקנים מהקורונה.