גבר בן 65 נעצר היום בחשד למעורבות באחת ממתקפות הטרור הקשה שידעה בריטניה.
ב-21 בנובמבר 1974 נרצחו 21 בני אדם בפיגועים בשני פאבים בעיר ברמינגהאם. עוד 182 נפצעו. בריטניה האשימה במתקפה את המחתרת האירית, ה-IRA ("הצבא האירי הרפובליקני"). יום אחרי הפיגוע הכפול נעצרו שישה אירים בחשד שלקחו חלק במתקפה. שנה לאחר מכן הם הורשעו. הרשעתם בוטלה על ידי בית המשפט לערעורים ב-1991, באחד הכישלונות הגדולים של המשטרה ומערכת המשפט בממלכה. מאז איש לא הורשע על חלקו במתקפה.
3 צפייה בגלריה
1974 מתקפת טרור פיגועים בשני פאבים ברמינגהאם אנגליה בריטניה
1974 מתקפת טרור פיגועים בשני פאבים ברמינגהאם אנגליה בריטניה
אחד הפאבים שהותקפו בברמינגהאם בנובמבר 1974
(צילום: AP)
החשוד בן ה-65 נעצר בביתו בבלפסט שבצפון אירלנד. שוטרים צפון אירים שיתפו פעולה עם המשטרה במערב המידלנדס (האזור באנגליה שבו נמצאת בירמינגהאם) ואנשי היחידה ללוחמה בטרור. הרשויות מסרו שהמעצר התבצע בכפוף לחוק הטרור בבריטניה ושהתבצע חיפוש בביתו של החשוד, שייחקר בתחנת משטרה בצפון אירלנד.
הפיגוע הכפול ב-21 בנובמבר 1974, בלב העיר השנייה בגודלה בבריטניה, היה בתקופה של הסלמה באלימות של הלאומנים בצפון אירלנד נגד השלטון הבריטי. ה-IRA מעולם לא לקח אחריות על המתקפה. אחד מהאירים שהורשעו לשווא במעורבות במתקפה אמר שהמשטרה ידעה על המתקפה המתוכננת – אך לא עשתה דבר.
בשנה שעברה נפתחה חקירה בעקבות הטענות שהמשטרה התעלמה מהתרעות על המתקפה המתוכננת - אחת 11 ימים לפני המתקפה, והשנייה ביום של הפיגוע הכפול. המשטרה קבעה שלא היו כשלים בהתנהלות שקדמה למתקפת הטרור, ושאנשי ה-IRA הטמינו את מטעני החבלה בפאבים. לאורך השנים דורשות משפחות הקורבנות לנהל חקירה שקופה ומלאה של מחדלים שהיו לכאורה לפני הפיגוע הכפול.
מפקד משטרת מערב המידלנדס, דייב תומפסון, אמר ב-2016 שהכישלון למצוא את האחראים – וההרשעה השגויה של השישה – הם "הכישלון החמור ביותר בהיסטוריה" של המשטרה האזורית. באותה שנה הוא היה פסימי בנוגע לאפשרות שאחד האחראים למתקפת הטרור ייתפס ויועמד לדין.
ב-1970 החלו אנשי ה-IRA לבצע פיגועים ואירועי ירי נגד כוחות בריטיים - אך גם נגד אזרחים. כ-3,500 בני אדם - רובם בצפון אירלנד - נרצחו בשנים ארוכות של אלימות וטרור. שפיכות הדמים נפסקה כמעט לחלוטין בעקבות הסכם השלום "יום שישי הטוב" שנחתם ב-1998.
מתקפת הטרור בבירמינגהאם הייתה המתקפה הקשה ביותר בסכסוך בין הלאומנים הקתולים שתמכו באיחוד בין רפובליקת אירלנד לצפון אירלנד, לפרוטסטנטים שרצו להישאר חלק מבריטניה.