הקרב על האסי הגיע לכנסת: לאחר המחאות וההתנגשויות בסופי השבוע האחרונים, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה הבוקר (ג') בסוגיית כניסת אזרחים לנחל שעובר בקיבוץ ניר דוד.
כזכור, רצועה מנחל האסי (נחל עמל) באורך 150 מטרים אשר נמצאת בקיבוץ שבעמק המעיינות נפתחה לציבור הרחב בשבוע שעבר. זאת לאחר שבמשך שנים תושבי ניר דוד מונעים את הכניסה לשטחם למי שאינו תושב הקיבוץ - מה שעורר את זעם המטיילים ואוהבי הטבע.
4 צפייה בגלריה
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
נחל האסי בניר דוד
(צילום: ישראל ברדוגו)

הפתיחה, שעליה הכריז ראש עיריית בית שאן ז'קי לוי, הגיעה לאחר מאבק שבמהלכו בין היתר היו מגיעים פעילים לשער הקיבוץ בימי שישי ומנסים להיכנס אליו.
נתי וקנין, ממובילי המאבק, סיפר לחברי הוועדה בדיון: "אנחנו רוצים גישה למשאב טבע ציבורי. סגירת נחל כזה הוא ניכוס. באזור הצפוני של הנחל יש אפשרות ליצור חניון גדול – ומשם נוכל להיכנס לנחל. אפשר להגביל כניסה בשעות או לאסור הכנסת ערכות קריוקי, אבל לא לאסור כניסה בכלל".

4 צפייה בגלריה
נחל האסי
נחל האסי
קופצים למי הנחל - אחרי הפתיחה
(צילום: עידו ארז)
חלי יעקובוס, מנכ"לית התיירות בניר דוד, טענה בדיון כי צריך למצוא פתרון מידתי. "אני מבינה את הכאב של תושבי בית שאן. הקיבוץ לא יכול להתקיים באמצע פארק לכן פותחים חלק מהנחל כרגע לחמישים בגלל הקורונה ואחריה ליותר", אמרה. היא התייחסה גם לכך שהקיבוץ שכר חברת אבטחה שתמנע את כניסת המבקשים לרחוץ בנחל וציינה כי היא עצמה עמדה בשער והוכתה.
בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ', כי דווקא מהמקרה הזה, שמסמל קרע בחברה, אולי אפשר יהיה לרפא פצעים מהעבר. "אני מודעת לכך שהוויכוח הפך ייצרי ומעבר לנושא הגישה לנחל", אמרה. "אין לי כוונה להפוך את הדיון לזירת התגוששות. מטרתנו למצוא את הדרך להגיע לנוסחה שתעשה צדק עם כל הצדדים".
4 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ'. "להגיע להסכמות מהר"
ח"כ מיקי חיימוביץ'. "להגיע להסכמות מהר"
ח"כ מיקי חיימוביץ'. "להגיע להסכמות מהר"
(צילום: יואב דודקביץ' )
ח"כ קרן ברק, מגישת הבקשה לדיון ביקשה לחלק אותו לשניים: דיון פרטני על הגישה לנחל האסי, ודיון כללי על חלוקת משאבי המדינה. "בתל אביב יש את נחל הירקון, ויש בתים על הנחל ומעולם לא סגרו אותו. יש חופים רבים מסביב לכינרת שסגורים לציבור, יש חלקים שלמים של נחלים בצפון שסוגרים בשערים. כל הדברים האלו צריכים לקבל פתרון סופי".
עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, טען בדיון כי משפטית, אפשר להגיע לפשרה, אף שיש קושי והתנגשות בין צרכי הציבור לקניין הפרטי. "צריכה להיות גישה לציבור. שטחי ציבור צריכים להיות פתוחים לציבור, זה קניינו. אומרים את זה גם כעת. מה שמיוחד כעת זה שצורכי הציבור הם בתוך המשבצת שהיא קניין פרטי. צריך ליצור זיקת הנאה, גישה אל השימוש הציבורי שצריך להיות פתוח לכל".
4 צפייה בגלריה
ז'קי לוי ויורם קרין
ז'קי לוי ויורם קרין
יורם קרין וז'קי לוי. "להפסיק את האלימות"
יורם קרין, ראש מועצת עמק המעיינות, ניסה להנמיך את הלהבות וקרא לכולם להפסיק לנהוג באלימות. הוא ציין כי אם היא לא תיפסק – יקרה אסון. "ז'קי לוי ואני משתפים פעולה. שנינו מודאגים ורוצים אזור משותף עם איזון", הוא אמר. "פתחנו קטע מהנחל לציבור. האחריות של כולנו היא להביא שקט לאזור".
ראש העיר בית שאן ז'קי לוי, אמר מצידו, כי הוא חש הזדהות עם פעילי המחאה. "נולדתי בבית שאן, כשהמים חצו את התיכון שלנו", אמר. "בשנות ה-80' הסיטו את הנחל מהעיר. אני אוהב את האסי. אל תביאו את המלחמה הארצית למקום שלנו".
בסיום הדיון, יו"ר הוועדה חיימוביץ' קראה לצדדים לשבת ביחד לגישור. "אני חושבת שאפשר להגיע להסכמות מהר ואבקש תוך שבועיים להגיע להסכמות ולארגן סיור במקום של חברי הוועדה, אבל מעל לכל אבקש להימנע מאלימות", אמרה.