פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, התארח היום (יום ד') באולפן ynet והשיב על שאלות הגולשים בפייסבוק. תחילה הוא התייחס לסגר הלילי שיתחיל מחר ואמר כי זהו לא הפתרון המיטבי. "הפתרון האולטימטיבי בעיניי זה שיתוף פעולה של הציבור בהנחיות. למעשה יכולנו בלי סגר לילי אם היינו יודעים שאנשים נשמרים, מקפידים לא מתקהלים בהתאם להנחיות. אבל מאחר ששמענו שיש התראות שונות על מסיבות ואירועים היינו חייבם לנקוט את הצעד הזה", אמר פרופ' אש.
כמה אתה מודאג כשאתה שומע על מסיבות והתקהלויות בפורים? "זה מאוד מטריד. אלו האירועים שבהם נדבקים. מספיק חולה אחד מבין ה-50 האלה, ובמסיבות האלה אנשים בלי מסכות, ואפשר לצאת עם 50 נדבקים, ותעשי את המכפלות של כל המסיבות שיש".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' אש משיב על שאלות באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
פריאל שואלת - האם החיסון גם מונע הדבקה? "אנחנו לא יודעים בוודאות, משערים שכן מונע הדבקה בשיעורים גבוהים אבל כנראה לא ב-100 אחוז. בדיוק עכשיו אנחנו בבדיקות שונות. יש מחקרים שנעשים. מחקר שראיתי מאנגליה בעניין הזה מעיד על מניעה גבוה וזה חשוב, כי כל עוד משערים שמחוסנים מדביקים ויכולים להידבק צריך להיזהר יותר".
עידן שואל: האם יש מגבלת מרחק בזמן הסגר הלילי, מ-20:30 עד 5:00? "כן, יש מגבלת 1,000 מטר מ-20:30 עד 5:00 בבוקר, וכמובן כל המגבלות של התכנסות שחלות גם ביום. אנחנו מבקשים ב-20:30 להיות בבית שלך ולחזור לפני השעה הזאת".
האם בשישי בבוקר ובצהריים תגבילו את המעבר בין הערים? "לא. במשך היום לא הטלנו שום הגבלות ואנחנו סומכים שוב שימנעו מהתקהלויות, אבל במשך היום אפשר לנסוע חופשי בארץ".
הציבור עייף ויש שחיקה באמון שלו - איך אפשר לפנות לאנשים כדי שימשיכו לשמור עוד קצת? "כל אחד צריך לחשוב על התועלת שלו: כשאני נשמר אני נשמר, לא אדבק, לא אדביק אחרים - משפחה, חברים - וצריך להסתכל עלינו מה עלול לקרות אם לא נישמר והתחלואה תעלה. התקופות האלה מאוד קשות ולא כדאי לחזור אליהן".
שואל יוחאי: כל בני הבית מחוסנים, למה שלא ניפגש 20 אנשים ונחגוג? "כל עוד אנחנו לא יודעים בוודאות לגבי מניעת ההדבקה של החיסון, אז עדיין זה לא ביטחון מוחלט. יכול להיות מבין המחוסנים מישהו שנדבק ועלול להדביק אחרים ויעבירו מחלה הלאה. זה בשיעורים קטנים, אבל החיסון לא 100% בטוח. צריך לחשוב על האפשרות הזאת וצריך להיזהר. אנחנו רוצים לקבל ביטחון מבחינת החיסון, מבחינת מניעת ההדבקה. אנחנו נמצאים זמן קצר אחרי החיסון, בסך הכול חודשיים. צריך ללמוד את זה, וקצת יותר סבלנות".
מחוסנים מלאים יכולים להיות בלי מסכה ביחד במקום סגור? "עדיין לא. אנחנו במרחק קצר מאוד מהזמן שהתחסנו וצריך לראות מה ההשפעות. למה לא? ראשית אנחנו לא יודעים אם החיסון מגן בצורה מלאה מהדבקה, כנראה לא בצורה מלאה וצריך לבדוק שהוא מגן היטב. שנית יש מוטציות שאנחנו לא יודעים את העמידות שלהן. עוד כמה שבועות נדע יותר ואולי ניפרד מהמסכה".
3 צפייה בגלריה
הטסים בנתב"ג
הטסים בנתב"ג
"נתב"ג ייפתח כשנמצא פתרון לאכיפת הבידוד"
(צילום: נדב אבס)
שאלה של תמר: מה ההבדל בין נוגדנים שנוצרים אחרי חיסון שני לבין הנוגדנים אחרי החלמה? "באופן עקרוני אין הבדל. הנוגדנים נוצרים אחרי החלמה בעקבות היכרות עם הנגיף, ואחרי החיסון בעקבות היכרות עם אותו חלבון שמיוצר בחיסון. שניהם מייצרים הגנה כלפי הנגיף, אנחנו אפילו לא יודעים מה יותר מגן, האם החיסון יותר מגן או האם הדבקה בנגיף, הזמן יגיד לנו".
מאור שואל: מתי תפתחו את נמל התעופה? "אנחנו עושים מאמצים למצוא פתרונות לוודא שאנשים בבידוד, זה הפער שקיים. שני דברים שצריך לעשות זה בדיקה ובידוד. יש לנו אינדיקציות לצערנו שלא שומרים על בידוד. המלוניות לא הוכיחו את עצמן ומחזירים אותן עכשיו אבל מחפשים דרך, וברגע שנמצא נוכל לפתוח בצורה יותר רחבה, החשש הוא ממוטציות זרות שישנו את כלי המשחק".
אלכס רוצה לדעת: למה צריך להסתובב עם מסכה אחרי חיסון שני לאור נתוני היעילות? "מאחר שאני אחרי חיסון שני יכול עדיין להדביק, ואני רוצה למנוע את זה. לכן רוצים שישתמשו במסכות ולכן בתוך הפעילויות של התו הירוק מקפידים על המסכה".
אתה רואה את התו הירוק כהצלחה? "ימים יגידו. נצטרך לחיות עם התו הירוק לאורך תקופה, וחשוב להקפיד על כך כשבודקים. אם עוד פעם יהיו הפרות אז זה לא יעבוד. ההצלחה או לא תהיה באפשרות לקיים את זה לאורך זמן. בינתיים אנחנו רואים את האפקט בעידוד התחסנות".
עדנה שואלת: האם תאפשרו חיסון מלא למחלימים? "נאפשר חיסון למחלימים. מלא או לא - זה בהתאם להערכה של מה צריך. קרוב לוודאי שאחד מספיק. כבר דנו על זה במספר אירועים עם הצוות המומחים שלנו וההחלטה תתקבל בקרוב".
מתי אפשר יהיה לחסן ילדים מתחת לגיל 16? "חיסון הילדים מותנה במחקר שיראה שזה בטוח. המחקרים יצאו לדרך גם בחברת פייזר וגם במודרנה, ואני מקווה שבאפריל-מאי יהיו תוצאות, שהחיסון יאושר לילדים ב-FDA ואז נוכל לתת בצורה בטוחה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
"החיסון מונע גם הדבקה בשיעור גבוה"
(צילום: הדר יואביאן)
אבי שואל: למה ישראל נותנת חיסונים למדינות זרות? "אני לא יודע. אני מבין מהפרסומים שהיו שיקולים שונים, אני לא יכול להתייחס אליהם. חשוב לחסן את כל אזרחי ישראל, וזה סדר עדיפויות ראשון. אני יודע גם שרה"מ דואג להביא עוד חיסונים שיהיה לכולם".
אבל אתה לא עודכנת שישראל מעבירה חיסונים? "לא. לא התייעצו איתי וזה לא תחת תחומי אחריותי".
האם נצטרך לקבל את החיסון פעם נוספת? "אנחנו לא יודעים עדיין. אני מעריך שאם לא יהיה עדכון של החיסון למוטציות נוספות, אז לא נצטרך להתחסן באוגוסט. אבל כן, אולי יהיה מצב שייצרו חיסון יותר טוב עבור המוטציות שמכירים, ואולי חדשות".
תמר שואלת - היא עשתה בדיקה סרולוגית ולא מצאו אצלה נוגדנים, מה זה אומר? "אנחנו לא יודעים מה זה אומר. זה כנראה לא אומר הכול, כי אחרי החיסון אנחנו יודעים שרמת הנוגדנים יורדת, אבל יש חיסון תאי - כלומר תאים בגוף זוכרים את הנגיף וברגע שהוא מגיע עוד פעם, מהר מאוד הם מייצרים נוגדנים, והחיסון וההגנה עובדים".
למה אתם מסתירים את המוטציה הישראלית? "אני לא מסתיר, אין מוטציה כזאת. יש הרבה מוטציות, וגם בישראל יש מוטציות ואפילו כאלה שאיתרנו אותן, אבל אין להם שום משמעות לעומת הנגיף המקורי, לא עושים מחלה יותר קשה, לא עמידים יותר לחיסון וכאלה יש הרבה".
אפשר להגיד יותר בוודאות שהזן הבריטי משפיע יותר מהזן המקורי על צעירים ועל בני נוער? "אני חושב שאפשר להגיד בזהירות שכן. אין אצלנו הוכחות, אבל מבריטניה יודעים שהוא מדבק יותר בצעירים ויש מעבדות שמראות שהוא גורם מחלה יותר קשה. גם אצלנו הורגשה מחלה יותר קשה ואצל צעירים, יש יותר צעירים במצב קשה בבתי חולים, זה לא ירידה במבוגרים רק אלא עלייה בצעירים".
האם זה באמת הסגר האחרון כמו שהבטיחו, או שלא בטוח שבפסח נשב ביחד? "לצערי אני לא יכול להבטיח שזה הסגר האחרון. אם התחלואה תעלה ייתכן שנצטרך לחזור לפתרונות הישנים ואנחנו מאוד לא רוצים את זה. ולכן רוצים לפתוח בהדרגה, מחזירים את החינוך בהדרגה, עוקבים אחרי נתוני התחלואה, עוקבים אחר מקדם ההדבקה ואם הוא יעלה ל-1 לא בטוח שנוכל להתקדם בפתיחה".
לחכות עם נשיקות של סבא וסבתא? "בוודאי. אפשר להגיע אליהם הביתה, אבל רצוי לשבת במרחק, עם מסכות, באוויר הפתוח, עדיין לשמור על הזהירות עם סבא וסבתא היקרים שלנו עד שנדע יותר".
שאלה מליאור: מה קורה עם החיסון הישראלי? "החיסון הישראלי נמצא בשלבי פיתוח. הוא עבר את השלב הראשון של הניסוי ועכשיו הוא נמצא בשלב השני. רוצים לראות איך זה מתקדם, כי בסופו של דבר תהליך כזה הוא לא ערובה להצלחה. זה תהליך מסובך לפתח חיסון, אבל צריך להבין שאולי זה יצליח ואולי לא. הניסיון הזה שצובר המכון הביולוגי הוא מאוד חשוב למקרים עתידיים. גם אם לא מצליח - טוב שניסה".
אולי כדאי להשתמש במשאבים כדי להקים מפעל חיסונים בישראל? "מפעל חיסונים חשוב שיקום במדינת ישראל. זה יכול לקחת שנתיים-שלוש".
מוריס מבקש לדעת אם יש מחוסנים שנדבקו בזן הדרום-אפריקני? "כן, יש מעטים מאוד, וגם בזנים אחרים יש מקרים של אנשים עם חיסון מלא שנדבקו. מרביתם עם תסמינים קלים. עדיין לא יודעים אם נדבקים בזן הדרום אפריקני יותר מאשר באחרים".
איך מתייחסים לילדים לא מחוסנים בתו הירוק? "מאחר שלא הכנסנו את הבדיקות לתוך התו הירוק, רק במלונות, אז ילדים יכולים להצטרף להורים במלונות אבל לא בפעילויות נוספות כמו תרבות וכושר. אנחנו בתהליך של לשלב בדיקות מהירות בכניסה לאירועים".
ישראל תאמץ את הבדיקות המהירות? "כן, בהחלט. אושרו כבר רגולטורית מספר בדיקות שאפשר להשתמש בהן בישראל ויש פיילוטים שונים והכוונה להוציא אותן באופן נרחב גם לשימושים פרטיים, שאנשים יוכלו לקנות את הבדיקה, וגם לצרכים ציבוריים".
אלי שואל: חיכיתם לרגע האחרון עם פורים, מה לגבי פסח? "אתה רואה שתמיד מקבלים החלטות ברגע האחרון. אנחנו דנים על פורים כמה שבועות, והיו התלבטויות גדולות מה לעשות. רצינו מאוד לא לעשות שום דבר ולהסתפק במגבלות הרגילות, אבל אז הגיע מידע שאומר שהולכות להיות מסיבות והיינו צריכים לעצור את זה. לגבי פסח אנחנו עוד קצת רחוקים, ואני מקווה שנוכל לחגוג את החג בצורה חופשית יותר מבשנה שעברה".
מה צריך לקרות כדי שזה יקרה? "צריך שעוד יתחסנו, ואני מעריך שזה יקרה וזה לא נראה לי בעיה, ושהתחלואה תישאר ברמה סבירה. אני מוכן לחתום על התחלואה של היום ואני מקווה שתרד ושלא תעלה, ואם תעלה נצטרך לחשוב איך עושים צעדים כדי להתמודד עם זה".
שאלה של ליהי: האם יהיה מתווה לאנשים שלא מתחסנים מסיבות בריאותיות? "כן. המתווה יתבסס על בדיקות, יצטרכו לעשות בדיקות בכניסה לאתרים. בקרוב אנחנו נאפשר את זה - או על ידי בדיקה מהירה בכניסה, או בדיקה שנעשית בטווח של 48 שעות קודם. אני מקווה שזה יקרה בקרוב כי אנחנו מודעים לאוכלוסייה הזאת".
פורסם לראשונה: 11:53, 24.02.21