סרטון של התעמלות בוקר שצולם במיאנמר הפך ביממה האחרונה לוויראלי ברשת, אחרי שהתברר כי הצעירה המתעמלת בו – מורה לחינוך גופני – תיעדה בו לכאורה, בלי להבין זאת, את רגעיה הראשונים של ההפיכה הצבאית שבה השתלט אתמול הצבא על המדינה.
6 צפייה בגלריה
הפיכה מיאנמר תועדה ב סרטון וידאו התעמלות בוקר
הפיכה מיאנמר תועדה ב סרטון וידאו התעמלות בוקר
אחרי 11 חודשים, הבוקר הזה היה שונה. מתוך הסרטון
6 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
אונג סן סו צ'י. שוב במעצר
(צילום: רויטרס)
בסרטון נראית המורה, קינג הנין וויי, מתעמלת לצלילי מוזיקה קצבית מול בניין הפרלמנט בעיר נייפידאו, בירת מיאנמר. בעודה שקועה בפעילות אירובית נראים כלי רכב משוריינים וחיילים נעים מאחוריה ועוברים מבעד למחסום בדרכם אל הפרלמנט.
את הסרטון העלתה וויי לעמוד הפייסבוק שלה. היא סיפרה שכבר 11 חודשים היא מצלמת סרטוני כושר מהסוג הזה כשברקע בניין הפרלמנט. מדבריה עולה כי אף שבזמן הצילום הבינה שדבר מה מתרחש מאחוריה – רק בהמשך נודע לה מה בדיוק קרה.
יצוין כי גולשים ברחבי העולם העלו תהיות בנוגע לאמינות הסרטון, והיו שטענו כי הדברים הנראים ברקע של המתעמלת הודבקו, אבל הוא זכה לחשיפה נרחבת בכלי תקשורת ברחבי תבל, ואלה טענו כי נראה שהסרטון אותנטי. וויי עצמה התעקשה שהתיעוד אמיתי, ושאין לה שאיפות פרסום.
ההפיכה התחוללה בלילה שבין ראשון לשני לפי שעון ישראל: צבא מיאנמר עצר את מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י, וכן בכירים אחרים במפלגת השלטון שלה, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". דווח כי חיילים נשלחו לרחובות בערים הגדולות וקווי האינטרנט והטלפון בחלק מהן נותקו.

6 צפייה בגלריה
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
הפיכה צבאית מיאנמר חיילים ברחובות הבירה נייפידאו
צבא מיאנמר ברחובות, אחרי ההפיכה אתמול
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ארכיון 2016  רמטכ"ל מיאנמר גנרל מין אונג הלאינג עם אונג סן סו צ'י
ארכיון 2016  רמטכ"ל מיאנמר גנרל מין אונג הלאינג עם אונג סן סו צ'י
סו צ'י והרמטכ"ל שתפס כעת את השלטון
(צילום: EPA)
ההפיכה באה אחרי ימים שבהם גבר החשש שהצבא יבצע מהלך שכזה בעקבות הסלמה במתיחות בינו לבין הממשלה האזרחית. המתיחות נובעת מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר אשתקד – ושבהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף.
ההפיכה התחוללה שעות ספורות לפני המועד שבו היה אמור הפרלמנט להתכנס לראשונה מאז הבחירות בנובמבר, ובהודעה שמסר הצבא בטלוויזיה נמסר כי השלטון הועבר למשך שנה אחת לידיו של הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, וכי הוכרז מצב חירום.
הצבא במיאנמר אחז בשלטון במשך שנים, ורק ב-2016 הוקמה בה ממשלה אזרחית. היא הוקמה בעקבות הבחירות שנערכו שם בשנה לפני כן, בחירות שגם בהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. החוקה שניסח הצבא אילצה אז את סו צ'י לחלוק עמו את השלטון, והבטיחה לו שליטה בשלושה משרדי מפתח בממשלה, בהם משרד ההגנה והפנים, וברבע מהמושבים בפרלמנט. החוקה מונעת מסו צ'י לכהן כנשיאה, מכיוון שלשני בניה יש אזרחות זרה. במקום זאת כיהנה בתפקיד שהומצא עבורה בשם "יועצת המדינה", כשבפועל היא נחשבת למנהיגה דה-פקטו ובעלת סמכויות הדומות לשל ראש ממשלה.
6 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בביקור בפראג 2019
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בביקור בפראג 2019
סו צ'י. שוחררה רק ב-2010
(צילום: EPA)
סו צ'י בת ה-75 הובילה במשך שנים את המאבק לדמוקרטיה במיאנמר, והיא הוחזקה במעצר בית במשך 15 שנה. ב-1991 זכתה על פעילותה בפרס נובל לשלום. עלייתה לשלטון עוררה במערב תקווה שמיאנמר אכן צועדת לכינון דמוקרטיה ממשית, אבל בשנים האחרונות ספגה סו צ'י ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם – אותם אלה שבעבר היללו אותה על גבורתה – בעקבות התייצבותה לצד צבא מיאנמר אחרי שהואשם בביצוע מעשי טבח נגד בני הרוהינגה המוסלמים במדינה.