אוסטריה אמנם ספגה גל שני קשה של קורונה, אבל כעת היא מסתמנת כבודקת מספר אחת בעולם: הממשלה בווינה הוציאה לדרך מבצע בדיקות ענקי בניסיון להביא על-ידי כך לפתיחה מהירה של בתי הספר והעסקים, גם אם לא תספיק לחסן במהרה רבים מתושביה.
8 צפייה בגלריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
הקנצלר הצעיר של אוסטריה סבסטיאן קורץ. מהמרים על הבדיקות
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה בדיקה ב בית מרקחת ב וינה
אוסטריה קורונה בדיקה ב בית מרקחת ב וינה
בדיקת קורונה בבית מרקחת בווינה. אפשר גם במשרד
(צילום: AFP)
אוכלוסיית אוסטריה מונה קצת פחות מתשעה מיליון בני אדם, ובשבוע שעבר לבדו היא בדקה שלושה מיליון איש. כמיליון וחצי מהבדיקות האלה נערכו בבתי הספר: מאז שהילדים האוסטרים חזרו לכיתות החודש הם מחויבים לעבור בבתי הספר שתי בדיקות בכל שבוע. רק אחוז זעום של ההורים סירבו לאפשר לילדיהם לעבור בדיקות מאז השקת התוכנית, ולילדים האלה לא הותר לחזור למוסדות הלימוד.
מיליון וחצי הבדיקות האחרות נערכו ביותר מ-500 מרכזים ייעודיים ברחבי אוסטריה, בכ-900 בתי מרקחת ובכ-1,000 חברות מסחריות.
8 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
האוסטרים יבדקו את עצמם בבית. ערכה לבדיקת קורונה
(צילום: AFP)
"האסטרטגיה שלנו היא לערוך בדיקות בתדירות גבוהה ולהפוך אותן לזמינות מאוד – זו הדרך היחידה לוודא שהמגפה לא חוזרת להתפשט", אומרת קתרינה רייך, קצינת הרפואה הראשית של משרד הבריאות האוסטרי. האוסטרים נדרשים כעת להציג בדיקת קורונה שלילית מ-48 השעות האחרונות אם ברצונם להיכנס לשלל מקומות – ממספרות, דרך בתי אבות ועד לאתרי סקי.

לבדוק 70%-60% פעמיים בשבוע

שיעור הבדיקות היומי באוסטריה עמד בשבוע האחרון על 24 לכל 1,000 בני אדם, לעומת 7.7 בבריטניה ו-1.77 בגרמניה השכנה. רייך לא מסתפקת בזה: "אנחנו רוצים שהשיעור הזה יהיה גבוה יותר – הרבה יותר גבוה. המטרה היא שבין 60% ל-70% מהאוכלוסייה ייבדקו לפחות פעמיים בשבוע, אולי אפילו שלוש אם הם רוצים לפגוש אנשים מקבוצות סיכון". בדיקות, לדבריה, הן כלי חשוב במיוחד במאבק במגפה עד שבאוסטריה תהיה פריסה משמעותית של חיסונים. כדי להאיץ את מבצע הבדיקות תקצה אוסטריה לתושביה החל מ-1 במרץ עד חמש בדיקות-מטוש ביתיות, כדי שיוכלו לערוך בדיקות בכוחות עצמם.
8 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה מרכז בדיקת בדיקה ב וינה
אוסטריה קורונה מרכז בדיקת בדיקה ב וינה
מרכז בדיקות בווינה. שלושה מיליון בשבוע
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
קורונה אוסטריה טירול
קורונה אוסטריה טירול
רוצה לעשות סקי? תראה בדיקה שלילית. טירול, אוסטריה
(צילום: AFP)
מבצע החיסונים של האיחוד האירופי, נזכיר, מתנהל בעצלתיים. האיחוד טרם קיבל את כל החיסונים שהובטחו לו, משום שחברות פייזר ואסטרה-זניקה הודיעו על קשיים בייצור, והמדינות החברות בו נתקלות גם בקשיים בירוקרטיים ובשיעור לא מבוטל תושבים החוששים להתחסן. אף שמדינות האיחוד החלו ברובן לחסן כבר לפני יותר מחודשיים, בשיעור המתחסנים הן נמצאות הרבה אחרי ישראל, שמובילה את הטבלה העולמית, ואחרי איחוד האמירויות ובריטניה המדורגות אחריה. כמו מדינות אחרות בעולם, אוסטריה מתמודדת בימים אלה עם התפשטות מוטציות של הנגיף, בכלל זה המוטציה הדרום אפריקנית, הנחשבת למדאיגה ביותר מבין המוטציות שהתגלו עד כה.
ייבטה אונצייטינג, שעברה כבר כמה בדיקות משום שבית ההוצאה לאור שבו היא עובדת משתתף במבצע הבדיקות, חושבת שהגדלת המבצע היא צעד מבורך: "זה נשמע חכם, אבל הם צריכים להרחיב את המבצע ולהחיל אותו על מקומות נוספים. הייתי רוצה שבעזרת בדיקה שלילית אוכל ללכת גם למסעדה או לקפה עם חברים". בתה, איבון, מסכימה: "נראה לי שזה יגרום לכולנו להיות בטוחים יותר ושככה נוכל לחזור לנורמליות".
8 צפייה בגלריה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
אוסטריה קורונה בדיקה ב וינה
נפגש עם אוכלוסייה בסיכון? תיבדק שלוש פעמים. וינה, אוסטריה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
קורונה אוסטריה וינה תור ל זארה אחרי הסרת הגבלות
קורונה אוסטריה וינה תור ל זארה אחרי הסרת הגבלות
בתור לחנות של זארה עם הסרת חלק מההגבלות באוסטריה, החודש
(צילום: AFP)
מסעדות ובתי קפה באוסטריה עדיין סגורים למבקרים בימים אלה, ועטיית מסכות FFP2 ושמירה על מרחק של שני מטרים מבני אדם אחרים ממשיכים להיות בגדר חובה למבקרים במקומות כמו חנויות ובניינים ציבוריים. השאלה עד כמה מועילות מיליוני הבדיקות שנערכו עד כה תצטרך עדיין להיבחן בשבועות הקרובים, במיוחד באמצעות התבוננות במספר המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ.

נבדקתי רק כי אין לי ברירה

פרופסור מוניקה רדלברגר-פריץ, ראש מחלקה במרכז לווירולוגיה באוניברסיטה הרפואית של וינה, אומרת שגילוי מקרי הדבקה רבים ככל האפשר באמצעות בדיקות הוא צעד חשוב למדי, אבל מזהירה כי בדיקות שליליות באמצעות מטוש המוחדר לאף או לגרון, כמו אלה שאפשר יהיה לערוך באוסטריה בבית, מראות רק שהנבדק אינו מדבק-מאוד – ואינן מבטיחות שהוא לא נדבק כלל: "זה שעברת בדיקה והתוצאה הייתה שלילית לא אומר שאתה יכול פשוט לחזור לסבתא ולחבק ולנשק אותה".
ההחלטה של אוסטריה להגדיל מאוד את מספר הבדיקות, בתקווה להסיר כך עוד ועוד הגבלות, התקבלה בין השאר בתגובה לעייפות של האוסטרים מהסגרים וההגבלות ובתגובה להתנגדות ההולכת וגוברת שלהם לצעדים האלה. מאות באים כעת מדי סוף שבוע להפגנות נגד ההגבלות שמטילה הממשלה.
8 צפייה בגלריה
קורונה אוסטריה וינה מספרה אחרי הסרת הגבלות
קורונה אוסטריה וינה מספרה אחרי הסרת הגבלות
במספרה בווינה. לא כולם נבדקים מרצון
(צילום: AFP)
אוסטריה החלה מבצע בדיקות המוני כבר בשלהי השנה שעברה, אבל אז היוזמה לא עלתה יפה ורק אנשים מעטים יחסית התייצבו במרכזי הבדיקה. הכותרות הכריזו אז: "בדיקות המוניות – בלי המונים". נראה שלהצלחה המסתמנת הפעם תורמת העובדה שרק באמצעות בדיקה שלילית אפשר להיכנס למקומות שונים באוסטריה, כמו המספרות ואתרי הסקי שצוינו.
בבית מרקחת אחד בווינה, למשל, מצאנו את סשה בן ה-21. הוא סיפר שכמו אוסטרים רבים בשבועות האחרונים הוא ניגש להיבדק, אבל לדבריו הוא עשה זאת פשוט משום שזו הייתה הדרך היחידה שלו לקבל אישור להיכנס למספרה כדי לקצר את שיערו. לדבריו הדרישה להצטייד בבדיקה שלילית "מייגעת", ובעתיד הוא ייגש להיבדק – או להתחסן – רק אם לא תהיה לו שום ברירה אחרת.