אפקט ביירות: בעקבות הפיצוץ בנמל בבירת לבנון ביירות והלחץ הגובר על חיזבאללה, ישראל מגבירה את מאמציה לשכנע את הקהילה הבינלאומית להסכים לשינוי מנדט יוניפי"ל כדי שיוכל להתמודד עם ניסיונותיו של חיזבאללה להתעצמות צבאית על הגבול עם ישראל.
שר החוץ, גבי אשכנזי, קיים תדרוך מדיני-בטחוני על גבול הצפון עם 12 שגרירי מדינות החברות מועצת הביטחון של האו"ם על רקע הדיון במועצת הביטחון הצפוי להתקיים היום (ד') בנושא וההחלטה האם להאריך את מנדט יוניפי"ל שצריכה להתקבל עד סוף חודש אוגוסט. "ישראל תומכת בקיומו של יוניפי"ל אבל היא רוצה ודורשת שהמנדט הזה יקוים. יוניפי"ל לא מסוגל לבצע את המנדט שלו בגלל חיזבאללה", אמר אשכנזי לשגרירים.
7 צפייה בגלריה
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
אשכנזי בתדרוך עם שגרירים בגבול הצפון
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
כוח יוניפי"ל בהר דב
כוח יוניפי"ל בהר דב
כוח יוניפי"ל בהר דב
במסגרת התדרוך, קיבלו השגרירים סקירה ביטחונית ממפקד אוגדת עוצבת הגליל, תא"ל שלומי בינדר. השר אשכנזי שוחח עם השגרירים על התעצמות חיזבאללה בדרום לבנון וניסיונות הארגון לפתח את יכולות הטילים המדויקים.
"ישראל לא יכולה להישאר אדישה נוכח ניסיונות חיזבאללה לפגוע בריבונות הישראלית ואזרחיה. חיזבאללה פועל בשטחים העירוניים המאוכלסים ומשתמש באזרחי לבנון כמגן אנושי כפי שראינו באירוע המצער שבו נהרגו מאות אזרחים חפים מפשע. ישראל הציעה לממשלת לבנון סיוע הומניטרי ואנו נערכים להעברת ציוד וקליטת פצועים במידה ונידרש", אמר אשכנזי.
"חוסר היציבות הפוליטי בלבנון מאפשר לחיזבאללה להשתלט למעשה על המדינה כולה. פוליטית, צבאית וכלכלית. וכל זאת בשליחות איראן. איראן לקחה את מדינת לבנון כבת ערובה באמצעות החיזבאללה".
7 צפייה בגלריה
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
אשכנזי: בודקים דרכים אפשריות למציאת פתרון לטיסות
"הארכת אמברגו הנשק על איראן - מהלך הכרחי". אשכנזי לשגרירים
(צילום: אביהו שפירא)
7 צפייה בגלריה
 כוחות צה"ל בגבול הצפון
 כוחות צה"ל בגבול הצפון
תא"ל שלומי בינדר עם כוחות צה"ל בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
חילוץ חילוצים הרס הריסות פיצוץ אסון מחסן נמל ביירות לבנון
"ישראל נערכת להעביר ציוד ללבנון, נקלוט פצועים אם נידרש". ההריסות בנמל ביירות
(צילום: AP)
שר החוץ עדכן את השגרירים בהצעת ההחלטה האמריקנית להארכת אמברגו הנשק על איראן ואמר: "ישראל תומכת לחלוטין בהצעה. מדובר במהלך הכרחי לאור התוקפנות של איראן במזרח התיכון, תמיכתה בטרור וערעור היציבות האזורית. התחמשות איראן היא סכנה ליציבות במזרח התיכון ועל כולנו לשתף פעולה ולמנוע אפשרות זו".
אשכנזי הבהיר כי "לא מדובר באינטרס ישראלי, אלא אינטרס וחובה מוסרית של מדינות העולם כולו. "אנו מצפים מחברות המועצה לתמוך בבקשה להארכת האמברגו. כל עמדה אחרת היא מרשם להגברת התוקפנות של איראן ושל שלוחיה".
בתדרוך נכחו שגרירים וסגני שגרירים מארה"ב, צרפת, בריטניה, רוסיה, סין, גרמניה, אירלנד, קניה, דרום אפריקה, וייאטנם והרפובליקה הדומיניקנית. בשנים האחרונות עולה ביקורת מתמשכת מצד ישראל וארה"ב על יעילות כוח יוניפי"ל בשל חוסר יכולתו לנוע בחופשיות ולדווח לאו"ם על מוקדי פעילות טרור של חיזבאללה באזור.
7 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
ישראל דורשת: קיום ביקורי פתע של הכוח בשטח המנדט. כוח יוניפי"ל בהר דב
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ועמנואל מקרון
בנימין נתניהו ועמנואל מקרון
נתניהו למקרון: "אם חיזבאללה ייצר משבר זו תהיה טעות גדולה"
(צילום: מארק ישראל סלם)
בין הדרישות שהעלתה ישראל בפני מועצת הביטחון לשינוי מנדט הכוח: קיום ביקורי פתע של הכוח בשטח המנדט, גישה לאזורים עם חשש לפעילות טרור תוך פרק זמן קצר מרגע העברת המידע שניתן לו, כולל למתחמים פרטיים, שקיפות מלאה על פעילות הכוח כולל העברת דו"ח מפורט לישראל על מיקומים בהם נמנעה גישתו ומה נעשה מצד הכוח בתגובה לכך, דיווח למועצת הביטחון על הגבלת תנועת הכוח במסגרת זמן קבועה יום מרגע התקרית, הפרות מנדט 1701 יתוחקרו על ידי ממשלת לבנון ויוניפי"ל ותבוצע הפקת לקחים בהתאם.
ישראל העבירה מסרים לקהילה הבינלאומית כי בהעדר שינויים מהותיים במנדט, כגון אלו שצוינו בפנייה לאו"ם, הכוח לא יהיה אפקטיבי במתכונתו הנוכחית. בישראל מקווים שהצרפתים שעד כה הטילו וטו על שינוי במנדט יוניפי"ל יתגמשו לנוכח עמדתם התקיפה נגד חיזבאללה.
בתוך כך, אתמול שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. נמסר כי "ראש הממשלה בירך את הנשיא מקרון על הפגנת המנהיגות בסוגיית לבנון, והביע את נכונותה של ישראל להגיש סיוע הומניטרי, שעל כולו להגיע ישירות לאוכלוסייה".
נתניהו ציין כי כדי למנוע אסונות מהסוג של נמל ביירות צריך "להרחיק את חומרי הנפץ והטילים שחיזבאללה הטמין מכל ריכוזי האוכלוסייה האזרחית בלבנון". ראש הממשלה הבהיר שאם בחיזבאללה חושבים שהם יוכלו לפתור את המשבר בלבנון ע"י יצירת משבר מול ישראל - "זוהי תהיה טעות גדולה".