חבר הכנסת עופר כסיף נפצע אחר הצהריים (יום ו') במהלך עימות עם שוטרים, שתקפו אותו בהפגנה בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים. בתיעוד מהזירה, במהלך הפגנת הזדהות עם התושבים הערבים בשכונה שמוחים כבר שנים נגד ההתיישבות היהודית שם, נראה כסיף מתעמת עם אחד השוטרים - וזה דוחף אותו ותקף אותו באגרוף. בהמשך קבוצה של שוטרים נראית משכיבה את חבר הכנסת היהודי מהרשימה המשותפת בניסיון להשתלט עליו. במשטרה טענו כי כסיף היה זה שתקף שוטר ולא הזדהה, אך מסרו כי "יתחקרו" את האירוע. גם מח"ש צפויה לפתוח בבדיקה.
במהלך העימות נשברו משקפיו של חבר הכנסת וחולצתו נקרעה. הוא קיבל במקום טיפול רפואי מצוות של מגן דוד אדום. כסיף צייץ בחשבון הטוויטר שלו תמונה ובה הוא נראה מקבל טיפול בתוך אמבולנס, בעודו מניף שתי אצבעות לאות ניצחון. "די לכיבוש", כתב. כסיף מרבה להשתתף בהפגנות במזרח ירושלים, ולא פעם בעבר טען כי הותקף על ידי שוטרים.
7 צפייה בגלריה
כסיף והשוטרים. "הם השתוללו והרביצו"
כסיף והשוטרים. "הם השתוללו והרביצו"
כסיף והשוטרים. "הם השתוללו והרביצו"
(צילום: שלום עכשיו)
7 צפייה בגלריה
השוטרים משכיבים בכוח את חבר הכנסת על הקרקע
השוטרים משכיבים בכוח את חבר הכנסת על הקרקע
השוטרים משכיבים בכוח את חבר הכנסת על הקרקע
(צילום: שלום עכשיו)
7 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
המשקפיים נשברו. כסיף
"אחד מהם נתן לי אגרוף בפנים, וגררו אותי על הרצפה", תיאר היום כסיף את האלימות שתועדה. "שני שוטרים קיללו אותי. לא מעניין אותם אם אני חבר כנסת או לא. העיקר שימוש באלימות. היחס הזה לא ירתיע אותנו. זאת לא פעם ראשונה שאני נתקל בשוטרים אלימים. היום קרעו לי את החולצה ושברו לי את המשקפיים. בכל זאת לכאן נחזור ונפגין עד הסוף. כך זה הכיבוש".
בעת שהיה נתון עוד לסערת רגשות הוסיף כסיף: "השוטרים משתוללים פה ולא נותנים לאנשים להפגין". לדבריו, למרות שאמר להם שהוא חבר כנסת - ונהנה לפיכך מחסינות - "זה לא עניין אותם, הם התחילו להרביץ, שברו לי את המשקף. עכשיו אני לא רואה בעין שמאל, אני חושב שמשתי סיבות". לדבריו, "לא מעניין אותם חבר כנסת, לא מעניין אותם מפגינים שלווים - העיקר להגן על המתנחלים הארורים שמשתלטים על בתים של אנשים חפים מפשע. בושה וחרפה".
כמה שעות לאחר פרסום התיעוד מהאירוע מסרה המשטרה תגובה ראשונה וקצרצרה, ובה נאמר רק כי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הורה לתחקר את האירוע. בהמשך נמסר כי מ"תחקור ראשוני" עולה כי במחאה הייתה הפרת סדר. בהודעת המשטרה נטען כי לאחר שהשוטרים הורו לפזר את ההפגנה, "אחד המפגינים תקף את אחד השוטרים תוך שהוא בועט בו וחובט באגרוף לפניו. השוטרים נאלצו להשתמש בכוח סביר על מנת לעצור את התוקף, מאחר ולא הזדהה במהלך האירוע וכשהתברר כי מדובר בחבר כנסת שוחרר במקום".
7 צפייה בגלריה
עופר כסיף
עופר כסיף
כסיף מקבל טיפול רפואי לאחר העימות
במשטרה הוסיפו כי כמה שוטרים נפצעו גם כן, ונזקקו לטיפול רפואי. "משטרת ישראל תמשיך לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והזכות להפגין אך לא נאפשר הפרת סדר אלימה ואנו מגנים בכל תוקף פגיעה באנשי חוק", נמסר עוד, אך צוין פעם נוספת שמפקד המחוז הורה לתחקר את האירוע.
משתתפי ההפגנה בשייח ג'ראח טענו כמו כסיף עצמו כי היא התנהלה ללא כל אלימות מצדם. "ההפגנה הייתה שקטה ורגילה, אבל המשטרה בחרה לפזר את המפגינים באמצעות רימונים ותקיפות ללא שום סיבה", אמר אחד המפגינים. אחר ששוחח עם ynet טען כי "המשטרה חצתה את כל הקווים האדומים. הם תקפו וקיללו וההתנהגות שלהם הייתה חמורה. לא מזמן ראינו אותם איך התנהגו עם מפגינים באום אל-פחם כשהפגינו נגד האלימות והרציחות".
גינויים לתקרית נשמעו במהרה מרחבי הקשת הפוליטית. יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין מהליכוד, גינה בחריפות את תקיפתו של כסיף, לאחר שרק לפני כמה ימים התעמת עמו במהלך אירוע השבעת הכנסת, כאשר כסיף וחברי כנסת נוספים מהרשימה המשותפת הוסיפו מילות מחאה להצהרת האמונים שלהם. "הזדעזעתי לראות את האירוע החמור שבו חבר כנסת מוכה על ידי שוטרים", מסר לוין. "התנהגות ברוטלית כזו לא ראויה כלפי אף אזרח, לא כל שכן כלפי חבר כנסת הזכאי מכוח החוק לחופש תנועה על מנת שיוכל למלא את תפקידו".
7 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
כסיף בהשבעת הכנסת ה-24, ביום שלישי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה24
השבעת הכנסת ה24
יו"ר הכנסת יריב לוין. "הזדעזעתי, זו לא הפעם הראשונה"
(צילום: ערוץ כנסת )
לדברי יו"ר הכנסת, "לצערי זה אינו אירוע ראשון של פגיעה בחברי כנסת, והתעלמות מזכויותיהם על פי החוק. מיד עם צאת השבת אפנה בדחיפות בעניין זה לשר לביטחון פנים ואעמוד על כך שהאירוע יתוחקר, ושינקטו כל הצעדים הדרושים על מנת שהאחראים למקרה יתנו את הדין, ומקרה דומה לא יישנה בעתיד".
גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שנוהג בדרך כלל לתקוף בחריפות את חברי הכנסת מהרשימה המשותפת ומשאר הרשימות הערביות, גינה את התקיפה של השוטרים. "‏אירוע התקיפה של חבר הכנסת עופר כסיף על ידי שוטרים הוא חמור ובלתי מתקבל במדינת חוק דמוקרטית" מסר סמוטריץ'. "חסינות חברי הכנסת קריטית למילוי תפקידם, ואינה עניין לצד כזה או אחר במפה הפוליטית. יותר מדי פעמים בתקופה האחרונה שוטרים מפירים את החוק בעניין הזה ומשטרת ישראל נדרשת לבדק בית רציני".
גם מהשמאל כמובן נשמעו קולות גינוי לתקרית. יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה: "‏האלימות המשטרתית לא פוסחת על אף מגזר, והיא מערערת את אמון האזרחים ואת יסודות הדמוקרטיה, בפרט כשהיא מופנית כלפי חבר כנסת". יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ קרא בהמשך למפכ"ל המשטרה "להשעות לאלתר" את השוטרים שהיו מעורבים בתקרית. "מעבר לפגיעה חסרת כל הצדקה בכסיף עצמו, כפי שנראה בבירור מצילומי האירוע, זו התקפה קשה על מעמד חברי הכנסת והרשות המחוקקת", מסר הורוביץ. במפלגת רע"מ כינו את התקרית "מעשה אכזרי ופחדני" מצד השוטרים. במפלגה של מנסור עבאס קראו לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה "לחקור את התקיפה האכזרית ולהביא את השוטרים התוקפים למשפט כדי שיהיו דוגמה לאחרים".