ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) בירך אמנם הבוקר (יום ג') על נאומו התקיף של יו"ר כחול לבן בני גנץ שהודיע על החלטתו לתמוך בחוק לפיזור הכנסת, אך לא חסך ביקורת על שותפו לשעבר: "בזבזנו זמן על חשבון המדינה. יש ממשלת תקלה שקיימת בזכות כניסתם של בני גנץ וגבי אשכנזי, שאפשרו לנתניהו להיות ראש ממשלה", אמר ח"כ יעלון בריאיון לאולפן ynet.
ההתבטאויות החריפות שהפנה אמש גנץ כלפי ראש הממשלה, ובכללן "לא לי שיקר נתניהו - לכם הוא שיקר", צפויות להוביל לבחירות חדשות בתוך חודשים ספורים. היום תיערך בכנסת הצבעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לפיזורה, ועד לאישורה המלא בשלוש קריאות הותיר גנץ פתח לנתניהו למצוא פשרה. אפשרות נוספת: אם עד 23 בדצמבר לא יאושר בכנסת תקציב לשנה הנוכחית - הממשלה תיפול והבחירות ייערכו ב-23 במרץ.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ. "בזבזנו זמן על חשבון המדינה"
(צילום: אלעד מלכה, קובי גדעון, לע"מ)
"לא היינו מופתעים מזה שנתניהו לא יקיים את ההסכם", אמר הבוקר ח"כ יעלון ששיתף פעולה עם ראשי כחול לבן בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. "לי זה היה ברור, ליאיר לפיד זה היו ברור ולכן כן - 'אמרנו לכם'. היו לנתניהו רק 59 מנדטים ולא 61, ובינתיים יש לנו עוד מעט 3,000 מתים מקורונה, יש מובלים ועסקים שקורסים".
- ולמרות הכול, גנץ משאיר לנתניהו פתח להמשך השותפות ביניהם. "זה נכון ואני מצר על זה. אני חושב שבזמן הזה, לפני שהולכים לבחירות, הדבר הכי גרוע זה להמשיך את ההתנהלות של הממשלה הזאת. אחר כך בחירות. אם רוצים באמת להציל את המדינה, צריך להצביע ביום שני הבא אי-אמון קונסטרוקטיבי, להקים ממשלת חירום ונציל את המדינה".
- יש באמת מגעים להצעה כזאת? "בוודאי, יש כל הזמן מגעים כי זה הדבר הנכון לעשות לטובת מדינת ישראל. איך הגענו ל-3,000 מתים כשבנימין נתניהו משווה אותנו תמיד למדינות היותר גרועות? אנחנו באמת לא בין המדינות הגרועות בעולם, אבל שישווה אותנו לקפריסין שיש להם 50 מתים, לסינגפור עם 28 מתים. אנחנו מדינת אי, וזה אומר שאנחנו מפקחים על הכניסות והיציאות, פריבילגיה שאין למדינות אירופה".
- אתם ביש עתיד-תל"ם אומרים שמי שצריך לעמוד בממשלת החירום זה או אתה או ח"כ יאיר לפיד. "אנחנו פתוחים, אנחנו לא באנו נעולים. אני לא הצעתי את עצמי, מי שהציע הם אלה שכן מסכימים עם עניין ממשלת החירום. ראו בי מועמד מוסכם, זה מחמיא. יאיר לפיד יכול לעשות את זה מצוין, אולי אחרים. בואו נחליט שזה מה שעושים כי זו באמת טובת המדינה. מי שלא בא עד עכשיו זה גנץ שעוד חשב על הרוטציה".

- מי יישב בממשלה כזאת? "קודם כל מי שמוכן ללכת על זה. כרגע ברור לחלוטין שהליכוד לא, נתניהו בוודאי לא ייכנס ולצערי גם החרדים שנדבקו אליו כגוש חסינות, בחוסר אחריות לטעמי".
- יש לך מסר לליצמן, לדרעי? "אני כועס עליהם תקופה ארוכה ואני באמת לא עושה להם דה-לגיטימציה. יש שם מורכבות, אבל וואלה - שכחתם את לוחות הברית? את עשרת הדיברות? 'לא תגנוב'? איך אתם נותנים גיבוי לראש ממשלה כזה? לא ברור לכם שהוא מושחת? שכחתם את 'שוחד יעוור עיני חכמים וצדיקים'? ויתרתם על זה בשביל תקציבים? מספיק. ואני אומר את זה גם לבנט, כי בנט נתן לנתניהו חסינות ואם בנט חס וחלילה ירכיב ממשלה עם נתניהו זה גם חסינות וגם פסקת התגברות".
- אתה חושש מבחירות כי בסוף תקבלו ממשלת ימין צרה? "יש עתיד-תל"ם היא האלטרנטיבה היחידה. בנט בקלות ייכנס לממשלה צרה. הוא היה בה, הוא נתן חסינות גם כשהכיר כבר את פרשת הצוללות וייתן את פסקת ההתגברות כמו שסמוטריץ' ושקד אומרים. זה אומר שבנימין נתניהו יתחמק מספסל הנאשמים, ובשביל זה הוא הרי הוביל את המדינה כבר לשלוש מערכות בחירות ועכשיו לרביעית שתעלה עוד שלושה מיליארד שקל. בואו נמנע את זה, ממשלת חירום מיד".
- ואם בכל זאת נגיע לבחירות. איך תיראה הרשימה? גנץ ירוץ איתכם? "ברור לחלוטין שמי שאכפת לו מהמדינה ולא רוצה להגיע עוד פעם לממשלת חסינות-התגברות חייב להצטרף אלינו. יש אנשים שממתינים בחוץ עם תחושה עזה של חירום, שצריך להציל את המדינה, וברגע שיהיה ברור שהולכים לבחירות - הם גם יופיעו. נציג נבחרת חזקה שהציבור יבין שהיא אלטרנטיבה, לא בנט ובוודאי לא נתניהו.
"אני מקווה שלא יהיו שברי מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. ברור שמי שמגלה איזושהי אחריות לעתיד המדינה חייב ליצור פה אלטרנטיבה מגובשת וחזקה, שתוכל להוביל את המדינה למקום אחר. אנחנו עם נזק בריאותי וכלכלי ועם חוסר אמון בממשלה ובפגיעה בממלכתיות ובדמוקרטיה".

על קריאתו של ראש הממשלה נתניהו אמש לגנץ להישאר בממשלה, אמר ח"כ יעלון: "שמעתי את הקמפיין של הליכוד שמדברים על 'אחדות'. איזו אחדות? שאתם קוראים למי שחושב אחרת 'שמאלנים בוגדים'? שאתם קוראים למוחים בצדק נגד נתניהו 'אנרכיסטים מפיצי מחלות'? יש התקפות רק מצד אחד, אני אפילו לא קורא להם 'ליכודניקים', אלא 'ביביסטים' שתוקפים את המפגינים. לזה אתם קוראים אחדות?".
- ולמרות הכול, אתה מאמין שממשלת האחדות תמשיך? "זה עלול לקרות, אני חושב שזה הדבר הגרוע ביותר. לא ברור לכולם שבנימין נתניהו לקח את המדינה כבת ערובה להסתבכויות הפליליות שלו? הרי הלכנו שלוש פעמים למערכות בחירות כדי לדחות את המשפט שלו. אני מצפה מבני גנץ לרכז מאמץ כדי להקים ממשלת חירום עכשיו. לא להמשיך את הממשלה שהיא תקלה וגם לא ללכת לבחירות כל כך מהר.
"גנץ עשה כל כך הרבה טעויות, ההזדמנות שלו עכשיו היא לתקן את הטעויות שלו ולהקים ממשלת חירום מיד. אם מסתכלים על התחזיות, סיכוייו בבחירות הם לא מי יודע מה. הציבור איבד בו אמון, הציבור שהצביע לו מרגיש נבגד. אם הוא באמת חשוב לו 'ישראל לפני הכול', אז כמה שיותר מהר להקים ממשלת חירום שלא בראשות נתניהו".
- יש מגעים עם גורמים בכחול לבן? "בוודאי. לא אכנס לשמות, הם מנסים לעזור להקים ממשלת חירום. בסוף זה תלוי בבני גנץ, בבנט ואולי באנשי ליכוד. בעיקר הבכירים שבספסלים האחוריים".