נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף היום (שבת) את עמיתו הצרפתי עמנואל מקרון, ואמר כי הוא זקוק לטיפול נפשי בגלל יחסו למוסלמים ולאיסלאם. צרפת הודיעה בתגובה כי תחזיר את שגרירה באנקרה לצורך התייעצויות.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן. התוכנית של מקרון "פרובוקציה ברורה"
(צילום: AP)
בתחילת החודש התחייב מקרון להילחם באיסלאם הקיצוני, שלדבריו מאיים להשתלט על כמה קהילות מוסלמיות ברחבי צרפת, והציג תוכנית להגנה על ערכיה החילוניים של צרפת. דבריו עוררו את זעמו של ארדואן.
מאז סערה צרפת בעקבות כריתת ראשו של מורה להיסטוריה על ידי איסלאמיסט קיצוני, שרצה לנקום על השימוש של המורה בקריקטורות של הנביא מוחמד בדיון בכיתה על חופש הביטוי.
"מה הבעיה של האדם הזה, שנקרא מקרון, עם מוסלמים ואיסלאם? מקרון זקוק לטיפול ברמה הנפשית", אמר ארדואן בנאום שנשא בכנס של מפלגתו, הצדק והפיתוח, בעיר קייסרי. "מה עוד אפשר לומר לראש מדינה שאינו מבין את חופש האמונה ומתנהג כך למיליוני אנשים החיים בארצו, בעלי אמונה אחרת?".


בתגובה לדברי ארדואן, בצעד חריג, הודיעה צרפת כי היא מחזירה את שגרירה באנקרה להתייעצויות. "דבריו של הנשיא ארדואן אינם מקובלים. זעם וגסות רוח אינם הדרך", אמר בכיר בארמון האליזה. "אנו דורשים מארדואן לשנות את מדיניותו משום שהיא מסוכנת בכל היבט".
הבכיר ציין את "היעדרם של מסרי תנחומים ותמיכה" מצד נשיא טורקיה לאחר עריפת ראשו של המורה סמואל פאטי ליד פריז. הוא הביע גם חשש מפני קריאותיה של אנקרה להחרים סחורות צרפתיות.
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא צרפת עמנואל מקרון
מקרון. "מה הבעיה שלו עם מוסלמים?"
(צילום: רויטרס)
ארדואן הוא מוסלמי אדוק. מאז שעלתה לראשונה מפלגת הצדק והפיתוח האיסלאמיסטית לשלטון בשנת 2002, הוא ביקש להכניס את האיסלאם למיינסטרים של הפוליטיקה בטורקיה, מדינה מוסלמית ברובה אך חילונית.
נשיא טורקיה אמר ב-6 באוקטובר, לאחר הצהרתו של מקרון על האיסלאם הקיצוני, כי דבריו של הנשיא הצרפתי היו "פרובוקציה ברורה" ו"חוצפה".
טורקיה וצרפת הן חברות בברית נאט"ו, אך הסתכסכו בעקבות נושאים שונים ובהם המדיניות בסוריה ובלוב, משפט ימי במזרח הים התיכון והסכסוך בנגורנו קרבאך. ארדואן ומקרון שוחחו על חילוקי הדעות ביניהם בשיחת טלפון בחודש שעבר והסכימו לשפר את הקשרים ולהשאיר את ערוצי התקשורת פתוחים.