שרי הממשלה אישרו בצהריים (ראשון) פה אחד את חבילת הסיוע לבעלי העסקים במסגרת התוכנית הכלכלית ליציאה מהמשבר.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
התוכנית אושרה. ישיבת הממשלה, היום
(צילום: עמית שאבי)
ממשרד האוצר נמסר כי המענקים, שיגיעו עד לסכום של 7,500 שקל, יועברו לעצמאים, שכירים בעלי שליטה ולעסקים שהכנסתם נפגעה בעקבות התפרצות הקורונה. "כדי להבטיח סיוע מהיר לעצמאים ולבעלי השליטה קבעה הממשלה כי התהליך ייצא לדרך עם קבלת ההחלטה, ובימים הקרובים ייכנס התשלום לחשבונות הבנק", מסרו במשרד.
במשרד האוצר הוסיפו כי מי שבקשתו לקבלת מענק בפעימה השנייה טרם אושרה, או טרם הוגשה, יינתן המענק יחד עם תשלום מענק הפעימה השנייה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"המענק לא תלוי בחקיקה". נתניהו בישיבה
(צילום: אלכס גמבורג )

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "המענק הזה אינו תלוי בחקיקה, והנחנו שיופעל כבר היום כך שילחצו על כפתור כדי שהכסף יגיע לחשבונות בימים הקרובים. מחר נעביר את התוכנית לכנסת, שם היא תעבור בחקיקת בזק, בשיתוף פעולה של כל הקואליציה". לדברי רה"מ, התוכנית תביא ודאות לבעלי העסקים בשנה הקרובה, ונתניהו דרש מראש רשות המסים ערן יעקב לדווח כיצד המענקים יועברו.
"אנחנו יכולים להתגבר על הקורונה, או לפחות להביא את ישראל לשגרה כלכלית ובריאותית שמאפשרת לנו לחיות בצורה סבירה בשנה הקרובה", אמר נתניהו.
5 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
אתמול: הפגנת העצמאים בתל אביב
(צילום: עומרי סילבר)
5 צפייה בגלריה
הפגנת העצמאיים בתל אביב
הפגנת העצמאיים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

במהלך הישיבה ראש הממשלה תקף בחריפות את שר הרווחה איציק שמולי שחזר על הדברים שאמר בריאיון לאולפן ynet כהתוכניות עד כה היו "בבחינת חבל תלייה לבעלי העסקים", ואמר לו להיזהר בדבריו. "תגידו את הביקורת בצורה עניינית, ולא בסלוגן", אמר נתניהו. "מי שלא רוצה - לא חייב להיות בממשלה. יש אחריות בניהול המערכת וצריך לנקוט איפוק". שמולי השיב לנתניהו כי הוא תומך בדבריו, והאחרון הזכיר לו להגיב בצורה עניינית.
בהמשך שמולי הוסיף: "כשישראל נמצאת במשבר כזה חמור, אין שום מקום אחר שהייתי רוצה להיות בו מלשאת באחריות של המענים שנותנת הממשלה - אבל אנחנו צריכים לתת מענים".
בישיבה הוחלט כי שר האוצר ישראל כץ יפיץ את תזכיר החוק של התוכנית הכלכלית שתכלול בין היתר מענקים דו-חודשיים והשתתפות בהוצאות הקבועות לעסק. בנוסף, כץ התבקש להפיץ תזכיר לתיקון חוק יסוד: משק המדינה להגדלת ההוצאה הממשלתית לצורך מימון ההוצאות שכרוכות בתוכנית.

דרעי דרש, נתניהו נענה: יפורסמו הקריטריונים להטלת סגר

שר הפנים אריה דרעי דרש בישיבת הממשלה לפרסם מעתה ואילך את כל הקריטריונים להחלטה על הטלת סגר בכל שכונה או יישוב, כדי למנוע תחושות של אפליה – בעיקר בקרב הציבור החרדי. נתניהו נענה לכך, והורה לפרסם את המידע באתר ראש הממשלה.
5 צפייה בגלריה
"אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי". דרעי
"אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי". דרעי
"אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי". דרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
בהמשך הישיבה דרעי זעם על מה שהוא כינה "אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי", ואמר: "אתמול בערב ראינו שתי הפגנות - אחת בכיכר רבין בתל אביב בהשתתפות כעשרת אלפים איש, והשנייה בשכונת רוממה בירושלים בהשתתפות עשרות חרדים. בת"א לא תמיד נשמר הריחוק, לא הייתה הקפדה על הנחיות הבריאות, ולא ראינו אלימות כלפי המפגינים.
"בשכונת רוממה ראינו סרטון שבו חרדי שואל שוטר מדוע הוא אינו עוטה מסכה, ובתגובה השוטר הכה אותו בפניו ומנע אפשרות להעניק לו עזרה", הוסיף דרעי וטען: "יש כאן אלימות מכוונת של שוטרים נגד מפגינים חרדים. זה חייב להיפסק". דרעי ציין את שיחתו בנושא ביום שישי האחרון עם השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה: "השר אוחנה היה קשוב, אך האלימות נמשכת. כנציג מפלגה חרדית בממשלה, לא אוכל להשלים עם האלימות הקשה של השוטרים נגד החרדים".
לאחר מכן דרעי חזר על בקשתו מיום חמישי האחרון, שלפיה יש לפצות את כל העסקים שנפגעו מהטלת הסגר ביישוביהם. שר האוצר כץ אמר כי הוא "עובד על פיצוי לאותם בעלי עסקים".