טיל הנ"ט פגע בג'יפ הלוחמים בתוך המושב, סמל ראשון עומר טביב נהרג: הערב (ד') הותר לפרסום כי סמ"ר עומר טביב, לוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל, בן 21 מאליקים, הוא ההרוג הבוקר מירי הנ"ט ששיגר חמאס מרצועת עזה. בתיעוד שפרסמו הפלסטינים נראה ירי טיל הנ"ט ופגיעתו בג'יפ הלוחמים.
טביב, בן לטלי ואמיר, היה אמור להשתחרר בחודש הבא. הוא למד בבתי הספר התקווה ותיכון מגידו והיה בתנועת הנוער בני עקיבא. באליקים מספרים עליו שהיה חברותי, פתוח ובעל חוש הומור, ובלט בנוכחותו וברוח ההתנדבות. הם סיפרו כי היה שנון ומלא בטוב וחבר אמיתי שאפשר היה לסמוך עליו, איש שיחה שידע מתי להיות רציני ומתי להצחיק, ואהב מאוד כדורגל.

ההסלמה הביטחונית - עדכונים אחרונים

חמאס: שיגרנו כ-50 רקטות לעבר אשדוד ו-15 לעבר דימונה מטחים כבדים לעבר יישובים בדרום ובשפלה צה"ל חיסל בעזה מקורבים למוחמד דף, בהם מח"ט עזה בחמאס הרוג, שני פצועים קשה ופצוע קל מירי נ"ט בגבול עזה זמן קצר לאחר הפגיעה: מטח מרגמות על אזור התקרית פינוי הפצועים מהתקרית התבצע תחת אש שישה הרוגים פלסטינים בשני חיסולים ברצועת עזה המכולת ביישוב נתיב העשרה ספגה פגיעה ישירה 5 בני אדם נהרגו מפגיעות טילים: שתי נשים באשקלון, אב ובתו סמוך ללוד, אישה בראשל"צ בצהריים חודש הירי לאשדוד ולאשקלון הלילה: שני בכירי חמאס חוסלו מתקיפות צה"ל

ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי אמר הערב כי זה "יום עצוב מאוד. זהו אסון נורא למשפחת טביב, למושב אליקים ולמועצה האזורית מגידו. עומר טביב האהוב והיקר נפל בשערי עזה מירי של מרצחים ארורים. תוך חמש שנים איבד המושב הנפלא 3 מבניו ובנותיו. עומר היה נער מקסים, חביב ומוכשר, ואני משתתף יחד עם כל תושבי המועצה בצער משפחת טביב היקרה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים למשפחתו של טביב. "אני שולח איחולי החלמה מהירה ושלמה ללוחם נוסף ולקצין נוסף שנפצעו בפיגוע", הוסיף נתניהו. נמשיך להילחם בכל העוצמה נגד המחבלים בעזה. מי שפוגע בנו - דמו בראשו.
מתחקיר ראשוני של תקרית הנ"ט הקטלנית בעוטף עזה עולה כי חוליית נ"ט של מחבלי חמאס, שארבה בצד העזתי של הגבול, זיהתה את ג'יפ הלוחמים מסוג "דוד" נוסע בצד הדרומי של הגבעה שעליה נמצא מושב נתיב העשרה, אזור שחשוף לרצועת עזה. הטיל פגע ברכב וגרם לתבערה בו, וכתוצאה מכך נהרג טביב. לוחם אחר מגדוד 931 נפצע קשה והקצין שכנראה פיקד על הכוח נפצע בינוני.
כוחות חילוץ, בהם כוחות אזרחיים שהגיעו למקום, טיפלו בנפגעים. הם הצליחו לפנות אותם במהירות לבית החולים ברזילי באשקלון, לא לפני שפעילי חמאס פתחו בירי מאסיבי של פצצות מרגמה לעבר המקום, וכתוצאה מכך נפצע באורח קל אחד המחלצים מרסיס של פצמ"ר.

5 צפייה בגלריה
שיגור ירי רקטות טילים מ עזה לישראל
שיגור ירי רקטות טילים מ עזה לישראל
כיפת ברזל יירטה רקטות ששוגרו לדרום ולשפלה
(צילום: AFP)
בצה"ל אסרו על כלי רכב אזרחיים וצבאיים לנסוע ולפעול באזורים סמוכים לגבול, שחשופים לקו הנ"ט מהרצועה, בשל התרעות ממוקדות לירי שכזה. בצבא הדגישו כי הכוח ביצע משימת הגנה ליישוב כמתחייב לאור המתיחות בגזרה, וכעת נבדק אם הג'יפ היה במקום שהוגדר מראש כאסור לשהייה בשל חשיפתו לצד העזתי. בצה"ל ציינו עוד כי על מנת למנוע מצבים דומים, הוגדר מראש ללוחמים להגן בתוך היישובים שחשופים לירי נ"ט באופן רגלי ולא רכוב.
מבדיקה חוזרת שנערכה בצה"ל עלה כי בניגוד לדיווח הראשוני בשטח של הכוחות לא נורה טיל נ"ט נוסף במהלך התקרית הקשה. התקרית הייתה חלק ממאמץ בלתי פוסק של חמאס והג'יהאד האסלאמי לפרוש עשרות חוליות נ"ט בקרבת הגבול עם ישראל כדי לפגוע בכלי רכב ישראלים, אך ברוב המקרים הדבר לא מתאפשר בשל סגירת הכבישים בעוטף עזה והמשמעת העצמית של הכוחות.
בתחילת ההסלמה שלשום בערב נפגע אזרח באורח קל לאחר שהעמיד את מכוניתו בגבעה חשופה ליד שדרות, וטיל נ"ט פגע במכוניתו. במקרים רבים אחרים כוחות אוגדת עזה מצליחים לסכל באמצעות זיהוי מודיעיני מקדים בתקיפה מהירה באש את חוליות הנ"ט הללו.
5 צפייה בגלריה
צבא ישראל
צבא ישראל
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
(ציום: EPA)
5 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפה של צה"ל חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפת חיל האוויר ברצועה
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, בצה"ל אמרו כי המבצע לחיסול בכירי חמאס היום לפני הצהריים, בהם חברי פורום המטה הכללי של הארגון הפועלים ישירות תחת של ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף, פגע קשות בארגון הטרור השולט ברצועת עזה. זאת, בשל הידע הנרחב של בכירים אלה בפיקוד ושליטה על הכוחות של חמאס ברצועה, ועל ייצור ופריסת המערך הרקטי.
בסך הכול חיסלו כוחות צה"ל בתקיפה זו ובסיכולים ממוקדים נוספים לאורך היממה האחרונה כ-25 פעילי טרור, בנוסף לעשרות מחבלים נוספים שניסו לשגר רקטות, טילי נ"ט וכלי טיס בלתי מאוישים חמושים. 6 הבכירים שחוסלו מלפני הצהריים היו בבתים שונים ברחבי רצועת עזה ותקיפתם הכירורגית הייתה מתואמת באמצעות טילים מהאוויר בתוך דקות בודדות.
דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן ציין כי בצבא מזהים בשעות האחרונות מפקדי שטח ובכירים בחמאס שמתנהגים כמבוקשים מחשש שיחוסלו גם הם ובכך הם מתקשים לבצע פעולות מבצעיות. עד כה צה"ל החריב בתקיפות אוויריות שני רבי קומות ששימשו את הג'יהאד האסלאמי ואת חמאס, כאשר לפי ההערכות תקיפות אלה יימשכו גם ביממה הקרובה.
באשר להמשך הירי מרצועת עזה, בצבא אמרו כי מערך ההגנה האווירית נמצא בכוננות גם בצפון ולא רק במרכז. בנוסף, מחשש לתקיפות אלימות בירי, בדריסה או בסכינאות מצד ערבים ישראלים קיצוניים, הוחלט לתגבר את ההגנה בבסיסים עורפיים, בעיקר כאלה שנמצאים בקרבת ערים מעורבות כמו לוד, רמלה, עכו ויפו.
פורסם לראשונה: 16:59, 12.05.21