3 צפייה בגלריה
כלב רועה בלגי, מהסוג שהחזיק מפקד הימ"מ
כלב רועה בלגי, מהסוג שהחזיק מפקד הימ"מ
כלב רועה בלגי, מהסוג שהחזיק מפקד הימ"מ
(צילום: AP)
תחת מעטה חשאיות נוהלה בשנתיים האחרונות חקירה רגישה מאוד במחלקה לחקירות שוטרים נגד לא פחות מאשר מפקד הימ"מ, נצ"מ נ'. החשד: הכלב שלו, שנמצא באופן קבוע בלשכתו, תקף מספר שוטרים ביחידה באופן מאיים ואף נשך אחד מהם. הסיפור פורסם לפני שנתיים בגלי צה"ל, וכעת נחשף ב-ynet כי המפקד נחקר באזהרה, נקנס ונאלץ להוציא את הכלב מהלשכה.
הימ"מ היא יחידת העילית של המשטרה, והיא מהווה את חוד החנית שלה בכל הנוגע ללוחמה בטרור. אנשי היחידה מאותרים בגיל צעיר, צומחים בה ומשרתים בה לרוב שנים רבות. בראש היחידה עומד מספר שנים נצ"מ נ', קצין מעוטר שצפו לו קידום במשטרה.
אלא שתלונה שהוגשה למח"ש לפני כשנתיים על ידי לוחם ביחידה חשפה התנהלות מטרידה: המפקד מחזיק כלב אלים בלשכתו, מהגזע של כלבי התקיפה ששייכים ליחידה, והוא תקף לאורך שנה וחצי שבעה לוחמים ואנשים אחרים שהגיעו לשם. לפי התלונה, לפחות אחד נזקק לטיפול רפואי. מדובר בכלב מסוג מלינואה, רועה בלגי, שנפלט מהיחידה עקב חוסר התאמה בשלבי האימון הראשונים, והמפקד אימץ אותו.
3 צפייה בגלריה
כלב התקיפה שאיתר את המחבל מברקן
כלב התקיפה שאיתר את המחבל מברקן
לוחמי ימ"מ עם כלב מבצעי (שאינו קשור לכתבה)
(צילום: דוברות משטרה)
מקרה תקיפה אחד, כך נטען, התרחש במהלך אירוע מבצעי. קצין הגיע ללשכה לעדכן את סגל הפיקוד הבכיר בהתפתחות בשטח, ואז קפץ עליו הכלב ונשך אותו בצורה קשה. לטענת הלוחם שהגיש את התלונה, אשר היה עד לאירוע, רק בסיוע כלבן מקצועי ותוך שימוש בסכין שוחרר הקצין ממלתעותיו של הכלב. לתלונה אף הוגשה תמונת רגלו המדממת של אותו קצין.
אותו לוחם סיפר שגם הוא אישית חווה טראומה עם הכלב כאשר היה בשיחה אישית אצל מפקד היחידה. "לקראת סוף השיחה הוא מצא לנכון לשחרר את הכלב, שהתחיל להשתולל במשרד, וזאת מתוך מטרה ליצור תחושת איום ופחד ועל מנת לסמן לי כי השיחה הסתיימה. במקרה זה, למזלי, לא ננשכתי על ידי הכלב, אבל המפקד בעצמו לא הצליח להשתלט עליו ונאלץ לרדוף אחריו במשרד כדי למנוע תקיפה". הלוחם מספר בתלונה במח"ש כי המותקפים חששו לדבר על הנושא עם מפקד היחידה כדי שלא יפגע בהם מקצועית.
3 צפייה בגלריה
כלב רועה בלגי, מהסוג שהחזיק מפקד הימ"מ
כלב רועה בלגי, מהסוג שהחזיק מפקד הימ"מ
סימני הנשיכה על רגלו של אחד הלוחמים
(צילום: ידיעות אחרונות)
במח"ש נדהמו מהסיפור והגדירו את התנהלות המפקד כ"הזויה". ב-1 ביולי 2018 נפתחה נגדו חקירה פלילית בחשד לאחזקה בפזיזות של חיה וברשלנות בשבעה מקרים שונים. החוקרים גבו עדויות מ-20 לוחמים של היחידה ואנשים נוספים שחוו את מעללי הכלב. נצ"מ נ' נחקר באזהרה מספר פעמים והודה בעבירות שיוחסו לו. בתום החקירה, בראשה עמדה הילה אידלמן, פרקליטה בכירה במח"ש, הועבר התיק לפרקליטות לצורך גיבוש החלטה.
בתחילת 2020 הציעו בפרקליטות לסגור את התיק הפלילי בהסדר שיכלול קנס של 3,000 שקלים, הסדרת הרישיון של הכלב, הוצאתו מהלשכה, דיווח לווטרינר על כל האירועים החמורים שבהם היה מעורב והתחייבות של מפקד היחידה לא לעבור עבירה דומה. רק לפני שלושה חודשים הסכים נצ"מ נ' לחתום על ההסדר.
אלא שכאן לא נגמר הסיפור. לפני כמה ימים שיגרה עורכת דינו של הלוחם מכתב למח"ש שבו היא מבקשת לקבל לידיה את ההסדר המותנה של הקצין הבכיר כדי לבחון האם הוא הולם את נסיבות המקרה, וכן פירוט "הנסיבות אשר הובילו את התביעה להצעה האמורה לחשוד". זאת תוך שהיא מציינת כי תפנה לבית המשפט אם תחשוב שבהחלטה נפל פגם.
מהמשטרה נמסר: "הימ"מ נמצאת בחזית המלחמה מול הטרור, כשלוחמים אמיצים ולצידם הכלבים פועלים מדי יום ולילה למען ביטחון מדינת ישראל. הכלבים ביחידה הם חלק בלתי נפרד מהמערך הלוחם והלוחמים מורגלים לנוכחות הכלבים בפעילות המבצעית, בשגרת האימונים ובשהותם ביחידה.
"מפקד הימ״מ הוא קצין עתיר זכויות שתרם רבות לביטחון המדינה בפעילות מבצעיות מסכנות חיים לאורך השנים. הכלב אומץ על ידו בשעתו בצעד אנושי לאחר שלא היה כשיר מבצעית, והוא טיפל בו במסירות רבה בתחומי היחידה.
"לצד זאת, המקרה נבדק וטופל על ידי מח"ש של משרד המשפטים ונסגר בהליך של הסדר מותנה הכולל תשלום של קנס כספי".
עורך הדין עפר ברטל, בא כוחו של מפקד היחידה, מסר: "הכלב נשוא התלונה מלווה את לוחמי היחידה במבצעים ומגן עליהם. מפקד היחידה שיפר את ביצועיה בצורה משמעותית ותרומתו לביטחון כולנו היא אינסופית. לא בכדי סגרה מח"ש את התיק נגדו בתנאים של הסדר מותנה".