ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת התכנסה אחר הצהריים (יום ג') לדון בהכנתו לקריאה שנייה ושלישית של חוק הכפלת הקנסות למפרי תקנות הקורונה, לאחר ששר הביטחון והמשפטים בני גנץ אמר כי לא יתמוך בהארכת הסגר כל עוד החוק לא יעבור.
לאחר שעלתה בדיון סוגיית שלילת התקציבים ממוסדות שמפרים את ההנחיות, השיבו נציגי משרד המשפטים כי הנושא ייבדק. לאור חילוקי הדעות בין הליכוד לכחול לבן, יצאו חברי הכנסת להפסקה של "20 דקות" כדי להגיע להבנות - אך ההפסקה התארכה יותר משעתיים. ynet העביר את הדיון, שעדיין לא חזר, בשידור ישיר.

3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"לא ידוע שיש מניעה לשלול תקציבים". ועדת החוקה, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
המומחים אמרו שללא אכיפה - אין טעם להמשיך בסגר. גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
ח״כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר בדיון: "מאחר שאנחנו יודעים שיש קומץ קטן במגזר החרדי שלא שומר על ההנחיות, ההצעה הזו היא בכדי שהוא לא יפגע ברוב החברה החרדית. צריך להגדיל את הקנסות ולמנוע פעילות בניגוד להנחיות. אם יש מוסדות שפועלים בניגוד להנחיות - הם צריכים להיסגר. אני מציע פשרה שלפיה המוסד ייסגר אחרי שקיבל כמה קנסות ולא אחרי פעם אחת". זוהר הציע גם שהמוסד החינוכי יקבל התרעה אחרונה של 48-24 שעות לפני סגירתו.
מנגד, בכחול לבן דורשים שהחוק יעבור כלשונו, כפי שהם רצו - כולל צווי סגירה למפרי הנחיות, מתן אפשרות לכל שוטר לתת קנסות ומתן קנסות גם לעובדי המוסד שייפתח בניגוד לחוק ולא רק למנהל. בליכוד רוצים שרק שוטר בדרגת סגן ניצב יוכל לתת את הקנס, ושהקנס יינתן רק למנהל המוסד - כדי למתן את הפגיעה.
יו"ר הוועדה, ח״כ יעקב אשר (יהדות התורה): "כל החוק הזה הוא בגלל שאין עקביות באכיפה. אנחנו נדרשים להעלות קנסות במגוון נושאים כי השיטה לא עובדת. בסוף נגיע גם להצעה הזויה של 25-20 אלף שקל קנס".
חברת הכנסת תהלה פרידמן שאלה בדיון האם ניתן לשלול תקציבים ממוסדות שהפרו הנחיות, ועורכת הדין אסתי ורהפטיג מהייעוץ המשפטי של משרד הבריאות השיבה כי "לא ידוע לנו שיש מניעה לעשות זאת, או קושי משפטי לשלול תקציבים". לטענת פרידמן, "משרד החינוך בחר שלא להשתמש בכלי למרות חודשים של הפרות, ועוד נאמר בוועדת החינוך שאין אפשרות לשלול תקציבים". ראש אשכול עונשין ופשיעה חמורה במשרד המשפטים, לילך וגנר, אמרה כי נושא שלילת התקציבים ייבדק.

במהלך הדיון התעמת ח"כ אשר עם חבר הכנסת איתן גינזבורג מכחול לבן על סגירת מוסדות החינוך והגדלת הקנסות. לטענת אשר, "גם אם נגדיל את הקנסות, מי יאכוף אותם? בשבועיים של סגר מהודק המשטרה נתנה רק 73 דו"חות על מוסדות חינוך בכל הארץ. הם לא עושים את הדבר הסטנדרטי".
גינזוברג השיב: "החוק נותן סמכות גם למשטרה, גם לעיריות וגם למשרד הבריאות – אבל אתה מתעקש שלא לאפשר את הסמכות. יש כאן שלושה גורמי אכיפה. אנחנו רוצים שאם יש למשל גן ילדים שפתוח בניגוד להנחיות, שיהיה ניתן לסגור אותו בצו מנהלי – ואתה לא מאפשר את זה".
אשר ענה: "אתה מציע רק סגירה ומנעולים גדולים. אני רוצה להילחם בקורונה ובמפרי התקנות, אבל לא נותן תת-מקלע לכל דבר. אני קורא למשטרה לעשות את עבודתה. אתה נוסע כל בוקר בפקקים כמוני, כל הרכבים שייכים לעובדים חיוניים? אני עקרונית לא מוכן שמוסד ציבורי, חינוכי, תרבותי או דתי ייסגר בצו סגירה, כי יש דברים שהם בהיררכיה אחרת. תאכפו".
ח"כ פרידמן אמרה כי "המוטציה החדשה פוגעת בילדים, ויש קורלציה הגיונית למוסדות חינוך. מדובר על פיקוח נפש. צריך נסיבות מיוחדות יותר מזה? כמה אלפים עוד צריכים למות כדי שזה לא יקרה? אנחנו בסגר שלישי וטעינו. עכשיו רואים איזה סוג הפרות יש, אז למה לא לתקן? לסגור מוסד זה תת-מקלע?".
גינזבורג הוסיף: "אתה מדבר על מקומות סגורים, אבל כשרוצים לתת סמכות לסגור אתה לא מוכן. לגבי מוסד תרבות, ספורט או עסקים אתה מוכן – אבל מוסד דת לא".
3 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
בדרך ללימודים במודיעין עילית
(צילום: שמוליק דודפור)

גנץ כינס פורום מומחים

הצעת החוק, שעוכבה במשך כשלושה חודשים, אושרה אתמול בקריאה ראשונה ברוב של 52 תומכים מול 23 מתנגדים - חברי הסיעות החרדיות והערביות. ההצעה כוללת את העלאת הקנסות על עבירות מנהליות מ-5,000 שקל ל-10,000. בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום שפתוח לציבור או בית עסק בניגוד לתקנות, ועל עריכת מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אמנות בניגוד לתקנות.
כמו כן, מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד חינוך שנפתח בניגוד לתקנות. הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה שנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו למספר גדול יותר של תלמידים יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילויות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.
אתמול בערב הודיע יו"ר כחול לבן ושר הביטחון והמשפטים בני גנץ לליכוד כי עד שלא יאושר החוק בשלוש קריאות - מפלגתו לא תאפשר את העברת תקנות הסגר. ראש הממשלה נתניהו דרש מראשי הקואליציה להעביר את החוק במיידי בקריאה שנייה ושלישית. גורם בקואליציה אמר כי בשלב זה בכחול לבן לא מתקפלים מדרישתם, ואם המצב יישאר כך הממשלה לא תצליח להאריך את הסגר.

היום כינס גנץ להתייעצות את שרת התיירות אורית פרקש ואת צוות 19 - פורום מומחים לענייני קורונה שמייעץ לשרי כחול לבן. בדיון הציגו המומחים נתונים שלפיהם חלה השבוע ירידה של 17% בחולים המאומתים ו-6% בשיעור החולים הקשים החדשים. בנוסף, ישנה ירידה במקדם ההדבקה, ואחוז החולים החדשים במצב קשה בגיל 60 ומעלה נמצא בירידה. לפי הנתונים, ישנה ירידה משמעותית בחולים המאומתים בערים שבהן אחוז המתחסנים מעל גיל 60 גבוה.
לפי הנתונים שהוצנו בפני גנץ, בערים הערביות והחרדיות שיעור המתחסנים והמחלימים המבוגרים נמוך משמעותית מאשר בציבור הכללי. המומחים הציגו גם את הנזק הבריאותי העקף שנגרם כתוצאה מהסגר - השמנה, אירועים לבביים, דיכאון, איחור בזיהוי מחלות ממאירות, עישון מוגבר ועוד. ישנו גם נזק נפשי כבד ועלייה של 75% בפנייה לעמותות, בדגש על פניות בנושא אובדנות ובדידות.
גנץ הדגיש כי לא יאפשר דיון בממשלה בנושא היציאה מהסגר לפני יום חמישי, כדי לבחון אם מגמת הירידה אכן נמשכת. בנוסף, הוא הנחה להמשיך בהיערכות לתכנית יציאה דיפרנציאלית, שתאפשר קדימות לבעלי תו ירוק וענפי כלכלה שיפעלו במסגרת תו ירוק. המומחים המליצו כי אם לא תהיה אכיפה, הסברה ועמידה בהנחיות - אין טעם להמשיך בסגר.