הממשל האמריקני ביטל את הוויזות של יותר מ-1,000 סטודנטים וחוקרים סינים, במסגרת צו של הנשיא דונלד טראמפ שמאשים את חלק מהסינים שלומדים בארה"ב בריגול.
ב-29 במאי, בזמן עלייה במתיחות עם סין בכמה חזיתות, אמר טראמפ שחלק מהסינים שלכאורה הגיעו לארה"ב כדי ללמוד גנבו קניין רוחני וסייעו להליך המודרניזציה בצבא הסיני. בעקבות החשד לשיתוף פעולה עם צבא סין הורה טראמפ להגביל את כניסתם של סטודנטים וחוקרים סינים.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג עם דונלד טראמפ
נשיא סין שי ג'ינפינג עם דונלד טראמפ
נשיא סין שי ג'ינפינג עם דונלד טראמפ
(צילום: רויטרס)
מחלקת המדינה הציגה נתונים ראשונים שמתייחסים להוראת הנשיא טראמפ. דוברת מחלקת המדינה מסרה שנכון ל-8 בספטמבר יותר מ-1,000 ויזות בוטלו, מאז שהממשל החל ליישם את פקודת הנשיא ב-1 ביוני. הדוברת מסרה שאותם סינים מהווים "תת-קבוצה מכלל הסטודנטים והחוקרים הסינים שמגיעים לארה"ב".
"אנחנו ממשיכים לקבל בברכה סטודנטים וחוקרים לגיטימיים מסין שלא מקדמים את מטרות המפלגה הקומוניסטית לדומיננטיות צבאית", אמרה הדוברת בהודעתה. במחלקת המדינה סירבו למסור פרטים על זהות הסטודנטים שהוויזות שלהם בוטלו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
ארה"ב קונסוליה סינית יוסטון שורפים מסמכים לפני סגירה
תיעוד של שריפת מסמכים בקונסוליה הסינית ביוסטון
קרוב ל-370,000 סטודנטים מסין היו רשומים לאוניברסיטאות בארה"ב בשנת הלימודים 2018-19, יותר מכל מדינה אחרת. הסטודנטים הסינים הם מקור הכנסה חשוב למוסדות ההשכלה הגבוהה, שכעת מתמודדים עם ההשפעות של משבר הקורונה.
פעילים אמריקנים ממוצא אסייתי הזהירו שהצו של טראמפ יוצר "אווירה של חשד" בקמפוסים, וסטודנטים ממוצא אסייתי מתמודדים עם שאלות לא מבוססות על כוונות זדוניות לכאורה. גורמים אמריקנים מדגישים שבשנים האחרונות יש עלייה במספר פעולות הריגול בארה"ב שבהן מעורבת סין.

גורמים אמריקנים האשימו את סין בניסיון לגנוב חומרים ממחקר שנערך באוניברסיטה בארה"ב על נגיף הקורונה. החשד הזה גרם בחודש יוני לממשל טראמפ להורות לסין לסגור את הקונסוליה שלה ביוסטון. עובדי הקונסוליה תועדו שורפים מסמכים על הגג לקראת הסגירה.
ימים ספורים לאחר שהממשל האמריקני הורה לסין לסגור במפתיע את הקונסוליה, הורה הממשל הסיני לאמריקנים לסגור תוך 72 שעות את הקונסוליה בעיר צ'נגדו שבמרכז המדינה.