הנשיא דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן נערכים לשלביו האחרונים של המרוץ לנשיאות ארה"ב, לאחר נעילתן של הוועידות הלאומיות שקיימו מפלגותיהן – הדמוקרטים לפני שבועיים והרפובליקנים בשבוע שעבר. שני המועמדים סבורים כי הצליחו בוועידות הלאומיות להשיג מומנטום לקראת הישורת האחרונה של המרוץ, אך אינם מתכוונים להשאיר דבר ליד הגורל.
7 צפייה בגלריה
ביידן וטראמפ נערכים לעימותים. "לחשוף את הבולשיט"
ביידן וטראמפ נערכים לעימותים. "לחשוף את הבולשיט"
ביידן וטראמפ נערכים לעימותים. "לחשוף את הבולשיט"

עם נעילת שתי הוועידות הלאומיות, השלב המרכזי הבא לפני היום הגדול ב-3 בנובמבר הוא העימותים בין שני המועמדים, שמתוכננים ל-29 בספטמבר, 15 באוקטובר ו-22 באוקטובר. עימות נוסף ייערך ב-7 באוקטובר בין שני המועמדים לתפקיד סגן הנשיא, מייק פנס הרפובליקני וקמלה האריס הדמוקרטית.
העימותים יהיו ההזדמנות החשובה ביותר של שני המועמדים להדגיש את יתרונותיהם ואת מגרעותיו של יריבם, לשלהב את תומכיהם ולחזר אחר קולות המתנדנדים, אלו שטרם בטוחים למי יצביעו. שיעורם של הבוחרים המתנדנדים אמנם נמוך, אך חשיבותם במדינה מפולגת כמו ארה"ב גדולה.
ביידן דחה לאחרונה קריאות של דמוקרטים שונים, בראשם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שלא להשתתף בעימותים עם טראמפ. אנשיו טוענים שבעימותים תהיה זו הזדמנות עבורו לחשוף את ה"בולשיט" של הנשיא הרפובליקני.
זו תהיה גם הזדמנות חשובה עבור ביידן בן ה-77 להוכיח שהוא אינו מבולבל וחלש כפי שמנסה להציגו טראמפ. למעשה, ביידן כבר הראה זאת בנאום קבלת המועמדות שלו בוועידה הדמוקרטית, שזכה לשבחים רבים ויש אף הרואים בו את אחד מנאומיו הטובים בחייו. על רקע השבחים שקיבל ביידן, טראמפ רמז בשבוע שעבר שביידן לוקח "משפרי-ביצועים", מבלי שהציג כל ראיה לכך, והציע שהוא וביידן יעברו בדיקת סמים לפני העימות, הצעה שסיכוייה להתקבל אפסיים.

בלי יציעים ריקים

לקראת העימותים שני המועמדים מתכוונים לחזור לשטח במידה כזו אחרת, למרות מגפת הקורונה. טראמפ, שמפגר בסקרים בקביעות אחרי יריבו הדמוקרטי, מתכוון לפי מקורביו לפתוח בקמפיין אגרסיבי של כמה אירועי בחירות בכל שבוע. אלא שכדי להימנע ממחזות מביכים של יציעים ריקים באצטדיונים, כמו אלו שנראו בעצרת של טראמפ באוקלהומה בחודש יוני, בקמפיין של הנשיא מתכוונים לקיים עצרות בחירות מצומצמות יותר במקומות פתוחים, בעיקר בהאנגרים של נמלי תעופה.
בנוסף לעצרות הבחירות, טראמפ מתכנן סדרה של נאומים שבהם יתאר את קווי מדיניותו. הוא לא יחשוש גם מניצול סמכויות הנשיא לצורכי הקמפיין. מטרתו היא למשוך אליו בחזרה קולות של נשים, תושבי פרברים ומבוגרים שרבים מהם תמכו בו ב-2016 – אך כעת שיעור התמיכה בו בקרב אוכלוסיות אלו ירד. טראמפ מנסה גם לחזר אחר קולותיהם של בוחרים עצמאים ואמריקנים שכלל לא הצביעו לפני ארבע שנים.
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
חושש מיציעים ריקים, אז נואם בחוץ. טראמפ בניו המפשייר
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב עצרת בחירות ב מנצ'סטר  ניו המפשייר ב 28 באוגוסט
(צילום: gettyimages)
כדי לעשות זאת הוא מנסה לצייר את הבחירות כהכרעה ברורה בין "חוק וסדר" לבין השתלטות סוציאליסטית על ארה"ב, שתביא לכאוס ברחובות ולחורבן כלכלי. אם אפשר ללמוד משהו מהבחירות הקודמות לנשיאות, טראמפ צפוי לנקוט באסטרטגיה של "אדמה חרוכה" אם יחוש בשבועות האחרונים של המרוץ שהוא עומד להפסיד. ב-2016, כשהבין שהדרך היחידה שלו לנצח היא להגדיל את שיעור אי-שביעות הרצון של האמריקנים מיריבתו דאז הילרי קלינטון – ובכך להשוותו לשלו – טראמפ ניצל כל אמצעי, לא משנה כמה "מלוכלך" היה. בין היתר הזמין נשים שהאשימו את ביל קלינטון בתקיפות מיניות לאחד העימותים בינו לבין רעייתו הילרי קלינטון.
בשבועות הקרובים לא יהיה זה מפתיע לשמוע את הנשיא תוקף את משפחתו של ביידן, דבר שלמעשה הוא כבר עשה בעבר, כשניסה לקדם את הטענות לשחיתות מצד משפחתו של סגן הנשיא לשעבר, שבנו שימש חבר בוועד מנהלים של חברת גז אוקראינית (פרשה שהסתיימה בהליך הדחה כושל נגד טראמפ). קו מתקפה נוסף של טראמפ נגד ביידן הוא כאמור ניסיון להציגו כאדם שאינו צלול דיו לתפקיד הנשיא, ושאותו השמאל הרדיקלי יוכל לתמרן אם יגיע לבית הלבן.
"הבחור לא יודע שהוא בחיים", תקף טראמפ בעצרת בחירות שקיים ביום שישי בעיר מנצ'סטר בניו המפשייר, מדינה שבה הפסיד טראמפ ב-2016 בפער קטן מאוד. הוא אמר לתומכיו שביידן הוא מועמד "חלש" והגרוע ביותר שהדמוקרטים בחרו אי-פעם. לקהל שהתאסף בצפיפות בנמל התעופה בניו המפשייר הוסיף טראמפ שהוא בטוח כי ינצח בבחירות. "למישהו יש איזשהו ספק?", תהה הנשיא. "אני אפסיד לאדם עם איי-קיו נמוך, אני לא רוצה את זה. 'ג'ו הישנוני', אני לא רוצה את זה".
7 צפייה בגלריה
הקפדה על ריחוק פיזי ב אירוע בחירות של ג'ו ביידן ב דלאוור ארה"ב ב יולי
הקפדה על ריחוק פיזי ב אירוע בחירות של ג'ו ביידן ב דלאוור ארה"ב ב יולי
עם עיגולים לשמירה על ריחוק פיזי. כך ביידן נאם ביולי
(צילום: AP)

גם בעצרת בניו המפשייר קידם טראמפ את "מסר ההפחדה" שלו, ובין היתר אמר לקהל: "אנחנו הדבר היחיד שעומד בין העם האמריקני והאספסוף של השמאל. אם אתם רוצים להציל את הדמוקרטיה מפני ההמון, אתם חייבים להצביע כדי להביס מועמד גרוע כל-כך".

מסרים של הפחדה וחמלה

ביידן מצדו מתכנן גם הוא לצאת לשטח, אם כי בצורה זהירה הרבה יותר. עם התפרצות המגפה בארה"ב, נזכיר, ביידן הסתגר במשך חודשים בביתו שבווילמינגטון בדלאוור, וגם לאחר שהחל לצאת משם מדי פעם, את רוב אירועי הבחירות הוא עורך מאז באופן וירטואלי.
אלא שלקראת שלבי הסיום של המרוץ, בקמפיין שלו הודיעו בסוף השבוע שביידן יבקר בשורה של מדינות מפתח, החל מהשבוע הבא. בקמפיין הדגישו כי גם באירועים אלו הנחיות מומחי הבריאות יישמרו בקפדנות, כשמשמעות הדבר היא הימנעות מאירועים באולמות סגורים או התאספויות המוניות. אירועים גדולים ייערכו אולי במתכונת דומה לזו שהייתה בנאום קבלת המועמדות של ביידן בוועידה הדמוקרטית: "מסיבת דרייב-אין" שבה צפו תומכיו בנאומו המצולם ממכוניותיהם.
טראמפ, אגב, טען בדבריו בניו המפשייר שביידן החליט לצאת לשטח ולהיפגש עם בוחרים כיוון שהפער בין השניים בסקרים מצטמצם. "עכשיו כשהמספרים שלו בסקרים צונחים במהירות, הוא הסכים לצאת מהמרתף ולהתחיל בקמפיין", אמר.


סקר שפרסמה היום רשת ABC, ושנערך בשיתוף עם מכון איפסוס, הראה כי שיעור התמיכה בטראמפ נותר ללא שינוי משמעותי ממה שהיה לפני הוועידה הרפובליקנית, עם 31% שאמרו שיש להם דעה חיובית על הנשיא. לפי הסקר הזה, שיעור האמריקנים שלהם דעה חיובית על ביידן עומד על 46%. שיעור התמיכה הזה עלה מ-40% בסקר שנערך לפני הוועידה הדמוקרטית לפני שבועיים.
ביידן צפוי בשבועות שנותרו עד לעימותים להמשיך במתקפות שלו על טראמפ, שבהן הוא מציג אותו כדמות אנוכית ומושחתת שאינה מסוגלת לגלות רגישות ואמפתיה לאחרים. את עצמו ימשיך ביידן להציג כדמות מנוסה ואחראית. הוא יקדם מדיניות פרוגרסיבית – כמו מאבק בשינויי האקלים ומיגור גזענות ממסדית שלטענת מחנה השמאל קיימת עדיין בארה"ב – אך לא ירחיק לכת בסוגיות אלו, כדי שלא להבריח בוחרים מתונים יותר או רפובליקנים שמאסו בטראמפ.

טראמפ: "רוצה נשיאה, מדברים על איוונקה"

סיכוייהם של שני המועמדים לנצח יושפעו גם מההתפתחויות סביב מגפת הקורונה בשבועות שנותרו למרוץ. הסקרים מלמדים שרוב גדול של אמריקנים, כשני שלישים, סבור שטראמפ כשל בטיפול במשבר, והדבר פגע מאוד בשיעורי התמיכה בו. הדמוקרטים סבורים שזהו אחד הקלפים החזקים ביותר שלהם: כל דבר שהנשיא יעשה, כך הם סבורים, לא יצליח להסתיר את המציאות המרה: 180,000 מתו מהנגיף מפרוץ המגפה בארה"ב ושיעור האבטלה בה ממשיך לעמוד על מספר דו-ספרתי.
7 צפייה בגלריה
קמלה האריס בחירות נאום קבלת המועמדות ל תפקיד סגן נשיא ארה"ב הוועידה הדמוקרטית ב דלאוור
קמלה האריס בחירות נאום קבלת המועמדות ל תפקיד סגן נשיא ארה"ב הוועידה הדמוקרטית ב דלאוור
"היעדר הכשירות של טראמפ הפך לקטלני". האריס
(צילום: AFP)
ביום חמישי האחרון, שעות ספורות לפני שטראמפ נשא את נאום קבלת המועמדות שלו בוועידה הרפובליקנית, המועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא קמלה האריס סיכמה את עיקרי הטענות של הדמוקרטים בנאום נוקב למדי משלה. "היעדר הכשירות של טראמפ הוא לא דבר חדש, אבל בינואר השנה הוא הפך לקטלני", אמרה האריס. טראמפ, היא טענה, "נכשל בתפקיד הבסיסי והחשוב ביותר של הנשיא, להגן עלינו".
אולי על רקע דברים אלו, אגב, טראמפ תקף את האריס בנאומו בניו המפשייר ביום שישי. "אתם יודעים, אני גם רוצה לראות אישה נשיאה, אבל אני לא רוצה לראות אישה נשיאה שהגיעה לתפקיד בצורה שהיא תעשה את זה – והיא לא כשירה. היא לא כשירה. כולם אומרים, 'אנחנו רוצים את איוונקה'. אני לא מאשים אתכם", אמר טראמפ לתומכיו.
ובהקשר של נגיף הקורונה, טראמפ מקווה ל"הפתעת אוקטובר" בדמות של הכרזה על פיתוח חיסון לפני יום הבחירות, הכרזה שתסמן עבור רבים את תחילת סופה של המגפה. ממשלו מנסה עושה כל שביכולתו על מנת להאיץ את פיתוח החיסון, ובדרך מקדם תרופות ושיטות טיפול חדשניות, אפילו אם טרם ברור אם הן יעילות. "נפתח חיסון לפני סוף השנה, אולי אפילו לפני כן", הבטיח טראמפ בנאומו בוועידה הרפובליקנית.