הקרב על פתיחת מערכת החינוך: שר החינוך יואב גלנט קרא היום (ראשון) להחזיר מיידית עוד כיתות לבתי הספר: "חייבים להחזיר מחר את תלמידי ה'-ו' ו-י"א-י"ב". גלנט טען כי אין עלייה בתחלואה בעקבות פתיחת כיתות א'-ד': "ב-90% מבתי הספר אין חולה אחד". היום יתכנס קבינט הקורונה כדי להחליט האם לפתוח עוד כיתות ובאיזה מתכונת.
"כדאי להסתכל על נתוני התחלואה, פתחנו את גני הילדים והתחלואה יורדת שם במשך חודש", אמר גלנט. "פתחנו את כיתות א'-ד' עם כ-600 חולים ואנחנו בקצת פחות מ-300 היום. זאת אומרת, שהמערכת מבוקרת ונשלטת".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן
יואב גלנט בריאיון באולפן
"התלמידים משלמים את המחיר". גלנט באולפן ynet
(צילום: מוטי קמחי)
גלנט ביקר את עמדת מערכת הבריאות להמשיך ולהשאיר חלק מהכיתות סגורות. "הרי מדובר פה על מחלה שגם מערכת הבריאות לא יודעת בדיוק מאיפה היא מגיעה ואיך היא מגיעה ולכן הם עובדים במכסות. סגור חנויות רחוב, קבל כיתות ה'-ו'. השיטה הזאת שמה את מערכת החינוך במקום אחרון וזה שגוי".
לדברי גלנט, "מערכת החינוך בכל מדינות אירופה - אנגליה, צרפת, איטליה, פורטוגל - פתוחות, למרות שהמדינות האלה נכנסות לסגר, זאת אומרת, הן מבינות את הערך. מבחינה ערכית ומבחינת סדר עדיפות לאומי, מערכת החינוך חייבת להיות פתוחה".

אך למרות התחושה הזאת, כנראה שקבינט הקורונה יחליט גם היום לא לפתוח את אותן כיתות? "אני חושב שבמערכת החינוך יש 2.5 מיליון תלמידים ועוד 2.5 מיליון הורים בערך. לחמישה מיליון האנשים האלה יש קול במדינת ישראל והם מבינים שהמערכת הזאת צריכה להיות פתוחה ויפה שעה אחת קודם".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן
יואב גלנט בריאיון באולפן
"באירופה פותחים את בתי הספר למרות הסגר"
(צילום: מוטי קמחי)

שר החינוך אמר כי התלמידים משלמים את מחיר הכשל באכיפת ההפרות. "מערכת החינוך היא מערכת מנוהלת. בלחיצת כפתור אתה מודיע את ההחלטה ו-2.5 מיליון תלמידים וחלק מההורים ששומרים עליהם נשארים בבית. הדבר הזה מרסן כניסה ומפגשים. כאשר צריך לעשות את זה במקום האמיתי שבו צריך לעשות את זה, ללכת ולרוץ אחרי כל חתונה וכל הפגנה לא חוקית וכל התקהלות וכל מסיבה, אז זה הרבה יותר קשה ולכן מחפשים את המטבע מתחת לפנס. מי שמשלם את המחיר זה התלמידים ובמשתמע, מדינת ישראל, ואת זה אסור להרשות".
שר החינוך התייחס לנושא הבדיקות למורים ולצוותים החינוכיים: "אני הצעתי ואני חוזר ומציע כאן למערכת הבריאות, לקחת את 50 אלף הבדיקות העודפות שלהם, יש להם הרי יכולת של 100 אלף והם בודקים פחות מ-50 אלף, ולהפעיל ניידות שיגיעו אל בתי הספר. ברגע שתגיע אל חדרי המורים, בסופו של עניין, אתה תבדוק את כל המורים באופן מהיר. אפשר לבדוק 30 אלף מורים בכל יום".
לדבריו, "אני חושב שיכולת ארגונית, לוגיסטית, ביצועית היא תנאי להפעלת העניין. מערכת הבריאות צריכה לתת ערך מוסף של בדיקות, והבדיקות האלה נמצאות באחריותם. הם צריכים להגיע לכמה אלפי בתי ספר עם קופות החולים ועם מד"א ולעשות בדיקות בצורה מסודרת, אנחנו יודעים לעשות את זה ונעשה את זה איתם".
בכיתות א'-ד' שחזרו, ב-90% מבתי הספר אין חולה קורונה אחד? "כן, גם הנתונים האלה הם נתונים ידועים, אנחנו יודעים שרק ב-10% מבתי הספר יש חולים וגם שם, מדובר על חולה אחד על כל בית הספר, ב-90% אין חולים. עכשיו אני אומר עוד פעם ומסביר, יש לנו יכולת לנטר כל דבר. כלומר, אנחנו יושבים בחמ"ל, יש בו 100 מתחקרים. הם קוטעים תוך עשר שעות שרשרת הדבקה דרך תהליך תחקור, מגיעים לילד, מבודדים. הרבה מאוד פעמים אנחנו מודיעים לילד או למורה לפני שמערכת הבריאות מודיעה לו".