מאיר גלויברמן (13) ומרדכי בנימין רובינשטיין (23), שניהם מביתר עילית, הם שני ההרוגים באסון קריסת הטריבונה בבית הכנסת קרלין בגבעת זאב, כך הותר הערב (ב') לפרסום. מאות ליוו הלילה את השניים שהובאו למנוחת עולמים בהלוויה שיצאה ממקום האסון והסתיימה בבית הקברות שמגר בירושלים. אחת מבנות משפחתו של גלויברמן ניסתה לנחם את אחיו שמירר בבכי: "עכשיו הוא נשמה קדושה".
4 צפייה בגלריה
מסע ההלוויה להרודים מקריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב מאיר גלויברמן מרדכי בנימין רובינשטיין
מסע ההלוויה להרודים מקריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב מאיר גלויברמן מרדכי בנימין רובינשטיין
מסע ההלוויה להרוגים בקריסת הטריבונה
(צילום: אלי מנדלבאום, קובי נחשוני)
4 צפייה בגלריה
מסע ההלוויה
מסע ההלוויה
(צילום: אלי מנדלבאום)
לבנימין רובינשטיין רק לאחרונה נולדה בת ראשונה, בעוד גלויברמן חגג לא מזמן בר מצווה. לצד שני הקורבנות, נפצעו באירוע 219 מתפללים. בבית החולים הדסה עין כרם עדיין מטופלים 42 פצועים מהאירוע, מתוכם שישה במצב קשה.
נער בן 16 עבר ניתוח נוירוכירורגי מציל חיים וכעת מונשם ומורדם ביחידה לטיפול נמרץ. בבית החולים הדסה הר הצופים נותרו תשעה פצועים במצב קל ובינוני.
4 צפייה בגלריה
מאיר גלויברמן ז"ל
מאיר גלויברמן ז"ל
מאיר גלויברמן ז"ל
בתוך כך, חסידות קרלין סטולין פרסמה התייחסות ראשונה לאירוע. לצד הבעת הזעזוע והכאב מהאסון, בחסידות מתעקשים כי הם הקפידו על נהלי הבטיחות וצוידו באישורים המתאימים. לטענת החסידות הגורם לתאונה הוא "כשל נקודתי חמור בבניית הטריבונה".
ההודעה המלאה של החסידות: "אנו כואבים ומזועזעים נוכח האבל הכבד והצער הנורא על האסון שפקד את קהילתנו. בשם המשפחות והקהילה כולה, אנו מוסרים את תודתנו לכוחות החירום וההצלה ולצוותים הרפואיים בבתי החולים, פעילותם ומסירותם הצילו חיים רבים. חסידות קרלין סטולין נוהגת בהקפדה יתירה ומיוחדת בכל הקשור לחיי אדם. כידוע שמירה על פיקוח נפש הינה אצלנו ערך עליון במעלה. גם במקרה זה מונו מפקחי בטיחות לבית המדרש לקראת החג, הושקעו משאבי עתק ביישום נהלי הבטיחות (יציאות חרום, דרכי מילוט, ערכות חירום וכו'). יש לדחות את הניסיונות לקשור בין קריסת הטריבונה למתחם הבניה עצמו, שכן צוידנו באישורים המתאימים כולל אישורי בטיחות נדרשים, אותם נציג בפני גורמי הרשויות, מבלי לפגוע בהליכי הבדיקה והחקירה.

"על פי הנראה בשלב ראשוני זה מדובר בכשל נקודתי חמור בבנית הטריבונה. חסידות קרלין, תפעל בשקיפות ובאחריות בשת״פ גורמי הרשויות הבודקים את האירוע הקשה. אנו סומכים על אנשי אכיפת החוק והגורמים הרלוונטים שיבחנו את האירוע לעומק וכנדרש. כאמור, החסידות תסייע ככל הנדרש להגיע למיצוי וחקר האמת. אנו משתתפים בצערם העמוק של המשפחות, מחזקים ומתפללים לשלום הפצועים ומשפחותיהם. אנו מבקשים מכלי התקשורת והעיתונאים לנהוג בזהירות וברגישות המתבקשת כלפי המשפחות והנפגעים".
ביום שלאחר האירוע, האווירה בגבעת זאת הייתה קשה. ברחוב האתרוג בו נמצא בית הכנסת, הייתה תנועה ערה של אנשים שניסו להציץ אל שרידי המקום. "הייתי שם אתמול, זה היה מאוד מפחיד", סיפר משה, מהנוכחים ברחוב, "בהתחלה לא הבנו מה קרה. היינו מרוכזים בתפילה. מיד שזה קרה ניסינו כולם לצאת ולפנות מקום לכוחות ההצלה, למעט מי שיודע לבצע החייאה שנשאר ועזר".
4 צפייה בגלריה
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
טריבונה קרסה בגבעת זאב בירושלים
הטריבונה שקרסה
(צילום: EPA)
"לא חשוב מבחינתנו מי אשם, אלא מה ילמדו מזה. מה שהשם החליט, הוא החליט", אמר אדם אחר שעבר במקום.
חיים וינגרטן, ראש אג"מ זק"א שהיה מהראשונים שהגיעו לזירה סיפר על מה שראה: "אני גר ברחוב המקביל לבית הכנסת, קיבלתי את הדיווח על אירוע רב נפגעים, הגעתי תוך דקה למקום וראיתי בתוך בית הכנסת עשרות אנשים רובם צעירים שוכבים מתחת לטריבונות שקרסו מגובה, מתחננים לעזרה כאשר הם שוכבים אחד על השני עם פציעות קשות. התחלנו לבצע במקום פעולות החייאה על שני פצועים בחור בן 13 ואברך בשנות ה-20 לחייו, לצערי פראמדיק מד"א נאלץ לאשר את מותם של השניים במקום".