נוסעי תחבורה ציבורית ומומחים מתחו הערב (יום ב') ביקורת קשה בהחלטת קבינט הקורונה שהוביל משרד התחבורה להגדלת התפוסה באוטובוסים מ-50% ל-75%. "לנסוע באוטובוס הופך להיות מלחמה על מקום באוטובוס, או על הבריאות", אמר אור גרינפלד ממודיעין.
3 צפייה בגלריה
"הממשלה הופכת את האוטובוסים למלכודות קורונה". שרת התחבורה רגב וקו 1 של "דן"
"הממשלה הופכת את האוטובוסים למלכודות קורונה". שרת התחבורה רגב וקו 1 של "דן"
"הממשלה הופכת את האוטובוסים למלכודות קורונה". שרת התחבורה רגב וקו 1 של "דן"
(צילום: עמית שאבי)
למרות העומסים, במשרד התחבורה ביקשו להגדיל את התפוסה – שגם כך לא נשמרת ולא נאכפת מספיק – במקום לפעול לתגבור האוטובוסים. צי האוטובוסים בישראל מוגבל בשל הזנחה רבת שנים של שירות התחבורה הציבורית ופתרון אפשרי הוא להשתמש בחברות ההסעה הפרטיות.
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר כי "הדרך להקטין את הסיכון להדבקה בתחבורה הציבורית היא להגדיל תדירות בקווים העמוסים ובכך להקטין צפיפות. ההתמודדות עם סיכונים להדבקה במערכות הציבוריות כמו תחבורה או חינוך היא על ידי תכנון, מזעור סיכונים והשקעה חכמה בתשתיות שיועילו גם בטווח הארוך. התעלמות מהסיכון או סגירה מוחלטת אינם פתרונות ברי קיימא".

פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית באפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, אמר כי "עם החזרה לשגרה והגדלת הביקושים לנסיעות, יש להגביר את תדירות האוטובוסים ואת רמת השירות, ולאפשר שירותי תחבורה ציבורית הפועלים בצורה אמינה. לגבי הטענה על צפיפות באזורי ההמתנה לאוטובוסים – הרי שזו מושפעת מתדירות ההגעה של האוטובוסים ולכן זאת סיבה נוספת לשיפור בתדירות".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי "חלק לא מבוטל מהתלונות שמגיעות אלינו למוקד נוגעות לתחושת אי-הביטחון של הנוסעים בנסיעה בתחבורה הציבורית. עומסים הרבה מעל לתפוסה המותרת, נוסעים שלא עוטים מסכות וכמעט אפס אכיפה של משרד התחבורה".
3 צפייה בגלריה
קו 19 בירושלים
קו 19 בירושלים
"לנסוע באוטובוס הופך למלחמה". קו 19 בירושלים
(צילום: 15 דקות)
לדבריה, "אנחנו שומעים נוסעים שמדברים על כך שעברו לרכב הפרטי בשל תחושת אי-הביטחון הזו. למשרד התחבורה יש חלק קריטי בשימור תחושת הבטיחות בנסיעה בתחבורה הציבורית והוא יכול לעשות זאת כבר מחר. הצעד המשונה שיוצא מבית מדרשה של השרה מצביע יותר על רצון לחסוך בעלויות על חשבונם של הנוסעים, מאשר הסתכלות לטווח הארוך וההבנה כמה חשוב דווקא עכשיו להשקיע בשימור הנוסעים בתחבורה הציבורית. זה נזק שכולנו נשלם עליו כנראה שנים ארוכות".
אור גרינפלד תיעד עומסים בקו 111 ממודיעין לתל אביב במוצאי השבת האחרונה. "מצד אחד אומרים שיש סיכון הדבקה בתחנות, מצד שני מכניסים עוד אנשים לאוטובוס סגור", אמר גרינפלד, יו"ר הקבוצה "אנחנו הצעירים" המקדמת תחבורה ציבורית במודיעין.
"יש לי חדשות לחברינו בממשלה ובקבינט: המון אוטובוסים כבר מעלים 75%, 100% ולפעמים גם 110% תפוסה", הוא הוסיף. "במקום להגדיל את מכסת הנוסעים, הייתי מצפה שישקיעו בהגברת התדירות ושיחזירו את רכבת ישראל בשישי ובצאת השבת כי אין סיבה לא להפעיל אותה. לנסוע באוטובוס בשעות מסוימות ביום הופך להיות מלחמה על מקום באוטובוס, או על הבריאות".
3 צפייה בגלריה
קו 1 בירושלים
קו 1 בירושלים
"צפיפות באזורי ההמתנה לאוטובוסים מושפעת מתדירות ההגעה". ארכיון
(צילום: אלי מנדלבאום)
ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים בכנסת, אמר כי "כנראה שההיגיון נפרד סופית מהממשלה, כי אין דרך אחרת להסביר את ההחלטה להעלות את הצפיפות באוטובוסים במקום את תדירותם. בזמן שהקניונים, מכוני הכושר, בתי הקולנוע והתיאטראות סגורים ובמקומות אחרים הכניסה מוגבלת, הופכת הממשלה את האוטובוסים למלכודות קורונה, על חשבונם של מי שאין להם שום אלטרנטיבה אחרת. אני קורא לחברי קבינט הקורונה להתעשת, להחזיר את ההיגיון למערכת קבלת ההחלטות ולשנות את ההחלטה".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה פעל למיצוי כלל משאבי האוטובוסים שעומדים לרשותנו ואף תגבר את האוטובוסים בהיסעים פרטיים שיתגברו את הקווים העמוסים והוא ימשיך לתגבר גם לאחר הגדלת תפוסת הנוסעים. לא ניתן לתגבר באמצעות חברות ההסעים את השירות העירוני שכן לחברות אלו אוטובוסים בינעירוניים בלבד.
"כמובן שלא ניתן לתגבר את נסיעות הרכבת הקלה. הוגשו בקשות לתוספות שירות של 740 מיליון שקל אולם עד להחלטה בעניין משרד התחבורה פועל על מנת לאזן בין הצרכים של נוסעי התחבורה הציבורית לשמירה על בריאות הציבור. אנו ממשיכים להעסיק פקחים בהיקף רחב ומוודאים עטיית מסכות של נוסעי התחבורה הציבורית".