סוכנות הידיעות AP מדווחת כי הרשויות הפדרליות בניו יורק החרימו אתמול (יום ד') משלוח של תוספות שיער ומוצרי טיפוח אחרים שלפי החשד יוצרו משיער-אדם שנחתך מראשיהן של עצירות הכלואות ב"מחנות החינוך מחדש" שמפעיל המשטר הסיני – מחנות שרבים מהכלואים בהם הם מוסלמים בני המיעוט האויגורי.

3 צפייה בגלריה
תוספות שיער
תוספות שיער
תוספות שיער. "תחשבו מאיפה הן באות"
(צילום: shutterstock)
הדיווח של AP בא אחרי שקודם לכן השבוע פרסמה סוכנות הידיעות תחקיר שלפיו סין מנהלת מבצע חסר תקדים לצמצום הילודה בקרב מוסלמים ובני מיעוטים אחרים בחבל שינג'יאנג שבמערב המדינה, מבצע שלפי הדיווח כולל עיקורים בכפייה והחדרה של התקנים תוך רחמיים בניגוד לרצונן של הנשים העוברות את ההליך.
לפי הדיווח של AP מאמש, פקידי מכס בניו יורק תפסו כ-12 טונות של מוצרי שיער ששוויים המוערך הוא כ-800 אלף דולר, ושייצורם היה כרוך לכאורה בהפרה חמורה ביותר של זכויות אדם. "החרמת המשלוח נועדה להעביר מסר ברור וישיר לכל מי שמנסה לעשות עסקים עם ארה"ב – מסר שלפיו ברשתות האספקה האמריקניות לא יסבלו מעשים בלתי אנושיים", מסרה ברנדה סמית' מסוכנות המכס והגנת הגבולות של ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
סין מוסלמים שינג'יאנג מחנות חינוך מחדש
מוסלמיות בסין. האחות נעלמה: "מה נותנים לה לעשות?"
(צילום: gettyimages)
זו כבר הפעם השנייה השנה שהסוכנות משתמשת בפקודת החרמה נדירה כדי לשים את ידיה על משלוחים של תוספות שיער מסין בשל החשד להפרה חמורה של זכויות האדם של האנשים המייצרים אותן. מדובר בפקודה שמאפשרת להחזיק את המשלוחים בנמלים האמריקניים עד שהסוכנות תוכל לחקור את החשדות.
רושאן עבאס, פעילה אויגורית-אמריקנית שאחותה הרופאה נעלמה בסין לפני כמעט שנתיים ולפי הערכות כלואה במחנה חינוך מחדש, אומרת שנשים המשתמשות בתוספות השיער צריכות לתהות מי מכינות אותן: "אחותי יושבת איפשהו ומאלצים אותה להכין מה, תוספות שיער?".
3 צפייה בגלריה
סין מעקב ו מעצר של מוסלמים בחבל שינג'יאנג
סין מעקב ו מעצר של מוסלמים בחבל שינג'יאנג
אחד המחנות בחבל שינג'יאנג
(צילום: AP)
בתחקירים של סוכנות הידיעות AP ושל כלי תקשורת אחרים דווח בעבר כמה וכמה פעמים שאסירים הכלואים במחנות ובבתי הכלא בסין מנוצלים לייצור בגדי ספורט ומוצרים אחרים שזוכים לפופולריות בחנויות בארה"ב. פעילים נגד השימוש במוצרים האלה מכנים את המחנות שבהם מנוצלים כך האסירים "מפעלים שחורים". משרד החוץ הסיני מצדו טוען כי אין עבודה בכפייה במחנות, וטוען כי הטענות הן לא יותר ממסע תעמולה נגדו.