ארה"ב, האיחוד האירופי ויותר מעשר מדינות באמריקה הלטינית הודיעו היום שלא יכירו בתוצאות הבחירות לפרלמנט בוונצואלה. בבחירות לאספה הלאומית זכו בעלי בריתו של הנשיא הסוציאליסט ניקולס מדורו בניצחון מוחץ.
רק 31% מ-20 מיליון בעלי זכות הבחירה בוונצואלה השתתפו בהצבעה אתמול – פחות מחצי משיעור המצביעים בבחירות הקודמות לפרלמנט, שהיו ב-2015. האופוזיציה החרימה את הבחירות, ואמרה שמדובר בפארסה שנועדה לחזק את הדיקטטורה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו
(צילום: רויטרס)
תוצאות הבחירות מחזירות את האספה הלאומית לשליטת מדורו למרות הקריסה הכלכלית בוונצואלה, הסנקציות האמריקניות וההגירה ההמונית מהמדינה הקורסת. הברית של כמה מפלגות שתומכות במדורו, "הקוטב הפטריוטי הגדול", זכתה בבחירות ב-68.9% מהקולות. האספה הלאומית הייתה הגוף השלטוני היחיד שלא היה בשליטת מדורו.
"ארה"ב, יחד עם כמה דמוקרטיות נוספות ברחבי העולם, מגנה את העמדת הפנים הזאת שלא מצליחה לעמוד בסטנדרט מינימלי של אמינות", אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, טען שהבחירות לא עומדות בסטנדרטים המינימליים של הקהילה הבינלאומית. מדינות באזור, בהן ברזיל וקולומביה, אמרו שההצבעה ותוצאותיה אינן לגיטימיות ואינן חוקיות.
3 צפייה בגלריה
חואן גואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה שהכריז על עצמו נשיא
חואן גואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה שהכריז על עצמו נשיא
חואן גואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה שהכריז על עצמו נשיא
(צילום: gettyimages)
האופוזיציה קראה להחרים את הבחירות, אחרי שבית המשפט העביר את השליטה בכמה מפלגות אופוזיציה לידי פוליטיקאים שסולקו מאותן מפלגות - בעקבות קשרים למדורו. האופוזיציה לא שלחה נציגים לוועדת הבחירות, ומדורו סירב לאפשר פיקוח משמעותי על הליך ההצבעה. בעלי בריתו של הנשיא אמרו שהתנאים בבחירות שהתקיימו אתמול זהים לבחירות לפרלמנט ב-2015 – אז האופוזיציה ניצחה, והממשלה התעלמה מהביקורת הזרה. "לוונצואלה כבר יש אספה לאומית חדשה", הכריז מדורו. "זה ניצחון אדיר, ללא ספק". מדורו אף טען כי "ונצואלה מתעוררת לשחר של יום חדש: של שלום, שמחה, אחדות וחיזוק המוסדות הדמוקרטיים".
האופוזיציה בוונצואלה זכתה ב-2015 בניצחון מוחץ בבחירות לאספה הלאומית. בית המשפט העליון - שנאמן למדורו - חסם גם את החקיקה הבסיסית ביותר שלה. ב-2017 החליש מדורו את הפרלמנט כשהקים גוף מקביל בשם "האספה החוקתית הלאומית". מחוקקים מהאופוזיציה המשיכו לגנות את הנשיא וטענו שהוא פוגע בזכויות אדם, פועל בשחיתות ומנהל את המשבר הכלכלי בצורה כושלת.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
מייק פומפאו. ארה"ב ממשיכה להכיר בגואידו כנשיא הלגיטימי
(צילום: AFP)
בשנה שעברה מנהיג האופוזיציה חואן גואידו ניצל את תפקידו כיו"ר האספה הכללית כדי להכריז שהוא הנשיא הלגיטימי של ונצואלה – וטען שניצחונו של מדורו בבחירות ב-2018 הושג במרמה. יותר מ-50 מדינות, כולל ארה"ב וישראל, הודיעו שהן מכירות בגואידו כנשיא ונצואלה. פומפאו הדגיש היום שוושינגטון "תמשיך להכיר בגואידו כנשיא הזמני ובלגיטימיות של האספה הלאומית".
השליטה בפרלמנט תעניק למדורו כמה כלים משמעותיים לביצוע רפורמות בכלכלה, במדינה שבה משכורת חודשית או דמי פנסיה שווים פחות מהמחיר של ק"ג בשר וקרטון ביצים. מדורו מקווה שהשליטה בפרלמנט תחזק את הלגיטימיות של הממשלה, ששואפת לבצע עסקאות נפט עם חברות שמוכנות להסתכן בסנקציות אמריקניות כדי לנצל את עתודות הנפט העצומות של ונצואלה, שחברה בארגון OPEC. אחרי שנים של משבר כלכלי ו"בריחת מוחות" מוונצואלה אפילו בעלות ברית מסורתיות של ונצואלה, כמו רוסיה וסין, מגלות עניין זעום בתעשיית הנפט של ונצואלה.