סגירת המעברים מאיו"ש, הגדלת מספר המתפללים בבתי כנסת בחגים, רכז קורונה בשכונות ופינוי משפחות למלוניות בידוד קורונה: אלו המלצות עיריית ירושלים להתמודדות עם הקורונה.
פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הגיע היום (רביעי) לביקור בעירייה. בירושלים, העיר הגדולה בישראל, מספר החולים הגדול בארץ. במהלך הישיבה הוצגו נתונים בנוגע לחולים בעיר, כאשר בימים האחרונים חלה ירידה במגזר החרדי ועליה במגזר הערבי. הגל הראשון כמעט ופסח מעל מזרח ירושלים, אך בגל השני חל זינוק במספר חולי הקורונה בקרב ערביי ירושלים.
ראש העיר משה ליאון אמר כי "בגל הראשון שליש מהתושבים זה בכלל לא הגיע אליהם - השליש זה תושבי מזרח ירושלים. עכשיו לצערי הרב מעל 50 אחוז הם ממזרח העיר. יש לזה הסברים - חתונות, ולדעתי גם תפילות והתקהלויות. בגל הזה מעל 2,000 חולים מתוך 3,700 הם ממזרח העיר. בירושלים תמיד חשוב לדעת איפה החולים, ומה ההרכב".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו בעיריית ירושלים
רוני גמזו בעיריית ירושלים
רוני גמזו בעיריית ירושלים
(צילום: אלכס גמבורג)
2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה במזרח ירושלים
מתחם בדיקות קורונה במזרח ירושלים
מתחם בדיקות קורונה במזרח ירושלים
(צילום: TPS)
שלום אייזנר, פרויקטור הקורונה בעירייה, טען שאחד הגורמים לתחלואה במזרח ירושלים הוא חתונות המוניות, והמליץ לגמזו לסגור את המעברים מהרשות הפלסטינית באזור: "אנחנו עושים מאמצי על, אבל בסוף לא מצליחים, כי על כל מאה מחלימים 300 נדבקים ממגעים באיו"ש".
אייזנר פירט על המלצותיו לקראת חגי תשרי: הקלה בקריטריונים לבדיקות, ולפינוי למלון של משפחות עם ילדים במצב ששני בני הזוג חולים. כמו כן הוא התייחס לחגים והמליץ על אישור תפילה לפי גודל בית הכנסת, תפילה בחוץ ללא מגבלת אנשים, תפילות בכותל עם רישום מראש והגבלת נוכחים כמו בחג השבועות, וחזרה ללימודים בישיבות באלול ללא יציאה עד יום כיפור.
מנכ"ל עיריית ירושלים איציק לארי התייחס לפעולות העירייה השונות ואמר כי" מיצינו את הפינוי למלונות, גם אנשים לא רוצים וגם זו ביורוקרטיה נוראית".
בישיבה הציגו נציגי העירייה נתונים בנוגע לקורונה. בימים האחרונים יש ירידה במספר החולים במגזר החרדי ובעירייה ייחסו זאת לפרויקט "אנשי חיל" שהחל בשתי שכונות - רמות והר נוף, בהן מונו "רכזי קורונה" לשוהים בבידוד ביתי - המסייעים לקטוע את שרשרת ההדבקה.
כל רכז אחראי על 50 חולים, ומציע שירותים כפינוי זבל, סידורים, קניות, דואר והבאת משחקים, כדי לסייע למבודדים לא לצאת מהבית. הפיילוט קיים בשכונת רמות ובהר נוף וימשיך גם בבית חנינא, שועפט, אבו תור, סילוואן ראס אל עמוד, נווה יעקב, הבוכרים רבתי ורוממה.
גמזו שיבח את עבודת העירייה, פיקוד העורף והמנהלים הקהילתיים: "הדרך שנקטתם היא הדרך הנכונה, אתם מכירים את השטח. אתם מצליחים למתן את התחלואה והיא עדיין גבוהה. כל עיר ברמת תחלואה כזו בעולם הייתה ננעלת, סגר, זו הייתה התשובה היחידה בכל מקום בעולם".
גמזו: "אנחנו לא מצליחים להשתלט על החקירות, ואני בונה על פיקוד העורף"
לאחר שגמזו אמר כי לנגד עיניו בתי החולים של העיר, ביקש ראש העיר סיוע לאלה השוכנים במזרח העיר: "מהיכרותי עם השטח הם מוכנים לשאת בנטל אבל צריכים עזרה מהמדינה ולא קיבלתי את זה עד עכשיו".
גמזו התחייב: "אם צריך עזרה לבית החולים אל מוקסד - אני אדאג לזה". עם זאת הוא הצביע על מערך החקירות האפידמיולוגיות ואמר: "אנחנו לא מצליחים להשתלט על החקירות, ואני בונה על פיקוד העורף מבלי לפגוע במשרד הבריאות, זה ייתן לנו קטיעות שחסר לנו אותם כדי להוריד את מקדם ההדבקה".