2 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
פיצוי כספי למשפחות? הפגנה להעלאת המודעות בירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
70 שנה אחרי הפרשה: הממשלה תדון היום (שני) בהסדר הכספי עבור המשפחות שעלו מתימן, המזרח והבלקן, שבמסגרתו יועברו 150 אלף שקל לכל משפחה שבנה נפטר מבלי שקיבלה מידע על כך בזמן אמת, ו-200 אלף לכל משפחה שהוועדה קבעה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של בנה.
לפי התנאים שסוכמו, משפחות רבות לא יוכלו לקבל את הפיצויים. מאז פרסום פרטי ההסדר, המשפחות שאיבדו את ילדיהן יוצאות נגדו ומבקשות שעוד לפני העברת הפיצוי הכספי, אותו כינו "לעג לרעש", המדינה צריכה להביע את הכרתה ולהתנצל בעוול שנעשה להן.
שושנה יוסף, שאחיה רפאל נעלם אחרי שאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה, אמרה ל-ynet כי ההחלטה העליבה אותה. "נעלבתי כששמעתי שרוצים לתת לנו כסף, הם רוצים לקבור את הפרשה הזו", אמרה. "אנחנו רוצים תשובות: מה קרה לו? איפה הוא? הכסף הזה לא שווה את הצער של אמא שלי ושלנו כל השנים האלה". לפני שנתיים, אמה של שושנה, יהודית, נפטרה אחרי שנים של ציפייה להיפגש עם בנה מחדש. "היא כל הזמן חיפשה אותו וייסרה את עצמה על כך שלא נלחמה לקחת אותו מבית החולים. היא חיכתה כל השנים שידפקו בדלת ויגידו שזאת טעות. אנחנו רוצים לדעת מה עלה בגורלו".
2 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
גם שרה דמתי טענה כי הפיצוי הוא לא מה שחשוב. "חשיפת האמת עדיפה על פיצוי כספי. זהו לעג לרש וסתימת פיות ללא התנצלות. בושה וכלימה לממשלות ישראל שעד כה לא השכילו להבין שהזעם והכאב המבעבע עובר מדור לדור", אמרה. גם יעל חן, שגורלו של דודה לא ידוע, סיפרה: "רועד לי הלב מלקרוא את זה. אני מבינה כמה משפחות מעולם לא דיווחו בגלל ההורים שלא רצו לפתוח את הפצע ואחים שלא ידעו איך לדווח. היום אנחנו רוצים לתקן את העוול ולהילחם על ההכרה".
נחמה צדקיהו הוסיפה: "מנסים להשתיק את הפרשה אז מחלקים כסף? שום כסף לא יפצה על האובדן הזה והנזק שנעשה, אצל הרבה משפחות ההורים כבר לא בחיים. יש דין ויש דיין - והם יתנו את הדין".
עמותת עמר"ם, שפועלת למען ההכרה בפרשה, אמרה כי החלטת הממשלה היא רק צעד חלקי שכלל לא מספק מענה ראוי וכולל למשפחות. אמנם גם בעמותה מאמינים שמדובר בצעד לקראת המשפחות, אך ההסדר לא כולל את המרכיב המשמעותי ביותר שהוא קבלת האחריות והתנצלות רשמית של המדינה. עוד ציינו כי ההחלטה התקבלה ללא דיאלוג עם המשפחות והעמותות שפועלות בנושא - וכי בלעדיו לא ייתכן תהליך של תיקון וריפוי.
הכשל המהותי, כך מסבירים בעמר"ם, הוא ההפרדה שנוצרה בין המשפחות שפנו לוועדות וזכאיות להגיש בקשה לפיצויים, לבין המשפחות שלא עשו כן מתום לב או מתוך חוסר אמון בממסד. בעמותה ציינו כי הוועדות הגבילו את הגישה למשפחות על רקע גילאי הילדים ושנים מסוימות שנקבעו מראש, כך שכמחצית מהמשפחות לא יקבלו את הפיצויים. "עמותת עמר"ם שבה ודורשת ממדינת ישראל לקחת אחריות על העוול הקשה שנגרם", אמרו בעמותה. "תהליך זה יכלול הכרה מצד המדינה והתנצלות בפני המשפחות, הקמת מערך סיוע לחיפוש נעדרים ואיחוד משפחות הכולל פתיחה מלאה של תיקים וארכיונים, הטמעת הפרשה בתוכנית הלימודים, הקמת אתר מחקר והנצחה, ניקוי שמו של הרב עוזי משולם ז"ל ומיסוד יום זיכרון ומודעות בלוח השנה".