הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התייחס בביקורו בארצות הברית לסוגיית שיתוף הפעולה עם האמריקנים מול האתגרים הביטחוניים שעמם מתמודדת ישראל באזור: "נמשיך לפעול יחד מול איומים משותפים במזרח התיכון", אמר אתמול (ב') כוכבי למארחיו בתום סיום שני ימי העבודה הראשונים של ביקורו.
כוכבי אמר עוד: "הברית האסטרטגית והצבאית עם ארצות הברית מהווה נדבך משמעותי ביותר בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין הצבאות הוא מכפיל כוח ואינטרס הדדי שהולך ומתחזק בשנים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
ביקורו הראשון של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי בארצות הברית
ביקורו הראשון של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי בארצות הברית
"שיתוף הפעולה הוא מכפיל כוח". רא"ל כוכבי בארה"ב עם הגנרל מילי
(צילום: AFP)
מוקדם יותר אתמול טען יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו כי שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד אמר למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי הממשלה מתחייבת למדיניות של "אין הפתעות" בנושא האיראני. לטענת נתניהו, התחייבות זו "פוגעת פגיעה חמורה בליבת הביטחון הלאומי שלנו", מאחר שלדבריו היא מעקרת אפשרות של ישראל לפעול מול איראן בלי לקבל את אישור ארה"ב.
"בלי להניד עפעף, ראש הממשלה בפועל יאיר לפיד ויתר על עיקרון מקודש של ביטחוננו ועצמאותנו", אמר נתניהו בישיבת סיעתו בכנסת. "במשך 15 שנותיי כראש ממשלת ישראל פעמים רבות התבקשתי על ידי האמריקנים לתת התחייבות כזאת. תמיד סירבתי.
"לפעמים עדכנתי אותם מראש על פעולות שבכוונתנו לעשות, פעמים רבות לא עדכנתי. אבל מעולם - מעולם - לא התחייבתי להודיע מראש על כל פעולותינו, שכן הודעה כזו מראש יכולה להזמין לחץ שלא לבצע אותן, או הדלפות לתקשורת שיסכלו את המבצעים הרגישים שלנו - ועל ידי כך להפקיע מידינו את חופש הפעולה מול איראן בעניינים קיומיים".
לפיד עצמו אמר בתגובה לטענות של נתניהו כי "החלק הראשון של המשפט לא נכון והחלק השני לא יהיה. אני מודה ליו"ר האופוזיציה על העצות. אנחנו נמשיך מכאן". שר הביטחון בני גנץ מתח ביקורת חריפה על נתניהו: "השימוש של ראש ממשלה לשעבר בשיחות אינטימיות עם בעלת בריתנו הקרובה ביותר לצרכים פוליטיים הוא מביך ומסוכן. כשר הביטחון של מדינת ישראל אני קובע שישראל תמשיך לשמור לעצמה את הזכות להגן על עצמה מול כל איום ובכל מקום".
הרמטכ"ל התקבל בביקור הראשון שלו בארה"ב בעידן ממשלת בנט-לפיד במשמר כבוד בפנטגון על ידי יו"ר המטות המשולבים, הגנרל מארק מילי, ולאחר מכן נפגש עם שר ההגנה לויד אוסטין.
הפגישות כללו פאנל מקצועי שבו השתתפו בכירים נוספים בצה"ל ובצבא ארה"ב, בנוסף לשורת סקירות מודיעיניות ומבצעיות.

לפי דובר צה"ל, "בפגישות נדונו סוגיות הנוגעות לאתגרים המשותפים של צבאות ארה"ב וישראל, בראשם איום הגרעין האיראני והתבססות האיראנים ברחבי המזרח התיכון".
בהתייחס לסוגיית הסכם הגרעין הנרקם מול איראן, נמסר כי "הרמטכ"ל הציג את הכשלים בהסכם הגרעין הנוכחי אשר מאפשרים לאיראן להתקדם בשנים הבאות באופן משמעותי בהיקף הצנטריפוגות ואיכותן ובכמות החומר המועשר ובאיכותו והדגיש את היעדר הפיקוח על תחום פיתוח הנשק הגרעיני.
"הרמטכ"ל עמד על הסכנה הטמונה בחזרה להסכם הגרעין המקורי והדגיש כי יש לעשות הכול על מנת למנוע מאיראן יכולות גרעיניות צבאיות".
עוד נמסר כי בפגישה עם האמריקנים נדונו גם התעצמות חיזבאללה במערכות נשק וטילים מדויקים והאתגרים והמענה בזירה הפלסטינית, בדגש על רצועת עזה. בנוסף, נמסר, הציג כוכבי למארחיו את עיקרי העשייה המבצעית, שיטות הפעולה הייחודיות וההישגים במבצע "שומר החומות".
פורסם לראשונה: 21:23, 21.06.21