5 צפייה בגלריה
חדר כושר בריכה הגבלות
חדר כושר בריכה הגבלות
המפעילים מודאגים מחזרת ההגבלות
(צילום: בראל אפרים, נדב אבס )
בעלים ומנהלים של מכוני כושר ובריכות ברחבי הארץ, כמו מפעילים ועובדים שלהם, עקבו לאורך היום (ב') בציפייה ובדאגה לתוצאות הדיון בוועדת הקורונה של הכנסת, שלפחות בשלב זה החריגו אותם מצו הבריאות ואפשרו להם להמשיך לעבוד, חרף הסכנה מתחלואה בנגיף.
אסף בן חיים, מנכ"ל חברת "חופש, נופש וספורט" המונה 13 בריכות ומועדוני ספורט, סיפר כי "לצפות בזה זה היה פשוט בזיון אחד גדול. היו אפס נדבקים בבריכות והם לא הביאו שום נתונים רלוונטיים שמצדיקים לסגור אותנו. אני שמח שעם ביצים גדולות יו"ר הוועדה החליטה לפתוח מחדש את הבריכות".
כחבר הנהלת ארגון מועדוני הספורט ובריכות השחייה, טוען בן חיים ששר הספורט חילי טרופר לא נלחם עבורם: "הוא נרדם בשמירה. במקום שיגיד שגם את הבריכות שחייה, כמו המלונות, אי אפשר לסגור, כמו ששר התיירות נלחם ושרת התחבורה נלחמה על האוטובוסים, הוא ישב שם ושתק".
5 צפייה בגלריה
אסף בן חיים, מנכ"ל חופש נופש וספורט
אסף בן חיים, מנכ"ל חופש נופש וספורט
אסף בן חיים. "השר חילי טרופר נרדם בשמירה"
לדבריו, הקלות שבה מתקבלות ההחלטות אם לסגור או לפתוח, פוגעת בהם קשות: "זה גורם ללקוחות לאבד אמון, פותחים וסוגרים אותנו כל שני וחמישי. הציבור מבין שכל יום אפשר לסגור אותנו בהינף יד. איזה לקוח ירצה לבוא לעשות מנוי לשנה?".
ההחלטה שהתקבלה בוועדת הקורונה בכנסת אינה סופית, ויו"ר ארגון מנהלי בריכות השחייה, ניר עוז, אמר ל-ynet שהוא חושש: "נראה שבוועדה מקבלים החלטות באופן שערורייתי ושרירותי. היום שמעתי שחושבים לסגור את הבריכות המקורות. זה הפוך על הפוך. הן מיועדות לשחייה, עם מסלולים, עם בקרה על מי שנכנס, זו לרוב אוכלוסייה מבוגרת שזקוקה לזה. מדובר באנשים שלא מבינים מה קורה בשטח".
בהתייחס לתמונה שבה נראו הרוחצים הרבים בבריכה במלון בתל אביב בסמוך לבריכת גורדון הסגורה אמר עוז: "זה משגע אותי לראות אנשים יושבים על שפת הבריכה, בלי בקרה. זה לא קורה אצלנו".

"לא הייתה הדבקה מאסיבית בחדרי כושר"

חיים פרנקל, הבעלים של רשת חדרי הכושר "ספייס", טוען שההחלטה לפתוח התקבלה חרף לחצים רבים מצד בעלי המקצוע במשרד הבריאות להשאירם סגורים: "אנחנו כמו שעירים לעזאזל בימים אלה. מועדני הכושר נמצאים בחללים גדולים ויש מנקים בכל שעות היום".
5 צפייה בגלריה
חיים פרנקל בעלי רשת חדרי כושר ספייס
חיים פרנקל בעלי רשת חדרי כושר ספייס
חיים פרנקל. "מודאג מהסנקציות"
(צילום: עידו ארז, שחר גולדשטיין)
גם תחת ההוראה לסגור את חדרי הכושר, היו כאלה שנשארו פתוחים כאות מחאה וספגו דו"חות רבים. "בחלק מהסניפים נשארנו פתוחים, קיבלנו עשרות קנסות וברגע שביטלו את הצו נאמר לנו שהקנסות יבוטלו", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
יובל ליבלינג, מנכ"ל רשת הכושר פרופיט
יובל ליבלינג, מנכ"ל רשת הכושר פרופיט
ליבלינג. "העלייה בתחלואה - לא מאיתנו"
(צילום: קונספט)
כעת מה שמטריד את פרנקל הוא שיערימו קשיים נוספים על הענף: "יש גורמים בממשלה שלא שמחים מההחלטה וכבר בימים הקרובים יפעלו בסנקציות נוספות על תחום הכושר. מדובר במלחמת אגו. אין הוכחות שמכוני הכושר מידבקים. סגירה נוספת תהיה פשוט החלטה עבור מישהו שזה מפריע לו באופן אישי".
גם לדבריו של יובל ליבלינג, מנכ"ל רשת הכושר "פרופיט", ההחלטה על סגירת חדרי הכושר לא הייתה מבוססת על נתוני הדבקה: "אנחנו פועלים לפי התו הסגול, מקפידים על מרחק פיזי ועל עטיית מסכות באזורים המשותפים. מרגע שפתחו אותנו אחרי הסגירה של החודשיים לא הייתה עלייה מסיבית במספר הנדבקים. העלייה הייתה כשפתחו את יתר המשק".

ליבלינג הורה לסניפי הרשת לפתוח כבר היום את הדלתות למתאמנים, עם אישור הוועדה: "נערכנו לפתיחה מהרגע להרגע. חוסר היציבות הזה פוגע לא רק בנו, הוא פוגע במתאמנים שלנו. זה מבלבל את כולם ויש תחושה שקבלת ההחלטות היא פשוט לא מקצועית".
מוקדם יותר היום, נזכיר, אישרה ועדת הקורונה את פתיחת חדרי הכושר והבריכות הציבוריות - בניגוד לעמדת ראש הממשלה ושר הבריאות, שהודיעו דקות קודם לכן כי חדרי הכושר ייסגרו ורק הבריכות הלא-מקורות ייפתחו. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון, הצביעה בניגוד לעמדת הליכוד - והמפלגה דרשה להדיחה.
החלטת ועדת הקורונה ביטלה את ההגבלות על פתיחת חדרי הכושר והבריכות שהטילה הממשלה בשבוע שעבר. בסמוך לשעה 16:00 התכנסה שוב הוועדה כדי לקיים הצבעה חוזרת (רביזיה), אך ההחלטה לא השתנתה. יש לציין כי המשמעות היא שכל הדו"חות שקיבלו הבריכות וחדרי הכושר שהמשיכו בפעילות מאז החלטת הממשלה יבוטלו.
5 צפייה בגלריה
מיקי זוהר מתפרץ על יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה
מיקי זוהר מתפרץ על יפעת שאשא ביטון בוועדת הקורונה
ח"כ שאשא-ביטון עם ח"כ זוהר. חברת הליכוד הצביעה נגד מפלגתה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מלבד יו"ר הוועדה שאשא-ביטון, גם חברי כחול לבן תמכו בפתיחה המחודשת של חדרי הכושר והבריכות. יו"ר הקואליציה מיקי זוהר דרש בתגובה להדיח את שאשא-ביטון מראשות הוועדה, מאחר שהצביעה נגד עמדת ראש הממשלה. "נדיח אותך", אמר לה זוהר עם יציאתה מהאולם. "נגמר הסיפור שלך עם הוועדה. את גמרת את הסיפור". לאחר מכן הגיש זוהר ליו"ר ועדת הכנסת איתן גינזבורג בכחול לבן בקשה להחליף את שאשא-ביטון.
שאשא-ביטון עצמה כתבה בטוויטר לאחר ההצבעה בוועדה: "ניהלנו ישיבות ארוכות ומעמיקות, שבמהלכן הגיעו להשמיע את דעתם מומחים שונים ומגוונים. בתום הדיונים קיבלתי את ההחלטה המאוזנת עבור הציבור. החלטה שמחד שומרת על בריאות הציבור ומאידך מקיימת את החובה להבטיח פעילות כלכלית רציפה ככל שניתן. שני המשברים מנוהלים במקביל, ולכן חשוב היה ללמוד, להקשיב ולשאול שאלות, במטרה להגיע להחלטה הנכונה ביותר שנותנת את המענה המיטבי בשני המישורים".
לדברי שאשא-ביטון, "בפני הוועדה הוצגו נתונים ברורים על אי תחלואה בבריכות. גם בנוגע לחדרי הכושר אין עדות לכך שהם מוקדי התפרצות וישנו גם תו סגול מחמיר וברור שיימנע הידבקות. נוסיף לכך ששחייה ואימון חיוניים לבריאותם הנפשית והפיזית של אנשים רבים. זאת והחשיבות הכלכלית של הפעלתם כפי שהוצגו בוועדה, חיזקו אותי בדעתי שסגירת חדרי הכושר והבריכות כמקשה אחת היא טעות".