לקשיים הרבים שאוכלוסיית הגיל השלישי בישראל חווה בימים אלה - ימי משבר הקורונה - מצטרף נתון שלפיו הוכפל מספר מקרי הנפילות בבתי הקשישים שגרים לבדם לעומת שנה שעברה. אף שלא כל הפציעות שנגרמות בשל כך הן חמורות, העובדה שהם מצויים לבדם עלולה אף לסכן את חייהם.
מנתוני ארגון "יד שרה" עולה כי בתשעת "חודשי הקורונה" האחרונים נרשמו יותר מ-2,800 מקרי חירום רפואי והצלת חיים, בהם יותר מ-1,800 מקרים של נפילות. בחודש אוקטובר לבדו נרשמו 190 נפילות, 51 מהן בשבוע וחצי האחרונים. בשנה שעברה, לשם השוואה, דווח על קצת יותר מאלף אירועי נפילות.
"יוסף נפל כמה פעמים", סיפרה היום (חמישי) אשתו, שרה רהב, בשיחה עם אולפן ynet. "ניסיתי להרים אותו וסבלתי נורא. מי שחווה את זה מבין על מה אני מדברת". שרה, החוששת שיוסף ייפול בזמן שהוא לבד בבית, ציינה כי ניסתה להשיג עבורו לחצן מצוקה, אבל "המחיר בשמיים". לדבריה, "חשוב שיהיה לחצן כזה לכל אחד שגר לבדו והוא בגיל השלישי".
2 צפייה בגלריה
שרה ויוסף רהב
שרה ויוסף רהב
"מי שחווה את זה מבין". שרה ויוסף רהב
(צילום: חגי דקל)
בדיוק בנושא זה, ביד שרה יוצאים בימים אלה במבצע קול קורא הפונה לאוכלוסיית הקשישים שגילם הוא מעל 70 וילדיהם אינם גרים בסביבתם, ומציע להם זכאות לחיבור לחיישן המצוקה ולמוקד המצוקה של הארגון - ללא עלות.
2 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שר הרווחה איציק שמולי. "שכל קשיש יידע שדואגים לו"
(צילום: אבי מועלם)
"לצערי אנחנו נחשפים מדי יום למקרים מזעזעים שבהם אזרחים ותיקים נמצאים מתים בביתם מבלי שאף אחד ישים לב", אמר מייסד יד שרה, הרב אורי לופוליאנסקי. "רבים אחרים נופלים מדי יום בביתם, נחבלים ונפצעים, בלי שיהיה מי שיגיש להם עזרה באותם רגעים גורליים. עם פרוץ הקורונה, הריחוק החברתי רק החריף ואזרחים ותיקים רבים נותרו מנותקים מהמשפחות שלהם ומהעולם שבחוץ".
שר העבודה והרווחה איציק שמולי התייחס לדברים: "כל קשיש במדינת ישראל צריך לדעת שבתקופה קשה זו יש מי שידאג לכל מחסורו. מול האתגר האדיר של הקורונה, החובה שלנו היא לוודא שאף ישראלי לא יישאר מאחור ובוודאי שלא האוכלוסייה המבוגרת".
"משרד העבודה והרווחה בראשותי מוביל תוכנית לאומית חסרת תקדים בהיקפה לטובת האזרחים הוותיקים בקהילה ובבתי האבות, שבמסגרתה ללחצני המצוקה המחוברים למוקד של יד שרה יש חשיבות קריטית בשמירה על חייהם ברגעים הקשים ביותר", הוסיף השר.