6 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
מעלה אדומים
(צילום: רויטרס)
ראשי המתנחלים בירכו היום (רביעי) את ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ על המהלך שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" להכשרת 1,700 יחידות דיור בערים וביישובים שביהודה ושומרון. כך למשל, יו"ר מועצת יש"ע וראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, אמר כי הסדרת הבתים "חשובה מאין כמותה", והוסיף כי היא מהווה "תחילת הדרך להשגת השוואה זכויות בין כל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן לשאר חלקי הארץ".
6 צפייה בגלריה
דוד אלחייני
דוד אלחייני
"עבודה חשובה". אלחייני
(צילום: גיל יוחנן )
6 צפייה בגלריה
"ההתנחלויות הפכו לקונצנזוס בעם". עודד רביבי
"ההתנחלויות הפכו לקונצנזוס בעם". עודד רביבי
"ההתנחלויות הפכו לקונצנזוס בעם". עודד רביבי
לדברי אלחייני, "מדובר בבתים אשר נרכשו בתום לב על-ידי אנשים אוהבי הארץ, אשר באו לשם מתוך תחושת שליחות ויש לנהוג בהם בהיגיון". הוא הוסיף: "אני מודה לשר הביטחון בני גנץ ולשר מיכאל ביטון על עבודתם החשובה בנושא. עם זאת, חשוב לומר כי ישנה בעיה של כוח אדם במנהל האזרחי שיכולה לעכב את קידום הנושא. יש להגיע לפתרון בהקדם כדי שהסדרת הבתים תוכל להתקדם כמצופה".
ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, טען כי "ההחלטה של שרי כחול לבן לפעול להכשרת כ-1,700 בתים ביהודה ושומרון ולפעול על פי המלצות היועמ"ש מנדלבליט - עוד לפני שהוצע חוק ההסדרה - מלמדת שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הפכה לקונצנזוס בעם. יחד עם זאת, מדובר בפלסטר או אולי גבס לשבר. אני מברך את השרים גנץ וביטון על הצעד ובטוח שהם יתגברו את כוח האדם הנדרש למימוש ההחלטה".
ראש מועצת בית אל, שי אלון, אמר כי "הפרסום על ההכשרה הצפויה של בתים שנקנו על-ידי אנשים טובים בתום לב הוא בשורה משמחת ומהלך ראוי שהיה צריך להיעשות לפני זמן רב. מדובר בעוד צעד בדרך להסדרה מלאה של ההתיישבות ביו"ש. אני מברך את השר מיכאל ביטון על קידום הנושא ויש לקוות כי הדבר אכן יקרום עור וגידים וימצאו האנשים המקצועיים הנכונים לבצע את המהלך בהקדם האפשרי".
6 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ
הצטרף למברכים. סמוטריץ'
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
יושבי ראש שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת חיים כץ מהליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה, אמרו כי "אנו מברכים את השרים גנץ ומיכאל ביטון על החלטתם להסדיר את יחידות דיור בהתיישבות הוותיקה ביהודה ושומרון. יש לוודא גם את הסדרת ההתיישבות הצעירה, בטווח הזמן המידי. תושבי יהודה ושומרון רואיים למלוא הזכויות, כמו כל אזרחי מדינת ישראל".
מנגד, בשמאל ביקרו את גנץ וביטון וטענו כי מדובר ב"יישום מדיניות של מתנחלים משיחיים". לטענת שלום עכשיו, "גנץ מתגייס לנוער הגבעות ומבצע מחטף בחסות ימי הדמדומים של ממשל טראמפ. מי שבגד בבוחריו בוגד גם בערכיו ומכשיר גזל אדמות ובנייה לא חוקית שמרחיקים את הסיכוי לשלום. אין קו אדום שהאיש לא מוכן לחצות בניסיון לזכות בנקודות בקרבות הפנימיים בממשלה הרעה הזאת. מצער לראות איך במקום לסייע לרוב אזרחי המדינה בשיאו של משבר, מי שנכנס תחת האלונקה עוקף את נתניהו מימין".

כך יוכשרו הבתים

מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet כי במשרד הביטחון עמלים כבר שבועות ארוכים על מהלך דרמטי שבסופו יוכשרו 1,700 יחידות דיור בהתנחלויות. היחידות כבר עומדות על שטחים שניתן, בקלות יחסית, להכשיר משפטית: אדמות מדינה או אדמות סקר שמעמדן החוקי נמצא בתהליך הסדרה, ולא קרקעות פלסטיניות פרטיות.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
גם ניסנקורן שותף. גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
הצוות שעוסק בהכשרת המהלך הורכב במשרדו של השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון, והוא כולל בין היתר יועצים משפטיים ממשרדי הביטחון והמשפטים ומהמנהל האזרחי, ואת יועצו של גנץ לענייני התיישבות אבי רואה.
מדובר על בתים בנויים שניתן להכשירם כחוקיים בהפעלת סעיף משפטי המכונה "תקנת השוק" וללא כל צורך בחקיקה. השימוש בסעיף מאפשר לרוכש לקבל את הבעלות על הנכס אם הוכח כי רכישתו נעשתה בתום לב.
הרעיון להכשרת הבתים תוך שימוש בסעיף "תקנת השוק" כבר עלה בעבר בכמה הזדמנויות ונעשו ניסיונות לקדמו, אך הן נבלמו. במהלך השנים עשתה המדינה שימוש בסעיף והכשירה דרכו כמה מבנים במקרים בודדים בקרית ארבע, ברקן, נילי וביישובים נוספים.
6 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון
מיכאל ביטון
הצוות מגבש רשימת ערים שבהן יתחיל המהלך בחודשים הקרובים. ביטון
(צילום: אלי סגל )
במתווה הנוכחי מדובר על מהלך יזום של המדינה שתכשיר כאמור יחידות דיור רבות על ידי מנגנון משפטי המיועד לכך. הצוות הנוכחי שעוסק במיפוי השטח והבתים גובש בחודש יוני בליווי שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסקורן, השר מיכאל ביטון והיועמ"ש אביחי מנדלבליט.
בימים אלה מגבש הצוות רשימת ערים בהן צפוי המהלך להתחיל כבר בחודשים הקרובים. כפי שנודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות", ברשימה יכללו בין היתר ביתר עילית, מודיעין עילית, מעלה אדומים, אריאל, יצהר, עטרת, חלמיש, אדורה ועותניאל.
"מדובר בתיקון עוול של שנים", אמר גורם בכיר במשרד הביטחון. "המשפחות הללו שבנו את ביתן כחוק על אדמות מדינה ולא על קרקעות פרטיות לא יכלו לרשום את נכסן כמו כל אזרח במדינה וחיו עם סכנת פינוי תמידית. המהלך נתקע במשך שנים אבל הצלחנו להוציא אותו לפועל. זו המגמה, מה שכחוק יוסדר".