ארגון חיזבאללה הודיע אתמול (שישי) כי החליט להגיש תביעות דיבה נגד חבר פרלמנט לבנוני לשעבר ונגד אתר המזוהה עם מפלגה לבנונית נוצרית, שהטילו את האחריות לפיצוץ האדיר בנמל ביירות באוגוסט השנה על ארגון הטרור השיעי.
7 צפייה בגלריה
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
הריסות  פיצוץ נמל ביירות לבנון
נמל ביירות אחרי הפיצוץ. אין ממצאים לחקירה
(צילום: AFP)
איבראהים מוסאווי, חבר פרלמנט לבנוני מטעם חיזבאללה, אמר שההאשמות שהוטחו בארגון על-ידי חבר הפרלמנט לשעבר פארס סעיד ובאתר מפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, היו מטעות. מוסאווי טען במסיבת עיתונאים שקיים מחוץ לבית משפט בלבנון כי ההאשמות נגד הארגון עלולות להוביל לקרע חברתי בלבנון, בזמן שארה"ב מפעילה לחץ כבד על חיזבאללה ובעלי בריתו.
"כשהדאגה המרכזית, הלחם והמים של הממשל האמריקני, הם לרדוף אחרי חיזבאללה ולנסות להפעיל לחץ על ממשלות באמצעות הכנסתן לרשימת התומכות בטרור, אפשר להבין שיש כלים לעשות זאת מבפנים ומבחוץ", האשים מוסאווי. הוא הוסיף כי הוא מתכנן לתבוע גם את בהאא אל-חרירי, בנו של ראש הממשלה הלבנוני המנוח רפיק אל-חרירי שנרצח ב-2005. חרירי הבן חי מחוץ ללבנון בימים אלו. אל-חרירי הבן אמר ימים ספורים לאחר הפיצוץ כי "כולם בביירות יודעים שחיזבאללה שולט בנמל הימי ובנמל התעופה. לא מתקבל על הדעת שהרשויות לא ידעו שאמוניום חנקתי אוחסן במחסן שם".
7 צפייה בגלריה
איבראהים מוסאווי חבר פרלמנט חיזבאללה לבנון פיצוץ ב נמל ביירות תביעה)
איבראהים מוסאווי חבר פרלמנט חיזבאללה לבנון פיצוץ ב נמל ביירות תביעה)
גם בנו של רפיק אל-חרירי על הכוונת. מוסאווי
(צילום: AP)
חיזבאללה מתבסס בתביעתו נגד סעיד על ציוץ שלו מחודש ספטמבר האחרון, שבו נכתב כי נשק של חיזבאללה שאוחסן בנמל היה הסיבה לפיצוץ. סעיד עצמו אמר שטרם קיבל את פרטי התביעה שהחליט חיזבאללה להגיש נגדו, וציין כי סנגוריו יבחנו אותה בהמשך.
הפיצוץ בנמל ביירות, שאירע ב-4 באוגוסט השנה, נגרם כתוצאה מקרוב ל-3,000 טונות של אמוניום חנקתי, חומר נפיץ שמשמש בדרך כלל לדישון. החומר אוחסן באופן לא-בטיחותי במחסן בנמל ביירות במשך שש שנים. יותר מ-200 בני אדם נהרגו בפיצוץ, שהוביל גם לפציעתם של יותר מ-6,000 בני אדם ולהרס נרחב בשכונות הבירה הלבנונית.
7 צפייה בגלריה
לבנון פיצוץ ב נמל ביירות תביעה חיזבאללה מחאה של משפחות ה קורבנות
לבנון פיצוץ ב נמל ביירות תביעה חיזבאללה מחאה של משפחות ה קורבנות
מפגינים בלבנון. המשפחות רוצות צדק וחקירה בינלאומית
(צילום: EPA)
חיזבאללה ספג האשמות מצד היריבים הפוליטיים שלו וגם מצד אזרחים, שטענו כי הוא זה שהיה אחראי לאחסון החומר הכימי בנמל. הארגון מחזיק לפי הערכות בתחמושת מסוגים שונים בחלקים שונים ברחבי לבנון. חסן נסראללה, מנהיג חיזבאללה, דחה את הטענות כי ארגונו היה אחראי לחומרים שאוחסנו בנמל. עד היום לא הוצגה כל הוכחה שקושרת את חיזבאללה לחומרים שהתפוצצו.
לצד זאת, ארבעה חודשים מאז הפיצוץ, החקירה שנפתחה בנושא עדיין לא הציגה מסקנות או הסברים למה שהתרחש בביירות באוגוסט האחרון. האחריות לא הוטלה על אף בכיר בממשלת לבנון או על בכירים לשעבר, ומשפחות הקורבנות קראו לפתוח בחקירה בינלאומית, מאחר שרציחות ואירועים אלימים בדרך כלל לא מסתיימים בהבאת המעורבים לדין בלבנון. לפי מסמכים רשמיים שהופצו לאחר הפיצוץ, רשות הנמלים הלבנונית, הרשויות הביטחוניות הלבנוניות וגם ההנהגה הפוליטית ידעו על הכימיקלים הנפיצים שאוחסנו בנמל, שבו לפי דיווחים בלבנון, אירעו פרשיות שחיתות.
אתמול התכנסו משפחות הקורבנות בנמל במסגרת מחאה לציון ארבעה חודשים לפיצוץ. בני המשפחות נשאו תמונות של יקיריהן במקום, וקראו לעשות צדק, לחקור את בכירי המדינה ובהמשך גם להביאם לדין. מפגינה בנמל כינתה את הפיצוץ "פשע נגד האנושות", ואמרה שלאף גורם לבנוני לא צריכה להיות חסינות מהעמדה לדין בפרשה.