השופטת השמרנית איימי קוני בארט, המועמדת של דונלד טראמפ לבית המשפט העליון, הגיעה אתמול (ג') לשימוע שני מתוך ארבעה בסנאט לקראת ההצבעה על מינויה בסוף החודש. בשימוע התחמקה בארט משאלות שעסקו ביחס שלה לפסיקות מרכזיות של בית המשפט העליון - בראשן אישור הפלות ונישואי גאים.
לאור הרוב הרפובליקני בסנאט - 53 סנאטורים מול 47 לדמוקרטים - אישור המינוי של בארט בסנאט הוא כמעט ודאי. אם בארט אכן תצטרף לבית המשפט העליון הרוב השמרני בבית המשפט יגדל ל-6 שופטים מול 3 שופטים ליברלים בלבד. בארט, נזכיר, הוצגה כמועמדת של טראמפ במקום השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג שהלכה לעולמה בחודש שעבר.
5 צפייה בגלריה
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
איימי קוני בארט בשימוע השני בסנאט
(צילום: gettyimages)
בשימוע בוועדת המשפט השיבה השופטת השמרנית בת ה-48 לשאלות סנאטורים. לבארט הייתה הזדמנות להגיב לטענות הדמוקרטים, שמתנגדים למינוי שופטת לעליון סמוך למועד הבחירות לנשיאות, ומזהירים שהיא מעמידה בסכנה את חוק "אובמה קר" - תוכנית ביטוח הבריאות של הנשיא לשעבר ברק אובמה.
טראמפ הפציר בסנאט לאשר את מינויה של בארט לפני הבחירות ב-3 בנובמבר. טראמפ אמר בין השאר שהוא רוצה לאשר את מינויה כי להערכתו הקרב על הבית הלבן יוכרע בבית המשפט העליון. הנשיא הרפובליקני מזהיר בחודשים האחרונים מ"הונאה דמוקרטית" בבחירות, באמצעות ההצבעות בדואר.
בארט סירבה לומר אם כשתהיה בעליון היא תימנע מטיפול במקרים שקשורים לבחירות. השופטת השמרנית הדגישה שאיש בבית הלבן לא דרש התחייבות שהיא תפסוק לגבי נושא שקשור לבחירות או לגבי נושא אחר. "זו תהיה הפרה בוטה של עצמאות מערכת המשפט", הבהירה בשימוע בסנאט.
בארט סירבה לומר אם היא תשקול להימנע – כפי שהדמוקרטים מבקשים – מדיון של העליון בנוגע לביטול "אובמה קר", שייערך שבוע אחרי הבחירות. טראמפ ומדינות בשליטת הרפובליקנים פנו לבית המשפט בבקשה לבטל את החוק. "אין לי יחס עוין לחוק", אמרה. בארט הוסיפה שהבית הלבן לא רצה שתבטיח שהיא תצביע בעד ביטול החוק. "לעולם לא התבקשתי לעשות זאת – ואם הייתי מתבקשת, זו הייתה שיחה קצרה", אמרה.
5 צפייה בגלריה
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
(צילום: רויטרס)
כמו מועמדים קודמים לעליון בארט העדיפה להתחמק משאלות על סוגיות מהותיות שעשויות להגיע לבית המשפט. תומכי ההפלות בארה"ב חוששים שבארט, קתולית אדוקה שהביעה התנגדות להפלות, תצביע בעד ביטול הפסיקה המפורסמת "רוד נגד ווייד" משנת 1973, שהובילה לאישור הפלות ברחבי ארה"ב. מתנגדי ההפלות תולים תקוות בשופטת השמרנית.
כשהשופטת נשאלה על הפסיקה הזאת היא השיבה שתשקול את שלל הגורמים שבאים בחשבון כשהשופטים בוחנים אם לבטל החלטה תקדימית. "אני מבטיחה לעשות את זה לגבי כל נושא שעולה, הפלות או כל נושא אחר. אני אפעל בהתאם לחוק", אמרה.
5 צפייה בגלריה
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
השופטת איימי קוני בארט שימוע ב סנאט מועמדת לבית המשפט העליון ארה"ב
(צילום: gettyimages)
הסנאטורית דיאן פיינסטיין, הדמוקרטית הבכירה בוועדת המשפט, שאלה את בארט אם היא מסכימה עם עמדתו של מי שהיה המנטור שלה - השופט השמרן המנוח אנטונין סקאליה - שטען שהפסיקה התקדימית בנושא ההפלות הייתה שגויה ולכן צריך לבטל אותה. בארט סירבה לענות. "אין לי שום אג'נדה", אמרה בארט. פיינסטיין השיבה: "מדכא לא לקבל תשובה ישירה על משהו שיש לו השפעה גדולה על יותר ממחצית האוכלוסיה במדינה הזאת - נשים".
פיינסטיין הקשתה שוב ושאלה את בארט אם היא מסכימה עם סקאליה שהפסיקה של בית המשפט העליון ב-2015 – שאישרה נישואים גאים ברחבי ארה"ב – הייתה טעות. "אין לי אג'נדה", השיבה. "מעולם לא הפליתי על בסיס העדפה מינית ולעולם לא אפלה על בסיס העדפה מינית".
בארט הסבירה את החלטתה שלא לומר את דעתה לגבי הסוגיות שעליהן נשאלה ואמרה: "שופטים לא יכולים לקום בוקר אחד ולומר: 'יש לי אג'נדה. אני אוהב נשק, אני שונא נשק, אני אוהב הפלות, אני שונא הפלות', ואז להתנהל כמו מלכה ולכפות על הרצון שלהם על העולם. זה לא החוק של איימי. זה החוק של העם האמריקני".
כשנשאלה על ג'ורג' פלויד, העצור השחור שמותו הוביל להפגנות ענק ברחבי ארה"ב, השיבה בארט שעבור משפחתה מדובר בנושא "אישי מאוד" - מכיוון ששניים משבעת ילדיה הם שחורים מאומצים מהאיטי. בארט אמרה שהיא ואחת הבנות שלה, ויויאן, פרצו בבכי כשצפו בתיעוד מעצרו האלים של פלויד. בארט אמרה שהגזענות ברחבי ארה"ב נמשכת, אך סירבה לומר אם לדעתה מדובר בגזענות מערכתית ואיך יש לטפל בבעיה.
בשעה שהדמוקרטים מתמקדים באיום שמהווה בארט על "אובמה קר" בשיאה של מגפת הקורונה, ובדעותיה על הפלות ונישואי גאים, הרפובליקנים מנסים להאשים את הדמוקרטים במתקפה נגד בארט הקתולית מסיבות דתיות. הסנאטור לינדזי גרהאם, היו"ר הרפובליקני של ועדת המשפט, שאל את בארט אם כשתפסוק בבית המשפט העליון היא תצליח "לשים בצד" את האמונות הדתיות שלה. בארט, שכיום מכהנת כשופטת בבית משפט פדרלי לערעורים, השיבה: "אני יכולה. עשיתי את זה, ואעשה".
הנשיא טראמפ מאמין שאישור המינוי של בארט יסייע לו במירוץ מול ג'ו ביידן, בצל הפיגור בסקרים. טראמפ יצא ביום שני לפלורידה, השתתף בעצרת בחירות ונאם בפני אלפים. זה היה אירוע הבחירות הראשון שלו מחוץ לבית הלבן מאז שאובחן כחולה קורונה ואושפז לשלושה ימים. בימים הקרובים יגיע טראמפ לעצרות בפנסילבניה, אייווה וצפון קרוליינה.
פורסם לראשונה: 22:00, 13.10.20