5 צפייה בגלריה
דרור דיקר, אייבי מוזס
דרור דיקר, אייבי מוזס
ד"ר דרור דיקר ואייבי מוזס. ישיאו משואה
(צילום: שמוליק שליש)
יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה, אייבי מוזס, ומנהל מחלקת הקורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה, ד"ר דרור דיקר, נבחרו להשיא משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות הקרוב. כך הודיעו היום (ב') שרת התחבורה מירי רגב ושר התרבות חילי טרופר.
בהמשך להחלטת השרים הממונים - הנושא של יום העצמאות ה-73 הוא "אחווה ישראלית", ובטקס בהר הרצל תעניק מדינת ישראל כבוד ותצדיע לאזרחים ולאזרחיות שפועלים לטיפוח החוסן החברתי במדינה ולהעמקת המשותף והמאחד.
אייבי מוזס (71), תושב אלפי מנשה, אלמן והורה שכול, הוא אחד ממקימי ארגון נפגעי פעולות איבה ומכהן בהתנדבות כיו"ר שלו. במשך 30 שנה הוא פועל למען שיקומם ורווחתם של נפגעי פעולות האיבה ומשפחותיהם, לצד פעילות הארגון להנצחת החללים.
מוזס עצמו נפגע ב-1987 מבקבוק תבערה שנזרק לעבר רכבו, בפיגוע שבו נרצחו אשתו עופרה, שהייתה בהיריון מתקדם, ובנו טל שהיה בן 5. מוזס ניצל והצליח להציל גם שניים מילדיו, שנפצעו קשה. גם הוא עצמו נפצע קשה וסובל מכוויות בכל חלקי גופו.
הארגון שהקים מוזס הוא א-פוליטי, והוא מאגד בתוכו אלפי משפחות שכולות, אלמנות, יתומים ונכים, שהוכרו על ידי מדינת ישראל כנפגעי פעולות איבה. ב-1998 זכה הארגון בהכרה ממשלתית כארגון היציג הבלעדי של נפגעי פעולות איבה. הארגון חרט על דגלו לפעול למען רווחת הנפגעים וליישום זכויותיהם מול הביטוח הלאומי.
5 צפייה בגלריה
איבד את אשתו ובנו בפיגוע טרור. מוזס ואשתו עופרה
איבד את אשתו ובנו בפיגוע טרור. מוזס ואשתו עופרה
איבד את אשתו ובנו בפיגוע טרור. מוזס ואשתו עופרה
(צילום: אלבום משפחה)
במהלך משבר הקורונה פעל מוזס לסייע למשפחות החברות בארגון בסלי מזון, במימוש זכויותיהם, בסיוע משפטי, נפשי ועוד. בנוסף, הוא הוביל מאבק להקמת היכל הנצחה ממלכתי לזכר נפגעי פעולות האיבה בהר הרצל.
"זה כל כך מרגש, אין לי מילים", אמר מוזס בשיחה עם השרים רגב וטרופר לאחר שהודיעו לו על בחירתו. "כשנולדו לי התאומים צעקתי בבית חולים צעקה גדולה: 'ניצחתי את הטרור', כי המחבל המנוול רצה לרצוח את כל המשפחה. הוא אומנם גדע ענף מהעץ של משפחת מוזס, אבל הנה גדלו שני ענפים חדשים ויש המשך למשפחה".
בשיחה עם ynet לא הצליח מוזס לעצור את הדמעות: "הייתי במשרדי הארגון, כי אלו הימים שבהם אנחנו מתכוננים לטקסים של יום הזיכרון ויום העצמאות. לפתע צלצל הטלפון, וכשמירי רגב בישרה לי שהיא שמעה וקראה על פועלי בארגון, ולכן המליצו עליי להדליק משואה - זה תפס אותי בהלם גמור".
5 צפייה בגלריה
אייבי מוזס
אייבי מוזס
"זה תפס אותי בהלם גמור". מוזס
(צילום: יובל חן)
"זו ממש הפתעה, לא דמיינתי דבר כזה, מיד הזלתי דמעות", המשיך מוזס. "חשבתי על עופרה רעייתי שנשרפה לי מול העיניים, ועל בני טל שלא שרד את הפיגוע. זה מאוד מרגש, וזה כבוד גדול עבור כל אותם המשפחות השכולות.
"אני חושב שבזמן שאדליק את המשואה אחשוב על כל אותם חללים ונרצחים בפעולות האיבה שהכרתי את בני משפחותיהם. כשקיבלנו את ההכרה מהמדינה ב-1998, לא חלמתי אז שיתווספו כל כך הרבה משפחות עד היום. הפעילות בארגון היא בהתנדבות מלאה, והיא המעט שאני יכול לעשות עבור אלו שאיבדו את יקיריהם. אני מודה למי שבחר בי, זהו כבוד גדול מאוד".
ראש מועצת אלפי מנשה, שי רוזנצוויג, בירך את מוזס על בחירתו: "כבר עשרות שנים שאייבי מסמל בעל כורחו את כל מה שטוב במדינה - נתינה אין סופית ואהבת הארץ", אמר. "הטרגדיה האישית שלו היא פצע פתוח בליבנו, והעמידה האיתנה שלו היא מקור השראה לחוסן. גאווה למדינת ישראל ולאלפי מנשה".

"מסירותו מאחה ומאחדת את כלל חלקי העם"

ד"ר דרור דיקר (58), מנהל מחלקת הקורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה, ישיא גם הוא משואה. הוא הקים את אחת ממחלקות הקורונה הראשונות בארץ. בזמן שבית החולים הוסב למתחם לטיפול בחולי קורונה ספג ד"ר דיקר אובדן אישי גדול במותה של אמו יהודית בגיל 94. למרות האובדן, הוא החליט לא לשבת שבעה ונשאר לעבוד במחלקת הקורונה בבית החולים.
5 צפייה בגלריה
ד"ר דרור דיקר מנהל מחלקה פנימית ד בשרון - המחלקה הייעודית לחולי הקורונה
ד"ר דרור דיקר מנהל מחלקה פנימית ד בשרון - המחלקה הייעודית לחולי הקורונה
הקים את אחת ממחלקות הקורונה הראשונות בארץ. ד"ר דיקר
(צילום: רמי זרנגר)
דיקר, שאף נולד בבית חולים השרון, עובד בו במשך שנים רבות שבהן מילא שורה ארוכה של תפקידים. לפני משבר הקורונה הוא התמחה ברפואה מונעת בקהילה, בעיקר במחלות לב וכלי דם ובמניעת השמנה. הוא מרצה בכיר בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שם הוא מדריך במשך שנים רבות סטודנטים במהלך התמחותם. דיקר פרסם מחקרים רבים בתחום הרפואה הפנימית והוא עוסק בחינוך לאורח חיים בריא ובעידוד צעירים לבחירה במקצוע הרפואה.
"אתה מסמל את האחווה הישראלית העוצמתית והמעצימה של אנשי הרפואה שלנו בכל עת, וביתר שאת, בימים הקשים של ההתמודדות עם נגיף הקורונה", אמרה שרת התחבורה לדיקר, לאחר שבישרה לו על בחירתו. "פועלך הוא מופת של אהבה בימי קורונה: אהבת האדם באשר הוא אדם ואהבת מקצוע הרפואה".
גם שר התרבות חילי טרופר החמיא לו: "ד"ר דיקר ראה את צורכי הכלל והפרט, ובפועלו האנושי והרפואי ביטא את המחויבות הרפואית והערכית לפני כל צורך אישי. מסירותו מביאה לידי ביטוי את היכולת של צוותי הרפואה המופלאים שלנו לטפל לא רק בתחלואי גוף, אלא גם לאחות ולאחד את כלל חלקי העם באהבה ובמחויבות ללא תנאי ולתפארת מדינת ישראל. אתה וחבריך עמדתם בחזית המאבק בנגיף הקורונה ברגישות ובנתינה. אתה מקור השראה לנו".
5 צפייה בגלריה
ד"ר דרור דיקר
ד"ר דרור דיקר
עמד בחזית המאבק במגפה. ד"ר דיקר
(צילום: שמוליק שליש)
יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, בירך גם הוא את דיקר, ששימש כיו"ר האיגוד לפניו. "ההתרגשות גדולה והגאווה רבה. סוף סוף מתפזרים העננים מעל המושג הערטילאי 'צוותי רפואה', ויש הכרה פומבית בתפקיד המכריע שממלאת הרפואה הפנימית בטיפול בחולי הקורונה בבתי החולים", אמר אליס. "דרור מגלם בשנה החולפת את התגייסותנו לחזית המאבק, את המסירות ואת תחושת השליחות שמלווה אותנו ביום יום".
מנהל בית חולים השרון, ד״ר איתן וירטהיים: ״אנחנו גאים מאוד שדרור דיקר נבחר להדליק משואה ביום העצמאות. דיקר וצוות מחלקתו היו הכוח החלוץ בהסבת בית החולים לבית חולים לטיפול בחולי קורונה. יחד עם צוותו גילה מקצועיות ואנושיות מהמעלה הראשונה לאורך תקופה של חודשים ארוכים.
"לצד זה, הוא פיתח ומוביל את מרפאת המחלימים הראשונה בישראל. ד"ר דיקר עובד במקביל בחקר המחלה ועומד בקשר עם שותפי מחקר מהעולם. אין ראוי ממנו ומצוות מחלקתו לקבל הוקרה שכזו. זכינו בדמות מופת בתקופה מורכבת ומיוחדת שיכלה להתמודד באופן הטוב ביותר עם כלל האתגרים".