שעות לפני תחילת ישיבת הממשלה היום (רביעי) הסתמן כי משרד הבריאות יתמוך בפתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' וכן כיתות י"א ו-י"ב בערים ירוקות וצהובות בלבד, החל מיום שני. אבל מבט על צבעי הרמזור של הערים נכון להיום מראה כי רובן הגדול נמצאות דווקא ברשימה האחרת - זו של הערים האדומות והכתומות, שבהן לא ייפתחו הלימודים בתום הסגר, אם תתקבל אותה המלצה של משרד הבריאות.
למעשה, מתוך 15 הערים הגדולות בישראל רק חיפה לא נמצאת כעת ברשימת הערים האדומות והכתומות. אלו יתר הערים שבהן, נכון לעתה, לא ילמדו אם תתקבל ההמלצה: ירושלים, תל אביב, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, באר שבע, בני ברק, חולון, רמת גן, אשקלון, רחובות, בת ים ובית שמש.

בישראל אין כלל ערים ירוקות. ערים צהובות, שבהן יתקיימו לימודים חלקיים אם תתקבל ההמלצה הן רהט, רעננה, טירה, גבעתיים, קריית ביאליק, הרצליה, עפולה, כפר סבא, קריית ים, קריית אונו, טייבה, יקנעם עילית, נהריה, רמת השרון, מודיעין מכבים רעות, שפרעם, חיפה, נוף הגליל, קריית מוצקין, מגדל העמק.
הרשימות הללו כמובן עשויות להשתנות, וכעת הן מייצגות רק את צבע הרמזור היומי של היישוב ולא את ההנחיות - מהטעם הפשוט שאין הנחיות תלויות תחלואה ביישוב. אבל בכל מקרה, בימים האחרונים ניכרה עלייה בתחלואה בערים החילוניות הגדולות ולפחות בינתיים לא נראה שהמגמה תתהפך ותוביל לכך שערים רבות יהפכו עד תחילת השבוע הבא לצהובות וירוקות.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
החזרה ללימודים בנובמבר, רחובות
(צילום: רויטרס)
לפני ישיבת הממשלה אמרו בפורום הגנים הפרטיים כי הם תומכים בהחזרת הגנים לפעילות מיידית, בכפוף לעמדת השרים והגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. לצד זאת הבהירו: "אנו מתנגדים להחזרת הפעילות בקפסולות כי הדבר אינו ישים בגילאים כאלו. בנוסף, הוכח כי רמת התחלואה בגילאים לידה עד 3 היא נמוכה מאוד ועל כן אנו לא רואים הצדקה לפגוע בפעילות החינוכית התקינה של הגנים כאשר חלוקה שכזו ממילא קשה מאוד לביצוע".
"רבות מהגננות והסייעות הן אימהות בעצמן, בדרך כלל לילדים בגילאי גן ויסודי", הוסיפו. "אשר על כן אנו קוראים לממשלה לפתוח במקביל גם את החינוך היסודי ולאפשר לגננות להגיע לעבודתן מבלי שיצטרכו לדאוג לילדים בגילאי בית הספר שיישארו בבית".
ישיבת הממשלה הייתה אמורה להתחיל הערב ב-18:00, אבל בלשכת ראש הממשלה אמרו כי "בשל החקיקה המתמשכת בכנסת הישיבה לא תחל בשעה זו". בישיבה ידונו השרים בהארכת הסגר מעבר ליום שישי הקרוב ובתוכנית היציאה ממנו. בינתיים, ועדת החוקה, חוק ומשפט מתכנסת כדי להצביע בקריאה שנייה ושלישית על חוק סגירת נתב"ג והמעברים היבשתיים.
4 צפייה בגלריה
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
אחרי שבוטלה - הטיסה ההומניטרית מגרמניה נחתה בנתב"ג
נוחתי הטיסה ההומניטרית מגרמניה הלילה, נתב"ג
(צילום: נדב אבס)
שרת התחבורה מירי רגב עיכבה את תחילת הדיון בוועדה בדרישה שבנוסח הצעת החוק יחויבו הנכנסים והיוצאים ארצה בבדיקת קורונה וכן דרשה כי הנכנסים ארצה יעברו למלוניות. במקביל, ועדת החריגים בנתב"ג שתפקידה להחליט מי יכול לבצע את הבידוד בבית ולא במלונית, תעבור למלוניות עצמן כדי שנתב"ג ישאר אי ירוק וסטרילי.
איל זנדברג, נציג ממשרד המשפטים, התנגד לדרישה לבצע בדיקות קורונה ליוצאים מישראל ואמר כי "אנשים לא באים כדי לבלות אלא כדי להמריא ואין סיבה לחייבם בבדיקת קורונה. באותו אופן שאנחנו לא מחייבים בכניסה לקניונים, לעבודה, שם נכנסים למקומות סגורים. בסופר בתור פוגשים יותר אנשים מאשר בטרמינל".
4 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
שתי טיסות הומניטריות - מאירופה ומארה"ב. אשר
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
יו"ר הוועדה יעקב אשר אמר בפתח הדיון כי פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולרגב כדי לאפשר טיסות חילוץ מארה"ב נוסף על טיסות החילוץ מפרנקפורט: "צריך שיהיו שני מרכזי חילוץ- מיבשת אירופה ומארה"ב. יום מאירופה ויום מארה"ב, כדי למנוע טרטורים מהאנשים שמגיעים לפרנקפורט וממתינים סגורים בחדר קטן. שר הבריאות ומשרדו נתנו הסכמתם בפן המקצועי רפואי לעניין. עכשיו הכדור בידיים של משרד התחבורה. עקרונית שרת התחבורה מסכימה לעניין ומשרדה בודק אם הדבר אפשרי".
פרט ללימודים חלקיים בערים ירוקות וצהובות, משרד הבריאות צפוי גם להסכים לפתיחה של טיפולי "אחד על אחד" וטייק אווי, אך לא ברור אם גם כאן הדבר יותנה בצבע הרמזור של היישוב. במשרד ידרשו להמשיך את הגבלת ההתקהלות של חמישה אנשים במקומות סגורים ועשרה אנשים במקומות פתוחים. לפתיחת המסחר בשלב זה - הם יתנגדו.
4 צפייה בגלריה
התקהלויות בכיכר דיזינגוף בת"א
התקהלויות בכיכר דיזינגוף בת"א
תור לבית קפה בת"א, ספטמבר
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, סיפר הבוקר באולפן ynet כי בכוונת גורמי הבריאות לבקש להאריך את הסגר. "המלצנו ונמשיך להמליץ שהסגר יימשך לפחות עד יום ראשון בחצות, ולאחר מכן נראה. אם תהיה יציאה היא תהיה איטית ומסודרת", הוא אמר. פרופ' לוי הנחה גם את קופות החולים לאפשר את פתיחת החיסונים לבני 16 ומעלה החל ממחר.