3 צפייה בגלריה
מוחמד זריף
מוחמד זריף
מוחמד זריף
(צילום: MCT)
שר החוץ האיראני מוחמד זריף הביע תקווה כי הממשל החדש בארצות הברית, תחת הנשיא ג'ו ביידן, יצליח להציל את הסכם הגרעין שדונלד טראמפ פרש ממנו, אך לדבריו המהלך יושלם רק אם וושינגטון תפגין "שותפות אמיתית", כלשונו. במאמר נרחב שפרסם במגזין האמריקני Foreign Affairs זריף דחק בביידן לבטל את כל הסנקציות שהוטלו בתקופת הממשל הקודם, וטען שאיראן, בתמורה, תבטל את כל המהלכים שנקטה מאז הפרישה האמריקנית מההסכם.
"רק אז תוכל ארצות הברית לזכות מחדש במקום שאותו נטשה ב-2018", כתב שר החוץ האיראני. "הסכמים בינלאומיים הם לא דלתות מסתובבות. אי אפשר פשוט לחזור למשא ומתן וליהנות מפירותיו אחרי שטורקים כך את הדלת". זריף עצמו לא הזכיר את ישראל בדבריו, אך הדגיש כי "אנשי המערב, והאמריקנים במיוחד, חייבים להתאים את עצמם ולהבין את איראן ואת האזור שבו היא נמצאת כדי להימנע מטעויות העבר. צריך לכבד את הרגישויות של תושבי האזור ולנהוג בכבוד כלפי השאיפות שלהם לריבונות ולעצמאות".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
השר האיראני לא הכחיש שאיראן אכן הגבירה את פעילותה הגרעינית, אבל טוען שהכל נעשה בהתאם לכתוב בהסכם. הוא האשים את טראמפ בערעור היציבות האזורית במהלך כהונתו ואמר כי למרות שהבטיח להיאבק בשפיכות הדמים במזרח התיכון, "ארצות הברית העמיקה את הקרעים ובארבע השנים האחרונות היינו קרובים כמה פעמים לקטסטרופה", כלשונו. "הודות לארצות הברית, השכונה שלנו הפכה לאזור החמוש ביותר בעולם. סעודיה, מדינה עם 27 מיליון תושבים, הפכה ליבואנית הנשק מספר אחת בעולם. איחוד האמירויות הערביות מובילה גם היא ברכישת אמצעי לחימה מארצות הברית עבור 1.5 מיליון תושבים. שתי המדינות האלה משתמשות בנשק הזה כדי לפגוע באזרחים בתימן לאחר שהבית הלבן, עוד מתקופת אובמה, נתן אור ירוק".
זריף כתב כי "איראן הפגינה איפוק, אבל הסבלנות של האיראנים עומדת לפקוע ואישור החוק להעשרת האורניום בפרלמנט הוא דוגמה לכך. הממשל החדש עומד בפני בחירה מכרעת: לאמץ את המדיניות הכושלת של טראמפ ולפגוע בשיתוף הפעולה הבינלאומי, או לוותר על מדיניות 'הלחץ המקסימלי' ולחזור להסכם. רק אז איראן תחזור לעמוד בתנאים שסוכמו מראש. אחרת ההזדמנות לא תחזור על עצמה".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ אילוסטרציה איראן עלי חמינאי
דונלד טראמפ אילוסטרציה איראן עלי חמינאי
טראמפ באחוזת הגולף - וכלי טיס מעליו
(מתוך טוויטר)
בתוך כך, בטוויטר השעו את אחד החשבונות שמזוהים עם מנהיגה הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, בעקבות תמונה שרמזה לחיסול של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהאוויר בעודו משחק גולף. התמונה פורסמה לצד ציטוט של חמינאי מהחודש שעבר, כשקרא לנקום את מותו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימני לקראת יום השנה לחיסול.
"מי שהורה על הרצח של הגנרל סולימני, כמו גם אלה שביצעו את החיסול, צריך להיענש", נכתב בציוץ. "הנקמה תגיע בזמן הנכון".