שר החוץ הגרמני הייקו מאס הגיב בזעם למפגינים שמתנגדים לעטיית מסכות, שהשוו עצמם לקורבנות הנאצים. מאס אמר שהמפגינים שמוחים נגד הגבלות הקורונה הפכו את השואה לדבר טריוויאלי, ולועגים לאומץ לבם של מי שהתנגדו למשטר הנאצי.
הגינוי של מאס פורסם אחרי סרטון שהופץ ברשת. בסרטון מופיעה יאנה, צעירה בת 22, שנאמה בהפגנה נגד הגבלות הקורונה שהתקיימה אתמול בהאנובר. יאנה אמרה לקהל שהיא מרגישה "בדיוק כמו סופי שול" - סטודנטית שהוצאה להורג על ידי הנאצים ב-1943, והייתה חברה בקבוצת "הוורד הלבן" שהתנגדה למשטר. "אני מרגישה כמו סופי שול מכיוון שאני לוקחת חלק פעיל בהתנגדות, נואמת, הולכת להפגנות ומחלקת עלונים", אמרה.
2 צפייה בגלריה
ברלין גרמניה הפגנה מפגינים נגד הגבלות קורונה
ברלין גרמניה הפגנה מפגינים נגד הגבלות קורונה
מעצר מפגינים נגד הגבלות הקורונה בברלין
(צילום: רויטרס)
יותר ממיליון איש צפו בנאום של יאנה שפורסם ברשת, ורבים גינו בחריפות את הדוברת. "כל מי שמשווים את עצמם לסופי שול או לאנה פרנק לועגים לאומץ הלב שהיה דרוש למי שהתייצבו מול הנאצים", צייץ שר החוץ מאס בטוויטר. "זה הופך את השואה לדבר מובן מאליו ומעיד על שכחה בלתי נסבלת של ההיסטוריה. שום דבר לא מחבר בין הפגנות הקורונה ללוחמי ההתנגדות. שום דבר".
בקטע מהנאום שפורסם ברשת נראה מאבטח ניגש ליאנה בזמן הנאום, ואומר לה שהיא מזלזלת בחומרת השואה. "לא בשביל שטויות כאלה אני עובד באבטחה", הוא אמר לצעירה, לפני שמארגני ההפגנה ושוטרים מבקשים ממנו לעזוב את המקום. הצעירה פרצה בבכי, הניחה את המיקרופון וירדה מהבמה.
2 צפייה בגלריה
גרמניה הפגנה נגד הגבלות קורונה האנובר
גרמניה הפגנה נגד הגבלות קורונה האנובר
הסדרן קוטע את נאומה של יאנה
בהפגנה בשבוע שעבר נגד הגבלות הקורונה בעיר קרלסרוהה, ילדה בת 11 השוותה את עצמה לאנה פרנק - מכיוון שהייתה צריכה לחגוג את יום ההולדת שלה באופן צנוע בביתה, לשמור על שקט ולדאוג שהשכנים לא ישמעו שהיא הזמינה חברים לחגוג עמה.
ההשוואה לילדה היהודייה שהסתתרה מהנאצים ונרצחה בברגן בלזן ב-1945 עוררה גם היא זעם וגינויים, ומשטרת קרלסוהה אמרה שמדובר בהשוואה "לא ראויה וחסרת טעם".

בשבועות האחרונים מתקיימות הפגנות רבות נגד הגבלות הקורונה בגרמניה, שכמו מדינות אחרות מנסה לבלום את הגל השני של המגפה. חלק קטן מהמפגינים מציגים את עצמם כקורבנות המשטר. לפי דיווחים כמה מהם אף הגיעו להפגנות עם טלאים צהובים בצורת מגן דוד.
הפגנה שהייתה ביום רביעי בברלין נגד הגבלות הקורונה הפכה לאלימה, כשהמשטרה השתמשה בזרנוקי מים כדי לפזר אלפי מפגינים שלא עטו מסכות. היום התאספו בברלין כמה מאות בני אדם להפגנה נוספת.