מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי סימן הערב (שלישי) את תאריך היעד לתחילת החיסונים נגד קורונה - 20 בדצמבר. בשיחה שערך עם נציגי קופות החולים אמר לוי כי משרד הבריאות עדיין עובד על רשימת התעדוף עבור מקבלי החיסונים - אך המהלך יושלם ביום או ביומיים הקרובים.
היקף המבצע עדיין תלוי בכמות החיסונים שיגיעו ובקצב ההגעה לישראל - והחיסונים יינתנו בבתי החולים הגדולים ברחבי הארץ. עם זאת, עדיין ישנה התלבטות אם להקים מתחמים משותפים לכל הקופות או שכל קופה תחסן את מבוטחיה בעצמה.
2 צפייה בגלריה
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
חברת התעופה יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
מטוס של חברת יונייטד קרגו שתביא את החיסונים הראשונים לישראל
(צילום: יונייטד איירליינס)
בהמשך השבוע צפוי לנחות בארץ משלוח ראשון של חיסוני קורונה. כמה חברות שילוח אמונות על הבאת החיסונים לישראל. עם נחיתת החיסונים הם יאוחסנו במרכז לוגיסטי של חברת טבע. במקביל, צוותי בודקים של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עברו על החומר שהועבר בנוגע לחיסון לקורונה של חברת פייזר ומצאו כי הוא עומד בקריטריונים לאישור חירום של החיסון. פאנל מומחים של ה-FDA צפוי לדון מחר שוב בחומר ובמסקנות צוותי הבודקים, ולפי ההערכות החיסון יאושר לשימוש כבר ביום חמישי.
חשוב להדגיש כי אישור ה-FDA הצפוי על פי ההערכות השבוע הוא לחירום בלבד. בחברת פייזר (וגם בחברת מודרנה שהדיון עליה יתקיים בשבוע הבא) יצטרכו להמשיך ולדווח במשך שנתיים נוספות ל-FDA באופן שוטף על המתחסנים, ועל כל תופעת לוואי שהתגלתה.
2 צפייה בגלריה
המרכז הלוגיסטי טבע סלא
המרכז הלוגיסטי טבע סלא
המרכז הלוגיסטי של חברת טבע שבו יאוחסנו החיסונים
(צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
לפי המידע שהעבירה פייזר, במחקר שלה מ-20 באפריל ועד 14 בנובמבר השתתפו 43,448 אנשים בני 18 עד 71. מתוך המתחסנים, מחציתם קיבלו תרופת פלצבו ללא חומר פעיל, והיתר קיבלו את החיסון האמיתי.
מתוך הנחקרים אירעו שישה מקרי תמותה - ארבעה בקרב מתחסני הפלצבו שלא קיבלו חיסון ושניים שקיבלו חיסון, שניהם היו בני יותר מ-55 וסבלו ככל הנראה ממחלות לב וכלי דם: אחד המתים שחוסן לקה בהתקף לב 62 יום לאחר הזריקה השנייה ומת לאחר שלושה ימים, והאחר מת מתהליך טרשת העורקים שלושה ימים לאחר הזריקה הראשונה. לפי ההערכות, שני מקרי התמותה אינם קשורים לחיסון.
מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, התייחס היום לתחילת מבצע החיסונים בבריטניה ולהגעתם הצפויה לישראל ואמר כי "אנחנו מתחילים לראות כבר את סוף המגפה, ואני רוצה לברך את בריטניה על תחילת תהליך החיסון לאזרחיה. נקווה שנתחיל לחסן בשבועות הקרובים בישראל". בר סימן טוב הוסיף כי "עכשיו עלינו לחשוב איך ייראה היום שאחרי. גם לאחר החיסון, חלק מההגבלות שנקטנו ייצטרכו להישאר".
פורסם לראשונה: 19:39, 08.12.20