מבצע "מגן גננות" שבו פתח הבוקר (ו') משרד הבריאות, ושבמסגרתו קרא לכל הגננות והסייעות להיבדק לפני פתיחת המסגרות לגיל הרך בתחילת השבוע הבא, מעורר ביקורת לא מעטה מצדן, כאשר חלקן אף תוהות אם מדובר בניסיון מכוון להפיל על צוותי הגנים והפעוטונים אחריות למקרי הדבקה עתידיים.
5 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע בתל אביב, היום
(צילום: נדב אבס)
"כל עניין הבדיקות זה כסת"ח", אמרה ל-ynet ענת דדון, יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים. "אז היום גננת תעשה בדיקה ותצא שלילית – ושתי דקות אחר כך זה כבר לא רלוונטי". דדון מציינת כי ישנן גננות שמסרבות לעבור בדיקה, מחשש שהדבר יטיל עליהן את האחריות למקרי הדבקה בגן או בבית שלהן.
"וגם אם גננת תעשה בדיקה והילדים לא, מה עשינו? רוצים להפיל על הגננות את כל עניין ההידבקויות, ואנחנו יודעים שזה לא נכון", הוסיפה דדון. "גם ילדים מידבקים. אנחנו המדינה שמבצעת הכי הרבה בדיקות בעולם ועדיין לא מצליחים להשתלט על הקורונה. כל מה שקורה פה זה קשקוש גדול".
יו"ר ארגון הגננות, דורית חזן, מתחה גם היא ביקורת קשה על המתווה: "הניסיון לשים את האחריות על הגננות ולשלוח אותן לבדיקת קורונה הוא מחדל ואין בו יותר מהעברת האחריות על הצוות החינוכי. המאמץ הלאומי להילחם בנגיף הוא אינטרס של כולנו ולכן יש להנחות בדיקה לכל באי הגן. הגננת שנפטרה בגל הקודם נדבקה מבאי הגן. לומר שאין הדבקות זו איוולת שעלולה לעלות לגננות ולבני משפחות הילדים בחיים. חייבים מתווה קורונה אמיתי ולא ישראבלוף לגני הילדים".

גני הילדים צפויים להיפתח לפי המתווה בחלק מהרשויות ביום ראשון ובחלקן ביום שני – על פי רמת המוכנות, אם כי בארגוני הגננות הזהירו שייתכן כי המסגרות לא יהיו מוכנות בחלק מהאזורים עד יום שלישי. יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי אנשיה "עובדים מסביב לשעון בכדי לגייס צוותים מחדש", אך ציינה כי "רוב המסגרות לא ייפתחו לפני יום שני, חלקן אף בשלישי".

יו"ר נעמת: "לא הפיקו לקחים"

היא תקפה את התנהלות הממשלה ה"מזעזעת" לדבריה. "לא הופקו לקחים מהיציאה מהסגר הראשון ולא ניתן זמן היערכות מינימלי. רוב המסגרות לא ייפתחו לפני יום שני, חלקן אף בשלישי. הארגונים המפעילים את המעונות מחויבים לגלות אחריות גדולה יותר מזו של הממשלה ולפתוח את המסגרות באופן בטוח לפעוטות ולצוותים שלנו", אמרה פאר.
יו"ר נעמת הוסיפה: "אנו כעת בהליך מזורז של החזרת הצוותים מחל"ת, מתן פתרונות לעובדות מבוגרות בקבוצות סיכון, ניקוי וחיטוי המעונות ועוד. למרות התנהלות הממשלה, הצוותים שלנו מתרגשים לקבל את הפעוטות בחזרה למסגרות בחיבוק גדול ולשחרר בהקדם האפשרי מאות אלפי הורים לפרנסתם. נעשה זאת בהקדם האפשרי אבל לא על חשבון בריאות היקר לנו מכל".
יניב בר אור, מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, הוסיף כי "עד עכשיו, יום שישי בצהריים, אין מתווה מסודר ואין הנחיות להחזרת הפעוטונים ביום א'. כמי שאחראים על חינוך עשרות אלפי פעוטות במדינת ישראל אנחנו דורשים פיצוי מיידי לכל בעלי הפעוטונים על הסגר".
בר אור ציין כי "לצערנו חלק גדול לא יוכלו לפתוח ביום ראשון משום שלא ניתן לארגן את הגנים לפתיחה, להיבדק עד כניסת השבת וגם להיות מוכנים ביום א' בבוקר. אנו פונים ומבקשים מההורים להיבדק לפני הבאת הפעוט לגן, ומהמדינה לאפשר את הבדיקות גם להורים ולילדיהם טרם החזרה למעונות. לא ייתכן שהמדינה תתעלם מאירוע שהחברה והכלכלה הישראלית עברו, דרושה התנהלות מסודרת ומאורגנת".
5 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
ענת דדון. "חייבים מתווה קורונה אמיתי ולא ישראבלוף לגני הילדים"
(צילום: הסתדרות המורים)
במשרד הבריאות אומרים כי מטרת מבצע "מגן גננות" היא להבטיח חזרה בטוחה של הילדים והצוותים בשבוע הבא, המאפשרת שגרה פדגוגית וחינוכית לצד שמירה זהירה על בריאותם. אחד המרכיבים המרכזיים שעליהם סוכם הוא מבצע מהיר לביצוע בדיקות קורונה מקיפות עבור צוותי החינוך (גננות וסייעות) טרם פתיחת הגנים. מטרת מהלך זה היא לוודא כי "פתיחת הגנים תיעשה עם מרכיב זהירות מקסימלי, תוך יצירת ביטחון ואמון בחזרה ללימודים בקרב הציבור".
המשרד קרא לכל הגננות והסייעות לעבור בדיקת קורונה בנקודות הדיגום הרבות שפרס פיקוד העורף בכל הארץ ויפעלו בסוף השבוע. לפי המשרד, אין צורך בהפניית רופא ויש להגיע עם תעודת זהות ותלוש משכורת. נכון להיום, רשימת נקודות הבדיקה כוללת כ-240 עמדות, מהן כ-40 של מד"א, כ-40 של קופת חולים כללית, כ-60 של מכבי, 67 של מאוחדת ו-29 של לאומית.
5 צפייה בגלריה
הגננות בגנים של ישובי המועצה האזורית בדרום נערכות לחזרה לשגרה
הגננות בגנים של ישובי המועצה האזורית בדרום נערכות לחזרה לשגרה
מחטאים גן במרחבים. ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין )
על מנת ליישם את מבצע "מגן גננות" באופן המהיר והיעיל ביותר, יפעל מסלול בדיקה מהיר מול קופות החולים ובסיוע פיקוד העורף. גננות וסייעות יוכלו לגשת לאחד מאתרי הבדיקות הסמוכים למקום מגוריהן ללא צורך בהפניית רופא. בנוסף, יוצבו עמדות דגימה משלימות של פיקוד העורף בישובים ואזורים הדורשים תגבור.
בצהריים אישרה הממשלה במשאל טלפוני את התקנות המגדירות את אופן ההתנהלות במסגרות לגילי 0 עד 6. על פי התקנות, תוגבל האפשרות למעבר של אנשי צוות בין קבוצות ילדים, כך שיתאפשר מעבר בין 3 קבוצות ילדים לכל היותר.
ילדים המשתתפים בצהרון ישהו באותה כיתה שעמה שהו בשעות הלימודים. ניתן לצרף יחד לקבוצת צהרון קבועה תלמידים מעד שלוש "קפסולות" – ובלבד שמספר התלמידים בקבוצה זו לא יעלה על 28 תלמידים.

המתווה: מסכות או משקף בתוך הגן, כל היום

לפי המתווה שפרסם היום משרד החינוך, הגננות יידרשו לעטות מסכות או משקף מגן כל שעות היום – גם בתוך הגן. לפני הכניסה לסגר השני הגננות נדרשו לעטות מסכות במהלך קבלת הילדים ובשחרורם מהגן - ובמפגש עם אנשי מקצוע שמגיעים לגן (ומכאן - בכל פעם שמבוגר נכנס למקום).
הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, שישה ימים בשבוע, בהתאם למבנה הלמידה הנהוג במקום. צוות הגן הקבוע - גננת, סייעת, בת שירות לאומי וכד' - ימשיך לעבוד יחד כבשגרה.
5 צפייה בגלריה
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
חזרה לגנים במבשרת ציון: גן ארבל
חוזרים לגנים אחרי הסגר הראשון, במאי
(צילום: שלו שלום)
הילדים יידרשו להגיע מדי יום עם הצהרת בריאות חתומה. בגני הילדים לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים גננות וסייעות משלימות - אלו תוכלנה לעבוד בשלושה גנים לכל היותר. ילדי חינוך מיוחד ימשיכו ללמוד ללא מגבלה הן בעיר האדומה או מחוצה לה.
במשרד החינוך ממתינים להחלטת ממשלה לגבי מדיניות מעבר צוותי חינוך ותלמידים המתגוררים בערים אדומות ומלמדים או לומדים בערים ירוקות.
המתווה כולל גם את הפעלת מרכזי יום חינוכיים (שמרטפיות), שיעמדו לרשות ילדי הגננות והסייעות. הם יפעלו ברשויות המקומיות. מרכזים אלה משרתים כיום את ילדי עובדי ההוראה של החינוך המיוחד, וכאמור אליהם יצטרפו ילדי הגננות והסייעות של החינוך הרגיל.
בהסתדרות המורים ובמחלקות חינוך ברשויות המקומיות מותחים ביקורת על המתווה, ועיקר הטענות מתייחסות ללמידה ללא קפסולות ושישה ימי למידה שיחייבו מעבר של גננת משלימה וסייעות במספר גנים.

אלכוג'ל ומסכות? "משלמות מהכיס שלנו"

בעיה נוספת שדורשת מענה היא הקושי של גננות שהן אימהות לילדים להתייצב בגנים, בשעה שעליהן לשהות בבית עם ילדיהן בכיתות גבוהות יותר שעדיין לומדים מרחוק. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אמש במסיבת עיתונאים כי כיתות א'-ב' ישובו לבתי הספר "רק בעוד כשבועיים".
5 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים
חזרה ללימודים
הגננות מתלוננות: נדרשות לקנות אלכוג'ל מכיסן הפרטי
(צילום: AFP)
סוגיה נוספת שמטרידה את הגננות היא העדר ציוד בסיסי בגני הילדים, כמו מסכות ואלכוג'ל, שלדבריהן עליהן לרכוש אותו מכספן. "אבסורד שמונעים מילד בן ארבע לפגוש את סבתא שלו כי זה מסוכן, אבל הוא יכול ללכת לגן להדביק גננת וזה לא מסוכן", ציינה דדון. "אני מזמינה את ראש הממשלה להגיע לגן ילדים ולהסביר איך אפשר לשמור על מרחק בכיתה עם 39 ילדים, גננת, סייעת ומטפלים".
דדון הזכירה את דבריו של אדלשטיין, שאמר אמש שהוא "מוטרד מאוד מהתפרצות בגנים", וציינה שהיא שותפה לדאגה. "אני לא מוכנה שהגננות שלי ידבקו, אני מודיעה כאן - רבותיי, נא להתכונן לסגר שלישי קשה יותר בעקבות פתיחת גני הילדים. הוא יבוא מהר יותר ממה שמצפים. אני שואלת את ראש הממשלה ואת שר הבריאות איך אפשר לפתוח ככה. את שר החינוך אני לא שואלת, הוא כבר מזמן לא עונה לנו", אמרה דדון.