ההצבעה לכנסת ה-24 בנציגויות ישראל בחו"ל נמשכת גם היום (חמישי). בסך הכל יצביעו 4,000 שליחים של ישראל ברחבי העולם, רבע פחות ממערכת הבחירות לפני כשנה, ב-103 קלפיות שפזורות ב-99 נציגויות.
הבחירות בנציגויות החלו כבר אתמול בניו זילנד ויינעלו מחר ב-6 בבוקר (שעון ישראל) בסן פרנסיסקו. לראשונה השנה, ובשל הסכמי נרמול היחסים עליהם חתמה ישראל, הצביעו שליחים גם בבירת מרוקו רבאט, וכן בדובאי ואבו דאבי שבאיחוד האמירויות. בקהיר הצביעו 8 שליחים ובעמאן 17.
2 צפייה בגלריה
תדרוך במשרד החוץ לקראת הבחירות לכנסת ה-24 בשגרירויות הישראליות בעולם
תדרוך במשרד החוץ לקראת הבחירות לכנסת ה-24 בשגרירויות הישראליות בעולם
המעקב במשרד החוץ
(צילום: אלכס גמבורג)
שר החוץ גבי אשכנזי, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית עוזי פוגלמן ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ ביקרו בחדר מצב כדי לעקוב אחרי מבצע ההצבעה חובק העולם. השנה בגלל הקורונה הקלפיות לא יוחזרו ברוב המדינות על ידי בלדרים אלא על ידי חברות שילוח.
ראש אגף הצבעות מיוחדות בוועדת הבחירות המרכזית, ירון זמיר, אמר שהוא "חושש" שחלק מהקלפיות לא יוחזרו בזמן. קלפי שתגיע אחרי 23 במרץ, תאריך הבחירות בארץ, לא תיספר. אשכנזי הבהיר: "אם נצטרך נשלח במיוחד מטוסי ציוד להחזרת הקלפיות". הממונה על ההצבעה בחו"ל יצחק בחמן ציין: "אני נתקל במלחמה עזה על כל הצבעה ויש אנשים שהפכו עולמות כדי שיאפשרו להם להצביע".
2 צפייה בגלריה
השגריר יעקובי מצביע לכנסת
השגריר יעקובי מצביע לכנסת
המצביע הראשון. השגריר רן יעקובי בוולינגטון
(צילום: משרד החוץ )
אילן שטולמן, הקונסול הכללי בדובאי, אמר שזה מרגש עבורו להצביע בפעם ראשונה במדינה ערבית. "זה כבוד גדול ואנו מאוד שמחים להשתתף בתהליך הדמוקרטי". שגרירת ישראל בסין אירית בן אבא סיפרה ש-100 אחוז מ-43 עובדי השגרירות ובני זוגם הצביעו והשגרירות קיבלה אישור לסגור הקלפי מוקדם יותר.
שגריר ישראל בארה״ב ובאו״ם, גלעד ארדן, הצביע לראשונה בקלפי שבשגרירות ישראל בוושינגטון ולא הסתיר את התרגשותו. ״אני נרגש להצביע לראשונה בחיי מחוץ לגבולות מדינת ישראל והפעם כשגריר ישראל בארה״ב ובאו״ם. זה מרגש במיוחד להצביע בבירתה של בת הברית החשובה ביותר של ישראל". הוא הוסיף: ״איני יכול לומר למי הצבעתי אבל רק אגיד שאני חושב שמדינת ישראל נמצאת במצב מצוין ובהתאם לכך מימשתי את זכותי הדמוקרטית".
שר החוץ אשכנזי שוחח בווידאו עם מספר נציגויות וכשאמר "עכשיו נעבור לבלגרד", התבדח שזה נשמע כמו עמדות השידור באירוויזיון. אשכנזי סיפר ששוחח עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה והזמין אותו לבקר בישראל. נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הוסיף: "ההצבעות הפכו להיות כרוניות. קשה לי להסתיר את ההתרגשות מול חגיגה כזו של דמוקרטיה ושיתוף פעולה בין כל הגורמים".
יו"ר ועדת הבחירות פוגלמן הצטרף לדברים וציין: "אנו חוגגים את הבחירות בפעם הרביעית בשנתיים וזה כנראה נגזר מהתחושה שהישראלים אוהבים לחגוג. מה שנוסף זה אתגר הקורונה איך לאפשר לעשרות אלפי חולים ומבודדים להצביע בקלפי פתוחה ולהסיע אותם לשם. אני מפציר בכל הגורמים לעשות הכל לגרום שהקלפיות מחו"ל יגיעו לארץ בזמן. משרד החוץ הוא החלוץ והצלחתו תסמן מבצע הבחירות כולו".