יו"ר עוצמה יהודית וחבר הכנסת המיועד איתמר בן גביר (הציונות הדתית) שלל הבוקר (יום א') שוב כל אפשרות להקמת ממשלת ימין בתמיכת או בהימנעות של יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס: "אני לא אשב בקואליציה שנתמכת בין במישרין ובין בעקיפין באדם שאתם עושים ממנו 'פוצי מוצי' ורק לפני שנה וחצי דיבר בשבח ההתנגדות וחמאס".
3 צפייה בגלריה
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהצהרה לתקשורת
יו"ר רע"מ ח"כ עבאס
(צילום: עידו ארז)
יום לפני שנציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-24 יגיעו לבית הנשיא כדי למסור את המלצתם על המועמד שצריך להרכיב את הממשלה הבאה, הבהיר בן גביר: "את מה שאני חושב על עבאס, אני חושב אותו דבר על הרשימה המשותפת. אני מצפה גם מבנט וסער שאמרו בכל קמפיין הבחירות 'לא נשב עם המשותפת', שבאמת לא יישבו איתם. עבאס זה קו אדום, אין לנו מנדט ללכת לקואליציה בתמיכת מנסור עבאס".
אז אתה אומר כרגע לנתניהו שאין שום ממשלה שתתמכו בה למרות הסיוע שקיבלתם מהליכוד? "ממש לא. קודם כל יש ממשלה ויכולה להיות ממשלה. להפך, צריך לדעת שסמוטריץ' ואני הצלנו את נתניהו. עצם האמירה שלנו, שהיא אמירה ברורה, גורמת לכך שגם לבנט וגם לסער יש מצב מאוד ברור - שום מפלגה ציונית לא תוכל ללכת עם מישהו שתומך בטרור.
"אם אנחנו לא היינו אומרים את האמירה הזאת, מחר בבוקר סער, בנט ולפיד היו הולכים למשותפת ומקימים ממשלה עם המשותפת. אני שמח שהצלנו את נתניהו. אנחנו אסירי תודה, יש לי הרבה הכרת הטוב כלפי נתניהו. אני חושב שהוא ראש ממשלה באמת ליגה מעל כולם, ואני רוצה שהוא יהיה ראש ממשלה, אבל לא במחיר לקווים האדומים שלנו, לא במחיר של לבגוד בחיילי צה"ל.
"בשבת הלכתי למערת המכפלה, ראיתי את עשרות החיילים המתוקים שלנו. אחד מהקיבוץ ואחד מהכפר, אחד מהעיר ואחד מישיבת ההסדר. הסתכלתי להם בעיניים, אני אשב בקואליציה שנתמכת על ידי מישהו שחושב שצריך לפגוע בחיילים האלה? אני אשב בקואליציה שמישהו שנמצא בה חושב שהחיילים האלה זה צבא כובש שיש לגיטימציה לפגוע בהם? בשום פנים ואופן לא".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
בנט, נתניהו וסער
(צילום: AP, קובי קואנקס)
יש 28 יום לנסות ולהכשיר את הלבבות, ואם מנסור עבאס יצטרך לנאום עוד נאום - הוא ינאם. אתה רואה קונסטלציה שבגלל מה שאתם עושים כרגע הולכים לבחירות חמישיות ואולי זה מה שצריך לעשות? "אני קודם כל מאוד מקווה שלא יהיו בחירות חמישיות ולו כדי שהילדים שלי יראו אותי יותר בבית. אבל יש דבר שהוא קו אדום יותר מזה שהילדים שלי יראו אותי בבית, וזה החיילים שלנו והעם שלנו. אני לא חושב שיש לגיטימציה לזה שתקום כאן ממשלה, לא על חודו של מנסור עבאס ולא על חודה של הרשימה המשותפת. אני קורא לזאב אלקין, לגדעון סער - אמרתם 'אנחנו אנשי ימין'".
הם לא רוצים לשבת תחת נתניהו, הם הלכו על הקו הזה ולא נראה שהם יפרו את ההבטחה הזאת. "הם הלכו על קו נוסף, הם אמרו שהם לא יישבו עם המשותפת, הם אמרו שלא יסתייעו במרצ ולא יקימו איתם ממשלה. זה הזמן לדעת איזו הבטחה יותר חשובה. תחשבו על החיילים שלנו, תחשבו על תושבי הדרום שטווחו בטילים על ידי אנשים שמנסור עבאס קרוב אליהם אידיאולוגית".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר מחוץ לביתו בבוקר שאחרי הבחירות
איתמר בן גביר מחוץ לביתו בבוקר שאחרי הבחירות
בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
על הטענות בליכוד שלפיהן הציונות הדתית עלולה למנוע מנתניהו להקים ממשלה, אמר בן גביר: "מנסור עבאס מאמין באידיאולוגיה של התנועה האיסלאמית שמאמינה בתיאוריית השלבים. קודם כל להתחבב, ואחרי זה לתפוס את היהודי ולפגוע בו. אני אלך עם מנסור עבאס שחושב שצריך לפגוע בנו? צריך לשמוח בבוקר הזה שיש להם גם את סמוטריץ' וגם אותי".
אתם מתואמים עם נתניהו? "מי שמכיר אותי יודע שאני לא עושה תרגילים. אני כן קורא בצורה הכי ישירה והכי דוגרית והכי פשוטה לגדעון סער - בוא, זאת ההזדמנות שלך. במהלך של סמוטריץ' ושלי אנחנו סנדלנו את סער וגם אחרים שאולי חשבו להקים ממשלה עם המשותפת. במובן הזה בליכוד צריכים להגיד לנו תודה רבה. אני לא מתואם עם נתניהו".
מה רע בבנט? "אני מאוד מעריך את בנט, אבל בסוף הציבור בחר בנתניהו בפער ניכר וצריך לכבד את ההכרעה הציבורית. אני חושב שבנט הוא ציוני אוהב ישראל, אני אשמח לשבת לצדו בממשלת ימין, אבל צריך גם לזכור את הדבר הבא: נתניהו נבחר ברוב גדול, וצריך לכבד את הבוחר הישראלי".