2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוס אילוסטרציה קשישה קשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בלי בירוקרטיה, בלי טפסים - הכספים יגיעו ישירות לחשבון הבנק. מאז שהחל משבר הקורונה, עשרות אלפי קשישים הנעזרים בשירותי סיעוד שמממן המוסד לביטוח לאומי נאלצים לוותר עליהם במטרה להימנע מהדבקה.
רפורמת הסיעוד שעברה לפני כשנתיים מאפשרת לאנשים סיעודיים לקבל טיפולים ועזרה במגוון תחומים, ויש להם גם בחירה: הם יכולים, למשל, להמיר שעות סיעוד בקבלת שירותים במרכזי יום. בנוסף, הרפורמה מאפשרת לקשיש לקבל חלק מהגמלה בכסף, ובכך לאפשר לו לרכוש סוגי סיוע שלא בהכרח כלולים בשירותים הקבועים.
עם תחילת המשבר אפשר ביטוח לאומי לזכאים להמיר את כל שעות השירותים שלהם בכסף, ומשפחות רבות שינו את התמהיל וצמצמו את מספר האנשים שפוגש את הקשישים. עם זאת, הנהלת ביטוח לאומי החליטה לבדוק כמה מהם ניצלו את הזכאות שמגיעה להם.


הממצאים: בחודש מאי היו 18,802 קשישים סיעודיים שלא קיבלו את מלוא הסיוע המגיע להם. ביוני - 16,632 וביולי 14,048. בהנהלת ביטוח לאומי החליטו לחסוך להם טרטורים וטפסים, וקבעו כי כל מי שלא ניצל את זכאותו - הכסף יופקד בחשבונו באופן אוטומטי. מדובר בסכומים שנעים בין 100 ל-4,000 שקל. בנוסף, כשאין מידע ודאי לגבי מימוש הזכאות, ביטוח לאומי יוצר בימים אלה קשר עם משפחות הקשישים.
"פעולה זו מבטאת את מימוש מהות תפקידנו", אומר מאיר שפיגלר, מנכ"ל ביטוח לאומי, "אין מקום לניצול לרעה והעלמת עין ממצבים שבהם אדם לא יכול למצות את זכאותו הבסיסית בגלל הסיכונים שהגיעו עם נגיף הקורונה. החלטנו לנקוט בגישה אקטיבית ולאפשר לקשישים לקבל את מלוא הסיוע, במיוחד בתקופה זו".
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי
מאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי
מאיר שפיגלר, מנכ"ל ביטוח לאומי. "מימוש תפקידנו"
שר העבודה והרווחה איציק שמולי מוסיף: "זהו צעד חשוב במסגרת מהפכת הזכויות שנמשיך להוביל בביטוח לאומי: במקום שהזכאים ירדפו אחר הזכויות, ביטוח לאומי הוא זה שפועל באופן פרו־אקטיבי כדי שהזכויות יגיעו אליהם".