כשהמשטרה מגישה כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים נגד פלסטינים שנכנסו לתחומי ישראל בניגוד לחוק, היא מקפידה להדגיש את חומרת המעשה עקב המצב הביטחוני שמהווה סיכון לאזרחי המדינה. ואולם, מתחת לאף של המשטרה וצה"ל חוצים מדי יום מאות פלסטינים שעובדים בישראל את גדר ההפרדה דרך שער פתוח לרווחה או דרך פרצות בגדר. "אין לנו שום תחושת ביטחון", אומר אלון אידן מקיבוץ בחן שבעמק חפר.
יום חמישי, 17:00, אנחנו ליד שער "הדוקטור" הסמוך לקיבוץ. רכב אחרי רכב פורק פלסטינים שהולכים ברגל כ-20 מטרים וחוצים את גדר ההפרדה בדרך לכפר שוויכה שנמצא בתחום הרשות הפלסטינית. השער אמור להיות סגור, אבל הוא פתוח לרווחה ומצדדיו כמה פרצות בגדר. כמה פלסטינים מקללים אותנו אחרי שהבחינו במצלמה שלנו.
7 צפייה בגלריה
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הגדר הפרוצה באזור קיבוץ בחן
(צילום: עידו ארז)
אידן, שמשמש בהתנדבות כיו"ר ועדת הביטחון של הקיבוץ, הסביר: "בבוקר אתה רואה תנועה רבה יותר, ממש אוטובוסים ורכבי הסעות שמגיעים עד לכאן ואוספים את הפלסטינים שנכנסים לישראל בניגוד לחוק. הכול מוסדר פה, יש הסעות, יש מעסיקים שבאים לאסוף אותם וגם יש תצפיתן שלהם שיושב בשטח ישראל וברגע שהוא רואה את כוחות הביטחון - הוא מדווח להם. הם לא נכנסים עד שהשוטרים או החיילים ממשיכים בדרכם. כל זה קורה במרחק של מטרים בודדים מהקיבוץ".
כשהוא מביט בהכנעה לשער הפתוח, אומר אידן: "מה שאתם רואים כאן זו פרצה גדולה במה שהייתה גדר הגבול, זה האזור של שער 'הדוקטור'. לפני כשנתיים התחילו לפרוץ את הגדר, בהתחלה עוד ראינו את הצבא מגיע קצת ומתקן. לאחרונה הצבא פשוט ויתר לחלוטין על קו התפר, ויתר על האזור הזה, האזור הזה נפרץ לחלוטין. אתם יכולים לראות, שרפו את השער, פרצו את הגדר, ואנחנו רואים תנועה יומיומית של שב"חים שעוברים מכאן לתוך מרכז המדינה".
7 צפייה בגלריה
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
כך נראה המעבר הקל לתוך שטח ישראל
(צילום: עידו ארז)
אידן הוסיף: "יש לנו מכה של פריצות לבתים, החיים שלנו נוראיים, הילדים ישנים בלילה עם ההורים שלהם בחדר השינה. שלוש-ארבע פעמים בשבוע אנחנו נאלצים להכריז על אירוע של חדירת פלסטיני לקיבוץ ומודיעים לכולם להסתגר בבתים". הוא הסביר כי יום לפני כן "היה לנו אירוע כזה ונאלצנו לסגור ילדים שהיו בפעילות נוער בתוך המבנה. מאבטח חמוש היה איתם עד 23:00. שאר התושבים היו סגורים בבתים".
יו"ר ועדת הביטחון של הקיבוץ מודע לכך שישראלים שמעסיקים את הפלסטינים מובילים לתנועה הנרחבת באזור הגדר הפרוצה. "אותם אנשים הם עבריינים. הסעת שב"ח היא עבירה פלילית. באזור הזה מתרחשת אחת מהעבירות הפליליות הכי גדולה בישראל: עשרות מעסיקים לוקחים מפה פועלים שנכנסים ללא אישור, ומסיעים אותם לתוך ישראל. זה בהחלט שיתוף פעולה עם גורמים ישראלים".
7 צפייה בגלריה
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
"הצבא ויתר על האזור הזה"
(צילום: עידו ארז)
התושבים פנו לצה"ל כמה פעמים מחשש לחייהם ומודעים לכך שפורץ יכול להפוך בנקל למחבל. הסברה הרווחת היא שהמדינה תתעורר רק לאחר שיהיו קורבנות בנפש. לדברי אידן, "אנחנו פונים לצה"ל כבר יותר משנתיים, ראינו בעיניים שלנו איך העסק הולך ומידרדר. לצערנו, הם איבדו שליטה לחלוטין על האזור הזה. כלומר, אין להם מושג מי נכנס ומי יוצא. הראינו להם תיעוד של כניסת שב"חים.
"בצבא אומרים 'נבדוק', 'נעשה', נטפל', אבל בפועל המצב רק הולך ומידרדר. כנ"ל גם לגבי משטרת ישראל. פנינו למשטרה, אמרנו 'חבר'ה, יש פה פעילות פלילית שאתם צריכים לטפל בה כאן ועכשיו'. מגיעות ניידות, לפעמים מגיעה רק ניידת אחת, ואותה ניידת עומדת מול מאות פלסטינים. הם פשוט מסתובבים והולכים".
7 צפייה בגלריה
אלון אידן תושב בחן יו"ר ועדת הבטחון
אלון אידן תושב בחן יו"ר ועדת הבטחון
"המצב רק הולך ומידרדר". אלון אידן
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
כנרת נוימן תושבת בחן
כנרת נוימן תושבת בחן
"דבר מפחיד ובלתי נתפש". כנרת נוימן
(צילום: עידו ארז)
כנרת נוימן, אם לשלושה ילדים, נפלה קורבן לפריצה בבית בקיבוץ. "זה קרה לפני שבועיים", סיפרה נוימן. "בעלי לא ישן בבית, ובאמצע הלילה - בזמן שאני ישנה עם הילדים - נכנס פורץ, הלך לחדר של הילדים, לקח רכוש והלך. למזלנו, אף אחד לא התעורר. זה פשוט דבר מפחיד ובלתי נתפש".
על השינוי באורחות החיים בקיבוץ אמרה נוימן: "היו לנו חיים נהדרים, היה ביטחון, הילדים יכלו ללכת ממקום למקום, בכלל לא עלה בדעתי להגיד לילד לבוא לפני 21:00. עכשיו מקבלים סמס כזה שיש חדירה ליישוב, ואז אתה צריך להתקשר לילד ולוודא איפה הוא. אני סוגרת את כל הדלתות ופשוט מחכה לשמוע הודעת הרגעה שהאירוע הסתיים. יש חרדה, מאז הפריצה הילדים ישנים איתנו. ילדים שרגילים לגדול בקיבוץ בביטחון איבדו לחלוטין את תחושת הביטחון".
- מה יש לך להגיד לרשויות? "אני חושבת שזה פשוט מחדל בל יתואר שמפקירים תושבים לסיטואציה כזאת. מתישהו יגיע בן אדם ויחליט שהוא עושה פיגוע, ייכנס לתוך בית כמו שנכנסו לבית שלי ופשוט... אני לא רוצה לחשוב מה יכול לעשות בן אדם עם כוונות זדון למשפחה שישנה בבית בקיבוץ".
עשרות מטרים משער "הדוקטור" נמצא השער שמכונה "657". התושבים מספרים כי גם השער הזה היה פרוץ, אך לשמחתם הם קיבלו בשבוע שעבר הודעה מצה"ל שהפרצה נסגרה. מקרוב נראית תמונה שונה: השער אמנם סגור, אבל משני צדדים ניתן להבחין בפרצות גדולות בגדר. צעד אחד לכיוון מזרח יעביר אותנו לשטחי הרשות הפלסטינית.
"העניין הוא גודל האבסורד", ציין אידן. "אתה יכול לראות שהגדר ליד השער פרוצה לחלוטין, המעבר חופשי לחלוטין, אין שום מניעה לעבור. מהצד השני של השער יש עוד פרצות נוספות לאורך כל הגדר". ליד שני השערים הותקנו בעבר אמצעים טכנולוגיים שנועדו להתריע על חדירות, אולם הם נעקרו והושחתו. "הושקעו מיליוני שקלים מכספי הציבור, והם הלכו לפח", אמר בצער יו"ר ועדת הביטחון של הקיבוץ.
7 צפייה בגלריה
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
"מיליוני שקלים הלכו לפח". אחד מהאמצעים הטכנולוגיים שהושחתו
(צילום: עידו ארז)
כמדי שנה, צה"ל מטיל בחגי תשרי סגר על שטחי הרשות הפלסטינית. ואולם בקיבוץ חוששים שגם הכרזה כזאת לא תרתיע שב"חים להמשיך להיכנס לישראל דרך הפרצות בגדר. תופעת הפרצות בגדר, שממנה סובלים גם בקיבוץ יד חנה הסמוך, זימנה למקום את השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון ואת חברי הכנסת עוזי דיין וצבי האוזר.
ד"ר גלית שאול, ראש המועצה האזורית עמק חפר שבתחומה נמצא קיבוץ בחן, העבירה פנייה דחופה בנושא לראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד פיקוד מרכז בדרישה לטפל בפרצות. "סגרו את קו התפר הפרוץ בעמק חפר לפני שיתרחש כאן אסון", ציינה ד"ר שאול בפנייתה.
היא הוסיפה: "המצב הזה לא יכול להימשך עוד. אסור לחכות לאסון הגדול שיבוא - והוא יבוא אם לא תהיה פעולה מיידית של הצבא במקום. אסור לעצום עיניים ולהתעלם. כל רגע שעובר מקרב אותנו לאסון ולמציאות ביטחונית חדשה ומסוכנת. הגיע הזמן להתעורר ולפעול לפני שיהיה מאוחר מדי".
פרצות בגדר יש גם ביישובים של המועצה האזורית מנשה ממזרח לחדרה. ראש המועצה אילן שדה אמר: "הפרצות בגדר מהוות סכנה ברורה ומיידית לחייהם של תושבי היישובים. פנינו ונפגשנו כמה פעמים עם הגורמים במשרד הביטחון אך לצערנו חיי תושבי קו התפר מעניינים אותם כנראה פחות. היישובים שלנו ידעו פיגועים קשים בעבר כתוצאה מחדירות, וזה רק מזל שהדבר לא התרחש עתה שוב. אני קורא שוב לממשלה לטפל בכך לפני שהדבר יעלה לנו, חס וחלילה, בחיי אדם".

תגובות

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מבצעת מדי יום פעילות מבצעית, גלויה וסמויה, למיגור עבירות הרכוש, תוך הפעלת מרב המאמצים ומיטב העומדים לרשותה. נמשיך להיאבק בעברייני הרכוש באשר הם, למען ביטחונם ושלמות רכושם של תושבי האזור, וכן לפעול יחד עם כוחות הביטחון נגד אלו השוהים בישראל שלא כחוק. בנושאים הקשורים לגדר הביטחון והמסתננים דרכה מיו"ש - יש לפנות לצה"ל".
דובר צה"ל מסר בתגובה: "השחתת הגדר ויצירת פרצות המאפשרות מעבר ללא בקרה לשטח ישראל הן פעולות המהוות סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב בשטח ובהתאם לסד"כ בגזרה ומשתמשים במגוון אמצעים בהתאם לכללי הפתיחה באש, נגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר הביטחון".