1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
ארכיון. בדיקות קורונה בנתב"ג
(צילום: AFP)
מי שעקב אחרי התפתחות אירועי הקורונה מהימים האחרונים לא יכול היה שלא לחוש שמדובר בשידור חוזר של תחילת המגפה בישראל: שוב אירועי הדבקה לכאורה נקודתיים, שתפחו במהירות, שוב חילופי האשמות בין משרדי הממשלה מי אשם במחדלים, שוב הודעות משרד הבריאות שמפנות מאות נחשפים לבידוד.
בכל העולם הנגיף צובר מוטציות מסוכנות, ופגיעתו מתחזקת מיום ליום. מי שסבר שישראל חסינה מפגיעתו הרעה של הזן ההודי היה תמים. הזן הזה מידבק בהרבה מהאנגלי, ולכן כל מקרה של תחלואה, בעיקר כשכל אמצעי ההגנה החברתיים והאישיים מפניו בוטלו, יגרום להתפרצות משמעותית בקרב יותר משלושה מיליון בני אדם שטרם חוסנו אצלנו, ובראשם ילדים וצעירים. השליכו לקלחת הזנים את הכשל המתמשך בנתב"ג, הוסיפו החלטות פוליטיות פופוליסטיות והזויות כמו ביטול התו הירוק וההרשאה להסרת המסכות בחללים סגורים, וקנחו בקדחת הנסיעות המטורפת שלנו לחו"ל - ותיהנו מנסיעה מטלטלת לעבר הלא-מאוד-רחוק שלנו.
כמה הבדלים מהותיים בכל זאת מפרידים בינינו לבין מארס 2020, לטוב ולרע. ההבדל החיובי העיקרי, אם לא היחיד, הוא ששני שלישים מתושבי המדינה מחוסנים. המציאות הזו תספיק, כך ניתן לקוות, על מנת למנוע תחלואה נרחבת מאוד ותמנע מבתי החולים להגיע למצב של עומס יתר, כפי שאירע בשנה החולפת, אבל לא בטוח שהיא תמנע מאיתנו את יתר הצרות והקשיים שחווינו בשנת 2020.
הממשלה החדשה תצטרך להחליט כיצד היא פועלת לדיכוי ההתפרצויות ולמניעת הדבקות המוניות תוך טיפול בהול ומעמיק בבעיית נתב"ג המבישה, שכצפוי מראש המיטה עלינו את הצרות האלה
אירועי הימים האחרונים יחייבו את מדינת ישראל לפעול בשתי רמות: ברמה הלאומית תצטרך הממשלה החדשה להחליט כיצד היא פועלת לדיכוי ההתפרצויות ברחבי הארץ ולמניעת הדבקות המוניות נוספות, תוך טיפול בהול, יסודי ומעמיק בבעיית נתב"ג המבישה, שכצפוי מראש המיטה עלינו את כל הצרות האלה. ראש הממשלה הטרי נפתלי בנט, שגילה עניין מרשים במשבר הקורונה בתפקידו כשר ביטחון ואף הטיף למדיניות מחמירה של "אפס הדבקה", יצטרך להוכיח לציבור כי הוא מוכן לשלם בפופולריות שלו לטובת טיפול אגרסיבי ותקיף במקרים החדשים, תוך הרחבת מעגל הבדיקות, שצומצם לאחרונה מאוד, ביטול הפטור מבידוד למחוסנים ולמחלימים שנחשפו לחולה מאומת, הטלת קנסות מרתיעים על מפירי בידוד ששבו מחו"ל והגבלת תנועה מאזורים אדומים, שנרשמה בהם התפרצות, לירוקים – ולהפך.
שרית רוזנבלוםשרית רוזנבלוםדנה קופל
חשובה לא פחות היא תגובתו האישית של כל אחד מאיתנו. בזמן שישראל מתנהלת כרגיל כבר שבועות ארוכים, המגפה בשאר חלקי העולם משתוללת וכדאי לשקול היטב כל נסיעה לחו"ל. כל אזרח המתעתד לצאת את גבולות ישראל חייב להבין שהחיסון שקיבל אינו מהווה תעודת ביטוח. מספר המחוסנים שנדבקו בקורונה נמצא במגמת עלייה: כשליש מבין עשרות המאומתים שהתגלו בשבוע שעבר היו מחוסנים באופן מלא.
מי שמתכוון לנסוע, לא משנה לאן, צריך לקחת בחשבון שהוא עלול להידבק ולהדביק אחרים, בראש ובראשונה ילדים, בווריאנט החדש, ואם הוא מתעקש לטוס - חובתו המוסרית והלאומית לקיים בקפידה את תנאי הבידוד בשובו ארצה.
  • שרית רוזנבלום היא כתבת הבריאות של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com