אלפי צעירים צעדו אמש (יום שבת) ברחובות תל אביב במשך כארבע שעות במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והסגר שאליו נכנסה מדינת ישראל, שלטענת רבים מהם נעשה ממניעים פוליטיים. הצעדה כללה עימותים עם שוטרים בחסימות ברחובות העיר ועשרות דו"חות שחולקו למפגינים על אי עטיית מסכות, התקהלות אסורה במרחק של יותר מקילומטר מהבית ועוד. ארבעה מהם נעצרו, אך אחת המפגינות אמרה בשיחה עם ynet: "אנחנו נמצאים בתחושה שאין לנו מה להפסיד יותר".
9 צפייה בגלריה
סופיה, מפגינה בתל אביב
סופיה, מפגינה בתל אביב
"נלחמת עבור הדמוקרטיה הישראלית". סופיה
(צילום: עמית הובר)
9 צפייה בגלריה
ניקול, מפגינה בתל אביב
ניקול, מפגינה בתל אביב
"היו פחות מעצרים, אבל לא פחות אלימות". ניקול
(צילום: עמית הובר)
9 צפייה בגלריה
עדי, מפגינה בתל אביב
עדי, מפגינה בתל אביב
"התעוררות טובה של הצעירים". עדי
(צילום: עמית הובר)
9 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
"צעדה חזקה, עם אנרגיות טובות". עימותים בין המשטרה למפגינים בת"א
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
עימותים בין משטרה למפגינים בתל אביב
העימותים בת"א
(צילום: AP)
הארגונים שהובילו אמש את צעדת הצעירים בפעם השביעית ברחובות תל אביב רשמו הלילה הישג נוסף, כשסיימו את הערב עם ארבעה עצורים בלבד. כאמור, עשרות מהם קיבלו דו"חות, אך בסיומו של מפגן הכוח שבמהלכו עברו את מחסומי המשטרה שרו האלפים "איזה יום של ניצחון, זה לא היום האחרון".
אל הצעדה, שארגנו "קומי ישראל", "החזית הוורודה", "הבעלבתים", "הלם תרבות" ו"התעוררנו", הצטרפו מוחים נוספים בכל רחבי העיר. עדי, בת 28, אמרה כי "הסיבה הראשונה והאחרונה שאני פה היא כי אני מאמינה במנהיגות שרוצה בטובת האזרחים. מגיע לי מנהיג שהוא דוגמה ושליח ציבור, ולא מייצג רק את עצמו. אני מרגישה שהמנהיגות של נתניהו משתמשת בעם לצרכים שלו, ואנחנו כמו חיילי צעצוע בשבילו".
לדבריה, "חייב להיות פתרון למשבר הכלכלי. יש יותר ממיליון מובטלים, ואנשים נמצאים בתחושה שאין להם מה להפסיד יותר. הם מרגישים חוסר צדק על הבשר שלהם - וזאת התעוררות טובה של צעירים".

9 צפייה בגלריה
עימותים בין משטרה למפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
עימותים בין משטרה למפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
"אי אפשר לעשות מהפכה ולא לצאת לרחוב". העימותים בת"א, אתמול
(צילום: EPA)
גם אדם (26), שהסתובב בהפגנה עם סיר וכף עץ שבאמצעותו הלם בחוזקה, אמר כי "אין לנו כבר מה להפסיד. המצב פה הולך ונהיה יותר גרוע, הדור שלי כבר איבד אמון בשלטון ובגורמי השלטון. אני נמצא בחל"ת, אף אחד בממשלה לא עושה משהו בשבילי, ויש תחושה של ייאוש כבר. אם לא נצא לרחובות שום דבר לא ישתנה. אי אפשר לעשות מהפכה ולא לצאת לרחוב. אנחנו באנו לעשות כאן טוב יותר כדי להחליף את השלטון הזה, שהוא רקוב".
סופיה, בת 24, אמרה בעיניים בוהקות כי "אני נלחמת עבור הדמוקרטיה הישראלית ומנסה לשמור עוד על מה שעוד יש. צעירים יוצאים לרחובות כי הרבה שינו את הדעות שלהם. אנשים יודעים שאנחנו במצב קיצוני, ומרגישים שמה שקורה כאן ובעוד מקומות אחרים מידרדר וצריך לעשות משהו כדי לתקן. רק הצעירים יכולים לשנות את המציאות".
ניקול, שהסתובבה עם מגפון במהלך ההפגנה, אמרה כי למרות מחסומי המשטרה הצליחו הצעירים לקיים צעדה שמסמנת ניצחון. "בהפגנה היו פחות מעצרים, אבל לא פחות אלימות", אמרה. "שוב ניצחנו במשחק הזה, כי פתחנו מחסומי משטרה והתאחדנו לפחות עשר פעמים עם צעדות נוספות שהגיעו ממקומות אחרים".
לדברי ניקול, "המחאה נותנת תקווה לאנשים ומראה שבסוף אנחנו ננצח. יש כמות עצומה של אנשים שנאבקים על זה שביבי לא יהיה בשלטון, אבל זה הרבה יותר גדול מזה. אנחנו נאבקים על העתיד שלנו, כי לצעירים היום אין עתיד. אנחנו נאבקים על אפשרות לחיות במדינה הזאת".
9 צפייה בגלריה
לירון אחדות, מפגינה בתל אביב
לירון אחדות, מפגינה בתל אביב
"כל המערכת מושחתת, הגענו לקצה". לירון אחדות
(צילום: עמית הובר)
9 צפייה בגלריה
רוית, מפגינה בתל אביב
רוית, מפגינה בתל אביב
רקדה בסיום ההפגנה. רוית
(צילום: עמית הובר)
לירון אחדות, דמות מוכרת בהפגנות נגד נתניהו, אמרה כי "זה היה ערב מרגש בטירוף, וכל המוקדים בכל הארץ פשוט הכפילו את עצמם. הצעדה היום הייתה חזקה מאוד, עם אנרגיות טובות. למעשה, הגענו כבר לקצה. שום דבר כבר לא מתפקד, וכל המערכת מושחתת וריקה, עם תחושה ששום דבר לא עובד בשבילנו. בקורונה ראינו דוגמה לכך, כי יכלו לעשות דברים יותר טוב בחינוך, בבריאות, בדת ובעסקים - אבל לא עשו כלום. הפוליטיקאים דואגים לעצמם, ואנשים מאבדים את העסקים והפרנסה שלהם. יש אנשים שהגיעו לפת לחם ומתים. הגיע הזמן שאנחנו נדאג לעצמנו ונקים מערכת שעובדת, כי כלום לא עובד בשבילנו".
טלי רובין, גם היא מגיעה להפגנות בשבועות האחרונים, אמרה כי "זאת מחאה נגד ראש ממשלה ששקוע בפלילים, אדם שאמר על אולמרט ש'ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בפלילים לא יכול לתפקד כי הכל יהיה ממניעים אישיים'. ביבי ניבא את זה על עצמו. הראינו שלמחאה יש כוח עצום ותנופה".
רוית, שהחלה לרקוד בסיום ההפגנה, אמרה כי חשה בשנים האחרונות שהדמוקרטיה מתערערת לכן הגיעה למחות. "כבר לפני עידן הקורונה, כשביטלו את הדוף, הבנתי שזאת מלחמה על התודעה החופשית שלנו - והגיע הזמן שאנשים יאבקו על החופש, כי הוא המהות של החיים שלנו. מנסים לקחת לנו את החופש בלי לשים לב, כי עברנו הרבה שנים שטיפת מוח, ואנחנו בתודעת הישרדות שגורמת לנו לפעול רק כדי להישאר בחיים".
לטענת רוית, "ההיסטוריה מלמדת שדברים יכולים להשתנות, ואם לא נשים לב, אנחנו נהפוך להיות דיקטטורה עם חוקים שעוברים באישון לילה. החוק הנורא ביותר הוא החוק שמגביל הפגנות, ממנו הכל מתחיל. בדמוקרטיה שלנו נמשיך להפגין כל עוד אנחנו יכולים".