4 צפייה בגלריה
רומיה שרעבי שאיבדה את בנה דוד
רומיה שרעבי שאיבדה את בנה דוד
רומיה שרעבי, שאיבדה את בנה דוד
(צילום: עמותת עמר"ם)
הממשלה אישרה אתמול (שני) הסדר פיצויים היסטורי למשפחות עולי תימן, המזרח ובלקן שילדיהן נעלמו, אך יותר ממחצית מהמשפחות לא יוכלו לקבל את הפיצויים. מאז פרסום ההסדר, יצאו נגדו חלק מהמשפחות שאיבדו את ילדיהן וביקשו התנצלות והכרה בעוול שנעשה להן, עוד לפני הפיצוי הכספי שלטענתן הוא "לעג לרש".
שלושה מאחיה של יונה עיראקי הכהן נעלמו, והוריה נפטרו לפני 20 שנה מבלי לדעת מה עלה בגורל הילדים. אחות אחת נעלמה לאחר שנלקחה לבית ילדים במחנה האוהלים בראש העין ונאמר להורים שהיא מתה. לאחר מכן שני תאומים נעלמו אחרי הלידה בבית החולים. אך ההורים לא ראו גופות של הילדים ולא קברו אותם. "ההורים שלי היו תמימים", סיפרה בבכי.
4 צפייה בגלריה
יהודית יוסף שנפטרה לפני שנתיים איבדה את בנה רפאל
יהודית יוסף שנפטרה לפני שנתיים איבדה את בנה רפאל
יהודית יוסף, שבנה רפאל נעלם
לדברי יונה, ההסדר שהממשלה אישרה לא מספק למשפחות את מה שהן רצו יותר מכל - תשובות. "ההורים שלי הלכו לעולמם בכאב גדול. פיצוי כספי לא יפתור את הבעיה. הם צריכים להודות במה שנעשה - למה אף אחד לא אומר לנו מה קרה? למה שיקרו ואמרו שהם מתים? למה לא חקרו? זו בושה וכלימה למדינת ישראל, אני ארדוף אחרי האמת עד יום מותי. לא ישתיקו אותנו עם כסף".
מיכאל שרעבי, שמע לאורך השנים את אימו רומיה מדברת על בנה דוד שנלקח ממנה במחנה עין שמר לבית תינוקות, שם אמרו לה שיטפלו בו. "היא הסתכלה עליו רק דרך החלון, לא נתנו לה להיכנס פנימה. הוא נראה היה שמח, ובאחד הימים כשהיא באה אמרו לה שהילד נפטר, בלי לראות גופה או תעודת פטירה".
גם לדבריו ההסדר שאישרה הממשלה לא נותן למשפחות את המענה שלו ציפו כל השנים. "אותנו לא מעניין שרוצים להראות שהגיעו לסיכום משפטי עם המשפחות שהגישו תביעות לפיצויים, אנחנו רוצים לדעת את האמת. רק לאחר שהמדינה תיקח אחריות ותתנצל ותכיר במה שקרה באותה תקופה - רק אז נוכל לדבר על הסדר. לא מעניין אותנו הכסף, מעניין אותנו לדעת מה עלה בגורלם - אם הם מתו אז איפה נקברו, ואם נשלחו לאימוץ אז לאן?", אמר מיכאל.


פרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן מתייחסת להיעלמותם של אלפי פעוטות מקרב משפחות עולים חדשים, בעיקר מתימן אך גם מעיראק, תוניסיה, מרוקו, מדינות הבלקן ועוד, בעיקר בשנות ה-50. להורים נאמר כי ילדיהם נפטרו, אולם הם לא ראו גופה ולא קבר. עם זאת, לא התגלה אף מקרה שבו ילדים נלקחו לאימוץ ללא ידיעת ההורים, או ללא שנעשו מאמצים ניכרים למצוא את ההורים.
ההסדר שאושר פה אחד בישיבת הממשלה יאפשר פיצוי כספי רק למשפחות שפנו לאחת משלוש ועדות החקירה שדנו בפרשה לאורך עשרות השנים. מדובר ב-1,053 משפחות שזכאיות, לעומת 1,200 שלא פנו לוועדות ולא יקבלו כל פיצוי. כל משפחה שמסקנת ועדת החקירה קבעה שבנה נפטר, ולא נמסר למשפחה דבר פטירתו בזמן אמת, תקבל 150 אלף שקל. אם לא ידוע מה עלה בגורל הילד תקבל המשפחה פיצוי של 200 אלף שקל. בסך הכול הממשלה תקציב לפיצויים 162 מיליון שקל.
לפי עמותת עמר"ם, הנאבקת למען הכרה וצדק בפרשת היעלמות הילדים, החלטת הממשלה היא צעד חלקי בלבד שאינו מספק מענה ראוי וכולל בפרשה. לטענתם, חסר בהסדר את המרכיב המשמעותי ביותר בתהליך לקיחת האחריות - התנצלות רשמית של המדינה בפני משפחות הילדים. עוד הוסיפו בעמותה כי ההחלטה התקבלה ללא דיאלוג עם המשפחות והעמותות הפעילות בנושא, ולכן לא ייתכן תהליך של תיקון וריפוי.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
הפגנה בעקבות יום המודעות לחטיפת ילדי תימן בכיכר פריז בירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
הכשל המהותי, מסבירים בעמר"ם, הוא הפרדה שרירותית ומדירה בין משפחות אשר פנו לוועדות, וזכאיות להגיש בקשה לפיצויים, לבין משפחות אשר לא עשו כן. זאת מכיוון שרבות מהמשפחות לא פנו לוועדות מתוך אי-אמון בממסד או מתוך תום ליבן בשעת פעולת הוועדות. זאת בנוסף לכך שהוועדות אף הגבילו את נגישותן למשפחות על רקע גילאי הילדים, ושנים מסוימות שנקבעו מראש.
4 צפייה בגלריה
יונה עיראקי הכהן
יונה עיראקי הכהן
יונה עיראקי הכהן
(צילום: יאיר שגיא)
עמותת עמר"ם שבה ודורשת ממדינת ישראל לקחת אחריות על העוול הקשה שנגרם, על ידי הכרה מצד המדינה והתנצלות בפני המשפחות, הקמת מערך סיוע לחיפוש נעדרים ואיחוד משפחות הכולל פתיחה מלאה של תיקים וארכיונים, הטמעת הפרשה בתכנית הלימודים במערכת החינוך, הקמת אתר מחקר והנצחה, ניקוי שמו של הרב עוזי משולם המנוח ומיסוד יום זיכרון לילדים.
נשיא האיגוד הספרדי העולמי פרופ' שמעון שטרית, שעוסק במורשת יהודי ספרד והמזרח, אמר כי החלטת הממשלה פוגעת ברגשות המשפחות. "הורי עליהם השלום, אחיי, אחיותי ואני מעולם לא שכחנו את אחותי שרה, ומעולם לא איבדנו תקווה למצוא אותה לאחר כל השנים. דמעות רבות ולילות ארוכים שלא מצאנו מנוח. הורי והורי הילדים האחרים היו מתהפכים בקברם לו היו יודעים כי מדינת ישראל לאחר כל השנים מסרבת להכיר באחריותה ומנסה לטייח את האחריות באמצעות 'פיצויים לפנים משורת הדין'".
פורסם לראשונה: 23:34, 22.02.21