בשיאו של הגל השני של מגפת הקורונה, בבסיס הקריה בתל אביב החזירו בימים האחרונים את קוראי טביעות האצבע האלקטרוניים לשימוש בכניסות למחנה הגדול שמשמש את המטה הכללי של צה"ל והנהלת משרד הביטחון. חיילים וקצינים שפנו ל-ynet הביעו חשש כי המהלך יגדיל את ההדבקה בבסיס, שגם כך גדלה בדומה לשיעור התחלואה הגדל בצבא.
3 צפייה בגלריה
"הסיכוי לפגיעה בביטחון גבר על סיכויי ההדבקה". בסיס הקריה
"הסיכוי לפגיעה בביטחון גבר על סיכויי ההדבקה". בסיס הקריה
"הסיכוי לפגיעה בביטחון גבר על סיכויי ההדבקה". בסיס הקריה
(צילום: shutterstock)
אמש דווח כי שלושה רופאים ואחות ממרפאת הבסיס נמצאו שלשום חיוביים לנגיף, ו-15 מאנשי הצוות שעבדו עימם נשלחו לבידוד. כתוצאה מכך הבוקר נסגרה המרפאה הגדולה המשרתת אלפי חיילים מגוש דן, והפעילות בה הוגבלה למקרים דחופים בלבד.
אחרי שבגל הראשון נאסר השימוש בקוראי טביעות האצבע מחשש להדבקה ממשטח, מפקד מחנה הקריה הסביר השבוע בהודעה לקצינים: "הסיכוי להדבקה דרך משטחים נמוך מאוד. לאחר ביקורת אבטחה וכמה תקריות של התחזויות והעברת חוגרים למשרתים אחרים ואפילו לאזרחים, זו ההחלטה שהתקבלה, אחרי שנשקלו כלל שיקולי הבריאות, האבטחה והביטחון".

קצין שמשרת בבסיס אמר כי מדובר ב"סתירה למה שמוצג על ידי משרד הבריאות בקמפיינים של ההדבקות דרך משטחים והזהירות שאזרחים נדרשים לנקוט ממגע במשטחים בהם נוגעים אנשים אחרים. איך אפשר להאמין אם ההנחיות כמעט סותרות לאלה של משרד הבריאות?".
לפני כחודש דווח כי בתום דיונים עם בכירי חיל הרפואה ושורה של מומחים, הוחלט בצה"ל שלא לבדוק חום בכניסה לבסיסים, בניגוד לדרישות הברורות של משרד הבריאות במרחב האזרחי. זאת, לאחר שבצה"ל טענו כי "הדבר אינו יעיל". וכך נוצר מחזה אבסורדי שבו חיילים נכנסים לקריה ללא בדיקת חום, אך כאשר הם חוצים את הגשר לקניון עזריאלי הצמוד, הם נדרשים לבדיקת חום כתנאי לכניסה למקום.
3 צפייה בגלריה
מדידת חום בכניסה לקניון עזריאלי תל אביב
מדידת חום בכניסה לקניון עזריאלי תל אביב
מדידת חום בכניסה לקניון עזריאלי תל אביב. בצה"ל טענו: "לא יעיל"
(צילום: עמית הובר)
קצין בכיר בצה"ל שאמון על הנושא הסביר כי בחלק מהמקרים בחודשים האחרונים בהם קוראי טביעות האצבעות לא הופעלו והכניסה למחנה הקריה הסתמכה על העברת כרטיס החוגר בטרמינלי הכניסה, נכנסו חיילים באמצעות חוגרים שהשאילו מחיילים אחרים. אחד מהם, איש מילואים, הועמד לדין ונשלח למחבוש על ידי מפקד הבסיס, לאחר תחקור של התקרית החמורה.
"כשבדקנו את עצמנו אחרי שביטלנו את קוראי טביעות האצבעות בשערים המהירים, הבנו שקשה לנו לדעת מי באמת מעביר את החוגר, כי החיילים נכנסים עם מסכות על פניהם", אמר הקצין. "אני מקווה שתפסנו את כל מי שנכנס ללא הכרטיס שלו. היה לנו חשש לחדירת גורמים בלתי מורשים לצד הסוגיה הרפואית שהתפתחה וההבנה שנדרש משהו משמעותי להדבקה דרך משטחים".
הקצין הוסיף כי "בנוסף, הצבנו חומרי חיטוי בכניסות לבסיס. הסיכוי לפגיעה בביטחון גדל וגבר על סיכויי ההדבקה. העדפנו להיות בעד הביטחון ולא נגד האנשים. הסכנה למשרתים להידבק כך היא נמוכה עד לא קיימת ואנו יותר מוטרדים מההתקהלויות בשער ולכן אנו פועלים גם בנושא זה לדילול ההתקהלות".
במחנה הקריה הגדילו בשבועות האחרונים את האכיפה ורשמו כ-100 דו"חות משמעת על מקרים שבהם חיילים או אנשי קבע לא עטו מסכות או הצטופפו. יחד עם זאת, בצה"ל לא מצליחים, בניגוד לגל הראשון, לבלום את התפשטות הנגיף בתוך הצבא, ומיום ליום גדל מספר הנדבקים.
3 צפייה בגלריה
חיילים בבאר שבע הולכים עם מסכות
חיילים בבאר שבע הולכים עם מסכות
במחנה הגדילו את האכיפה. חיילים עם מסכות
(צילום: רועי עידן)
נכון לאתמול ישנם 663 חיילים ועובדי צה"ל שנמצאו חיוביים לקורונה, פי 5 מהשיא בגל הראשון, באמצע חודש אפריל. כ-11,300 חיילים נמצאים בבידוד ביתי, אך בצה"ל אומרים כי הכשירות המבצעית והתפקודית של הצבא לא נפגעה. במקביל, הולכים ומתרבים תלונות של חיילים, בעיקר מהמערך הלוחם, על תנאי בידוד גרועים למשרתים שנדרשים לבידוד בבסיס ועל מיעוט בדיקות.
ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה בצה"ל, אלוף איציק תורג'מן, השיב לביקורת באיגרת ששלח הבוקר לחיילים: "אנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות ואף מחמירים בהן. יש כ-1,500 בקשות להיבדק ופניות למוקד המידע הרפואי בצבא בנושא הקורונה, מדי יום. הגדלנו ונמשיך להגדיל את מספר הנציגים במוקד 'מקול הלב' שיהיה פעיל גם בסופי שבוע".
הוא הוסיף כי "ערכות הדיגום לקורונה נפתחו בשבעה מתחמי בידוק קבועים, בארבעה זמניים ובארבעה מתחמי דרייב אין למשרתים. זמן הדגימה הממוצע מרגע בקשת הבדיקה ועד לתוצאתה הוא ארבעה ימים, ונפעל לקצרו. כפר הנופש אולגה ליד חדרה נפתח מחדש לחיילים מבודדים שלא יכולים להיות בבידוד בביתם והשבוע ייפתח מחדש כפר המחלימים לחיילים במתקן הנופש הצה"לי באשקלון".
למרות צעדים אלה, וחרף העלייה בתחלואה בצבא, בצה"ל עדיין נמנעים מלחזור לצעדים החריפים שננקטו בגל הראשון, כעוצר יציאות מלא וביטול גורף של הטקסים והאירועים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "קוראי טביעות האצבעות הוחזרו לפעילות בכלל השערים בבסיס 'מחנה רבין', זאת לאחר שנשקלו כלל השיקולים הבריאותיים יחד עם שיקולי האבטחה והביטחון ולאחר התייעצות עם גורמי הרפואה הרלוונטיים. חשוב לציין כי בשערי הבסיס ובשאר מרחבי המחנה ובמעליות מותקנות עמדות חיטוי תקינות לרווחת המשרתים".